Jump to content

Krigstråden


darkjak
 Share

Recommended Posts

För din mamma är trång.

Jag påpekade att svenskar är konflikträdda. Bara för att jag inte skriver ett A4 som ni betyder det inte att det inte är vettigt.

Varför kommer du alltid och klagar i trådar? >_<

Och du har verkligen missat vad som menas med "konflikträdd", va? :w000t: Men du kanske bara larvar dig, svårt att avgöra över internet.

Jag klagar på folk som bara postar random inlägg som består av femton tecken. Dra till Lunarstorm om ni vill skriva små gulliga och onödiga grejer till varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 299
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Och du har verkligen missat vad som menas med "konflikträdd", va? :w000t: Men du kanske bara larvar dig, svårt att avgöra över internet.

Sverige har väldigt svårt att framföra sina åsikter, för att de är rädda att de kanske får negativ kritik mot sig. Du såg hur Reinfeldt agerade till ambassadörerna. Rädslan att bli 'överkörd' av andra människors åsikter.

Vissa av dina posts innehåller mindre än 15 tecken, så.. Hänger du med till Lunarstorm? Vi kan stöta en massa 12-åringar. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sverige har väldigt svårt att framföra sina åsikter, för att de är rädda att de kanske får negativ kritik mot sig. Du såg hur Reinfeldt agerade till ambassadörerna. Rädslan att bli 'överkörd' av andra människors åsikter.

Vissa av dina posts innehåller mindre än 15 tecken, så.. Hänger du med till Lunarstorm? Vi kan stöta en massa 12-åringar. >_<

Om du jämför diplomati och väpnad konflikt tycker jag synd om dig. Men du trollar väl som vanligt...

Generellt sätt postar såna som du bara i "Bild på dig själv" och "Humortråden", de två trådar som är enklast att få gratisposts i. Men nu tänker jag skita i dig och försöka gå tillbaka till tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenskar är så konflikträdda så vi skulle förmodligen ge bort Stockholm. :mellow:

Skulle hela svenska folket tycka som majoriteten på den här sidan skulle det bli så. Men "tyvärr" finns där en lag som säger att landet ska försvaras till sista man. Enda sättet ut är döden, eller att övervinna de invaderande styrkorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle hela svenska folket tycka som majoriteten på den här sidan skulle det bli så. Men "tyvärr" finns där en lag som säger att landet ska försvaras till sista man. Enda sättet ut är döden, eller att övervinna de invaderande styrkorna.

Gäller en sådan regel även för kvinnor och barn? Eller gäller den bara för just män?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller en sådan regel även för kvinnor och barn? Eller gäller den bara för just män?

Du har alltså ingen aning om totalförsvarspliktslagen?

Idag säger lagen att det är alla män mellan 17-47, men det finns planer på att innefatta kvinnor också. Detta på grund av att staten gröper ur kvalitén på försvaret, alltså måste man kompensera med kvantitet. Visst, vi har världens bäst tränade soldater, med bland den bästa matrielen, men den kompetenta delen av försvaret kommer att minska, vilket kommer tvinga oss använda fler okompetenta styrkor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alltså ingen aning om totalförsvarspliktslagen?

Idag säger lagen att det är alla män mellan 17-47, men det finns planer på att innefatta kvinnor också. Detta på grund av att staten gröper ur kvalitén på försvaret, alltså måste man kompensera med kvantitet. Visst, vi har världens bäst tränade soldater, med bland den bästa matrielen, men den kompetenta delen av försvaret kommer att minska, vilket kommer tvinga oss använda fler okompetenta styrkor.

Nej, jag har faktiskt ingen aning om den lagen, jag har aldrig riktigt varit intresserad om försvaret och armén och sådant där. Inte mer intresserad än att jag kan tycka att det är häftigt med grejjerna som finns inom det militära. Så som flygplanen, vapnena och alla andra fordon.

Nåväl, tack för informationen. >_<

Edit: T-Bone: Det var precis det jag menade, nu försöker man ju få in kvinnorna i armén mer och mer. Så jag tänkte om de också räknades med i lagen om att alla ska kämpa tills de dör eller vinner.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens organisation bör nog skrotas helt och hållet, för att kunna ge plats för en ny som byggs upp av kompetenta personer.

Tvärtom, anser jag. Man bör återgå till ett invasionsförsvar uppbyggt av värnpliktiga, med en liten styrka som kan skickas utomlands. GSU borde vara något ALLA genomgår under högstadiet, varefter man i lumpen kan välja militär inriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är GSU?

Grundläggande Soldat Utbildning

darkjak: Ja, det är ju ungefär det jag menar. Sverige har en försvarsbudget på 40 miljarder, Finland har en försvarsbudget på 20 miljarder och har ett försvar som faktiskt är kapabelt till försvar. Säger en hel del om dagens organisation...

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det vill ju barn hålla på med, javisst.

Går man på högstadiet är man inte ett barn längre. Går man i nian är man oftast 16 år gammal, tydligen mogen nog att i vissa fall välja yrke. Då är man ett år yngre än att totalförsvarspliktslagen innefattar dig (17-47). Och bara tre år yngre än att man, enligt dagens regler, ska rycka in och göra lumpen. Sen är det även så att det finns en lag som säger att alla svenska barn måste göra grundskolan, medan gymnasiet är frivilligt. Högstadiet är sista chansen att nå ut till alla.

Och om alla barn vill det eller inte är fullkomligt skit samma. Jag ville inte plugga matte eller geografi. Hemkunskap anser jag fortfarande är en totalt onödig kurs. Jag finner det totalt onödigt att ha rit och musiklektioner i skolan, och jag fann det totalt onödigt att lära sig om gamla författare, målare och kompositörer, ändock har vi det i skolan. Varför?

Jo, för att alla ungdomar ska ha ett hum om vad alla ämnen handlar om, så att de kan välja vidare utbildningar som passar dem. Idag vet inte alla vad försvaret handlar om, de vet inte vad ordet krig innebär (majoriteten av dagens ungdom påstår att det pågår ett krig i Irak, vilket det inte gör. Om ni inte tror mig, kolla svenska akademins ordlista och se vad krig betyder), eller konsekvenserna av ett förlorat krig. Många av mina vänner har nu börjat ångra sig att de inte gjorde lumpen, när jag berättat om vad jag upplevt, och visat muckfilmerna. Faktum är att en planerar att, liksom jag gå med i hemvärnet.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs

Bland svenskar lever fortfarande idéen om "neutralitet" kvar, trots att det inte är möjligt i praktiken. Efter Kalla Kriget har så gott som alla större länder inom EU gått ihop och utvecklar mycket material tillsammans (Eurofighter och Eurocopter är bra exempel). Överhuvudtaget centraliseras det europeiska försvaret mer och mer. Sverige kan inte stå utanför hur länge som helst av fler anledningar, bl.a. p.g.a. EU. Dessutom deltar vi redan i NATO- ledda KFOR och ISAF. Och ändå har Sverige hållit på att bränna alla broar till försvarssamarbeten genom åren...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs

Bland svenskar lever fortfarande idéen om "neutralitet" kvar, trots att det inte är möjligt i praktiken. Efter Kalla Kriget har så gott som alla större länder inom EU gått ihop och utvecklar mycket material tillsammans (Eurofighter och Eurocopter är bra exempel). Överhuvudtaget centraliseras det europeiska försvaret mer och mer. Sverige kan inte stå utanför hur länge som helst av fler anledningar, bl.a. p.g.a. EU. Dessutom deltar vi redan i NATO- ledda KFOR och ISAF. Och ändå har Sverige hållit på att bränna alla broar till försvarssamarbeten genom åren...

Vissa vapensystem som Sverige utvecklar är ganska dumma. Bamse är ett sånt där katastroffall som inte får hända, och komet likaså. Dock anser jag att Sverige borde fortsätta med egna jaktplan och stridsfordon. Att Sverige har dubbelt så många jaktplan som våra grannländer spelar ingen roll. Vi borde fortsätta bruka alla våra 200 Gripenplan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa vapensystem som Sverige utvecklar är ganska dumma. Bamse är ett sånt där katastroffall som inte får hända, och komet likaså. Dock anser jag att Sverige borde fortsätta med egna jaktplan och stridsfordon. Att Sverige har dubbelt så många jaktplan som våra grannländer spelar ingen roll. Vi borde fortsätta bruka alla våra 200 Gripenplan.

Tyvärr är det nog inte realistiskt eller någon bra idé med fler helsvenska stridsflyg. Redan som det är nu belastar Gripen försvarsbudgeten något otroligt. Vi lär inte heller vinna på det i längden då många komponenter beställs från andra länder. Jag skulle gissa på att SAAB hakar på nästa Eurofighter- projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...