Jump to content

Slumpen vs. Ödet


Everest
 Share

Yep. Bara att välja, Slumpen eller Ödet?  

68 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ah! Jag tog nog ordet "slump" lite väl bildligt där, för inte påstår jag att allt är förutbestämt. Men jag menar bara att; om allt du gör påverkar vad som skall komma, då är det väl ändå inte en slump.

Det som händer dig, händer av en anledning. Dock inte en förutbestämd sådan, men utan som ett resultat av hur du spelar dina kort i livet. Visst jag har begrundat detta från det sannolikhetsteoretiska planet och jag har insett att detta inte är en hundraprocentig logik, då man inte kan förklara varför ett barn med två friska föräldrar föder en unge med en 30 kilos tumör fastklistrad över ansiktet. Så slump och odds kan mycket väl gå hand i hand, men man kan givetvis också antaga att arvanlag som sträcker sig flera hundra, kanske även tusen år tillbaka, är boven i detta drama. Spekulationer måhända, men ett väldigt konkret exempel av liknande situationer är paret från England som födde identiska tvillingar, en vit och en svart.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/st...,781887,00.html

Artikeln hänvisar också till oddsen att tvillingar som föds med två helt olika färger är en på miljonen, vilket mer eller mindre bevisar att slumpen inte har mycket att säga till om. I det här skedet förlorar ordet "slump" sin innebörd och kan lika väl jämföras med ödet, ett slags abstrakt ting, som människor med annorlunda trosvärderingar, (gentemot, exempelvis kristna) har konstruerat.

Men, men, halva världen är ju trots allt upp och ner, så det finns ingen som helst anledning till att vi skulle vara överens om allting, och jag är ju trots allt, inte en skolad akademiker. Faktum är att jag  bara fick ont i huvudet när jag försökte få grepp om sannolikhetsteorin. Läs själv, du kanske fattar nåt. Mina matematiska skickligheter ligger dessvärre på en sjundeklassares nivå.  :blink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Probability_theory

Fuck Pelle. He's just predator posing as a house pet.

Fast odds har egentligen ingenting med varken slump eller öde att göra. För, om jag slänger tärningen och får en sexa, tror jag ingen skulle säga att det inte berodde på hurpass hårt jag kastade tärningen, hur tärningen var vriden, ecetra (förutom extremister, men de skippar vi). Man kan alltså tro på ödet, och fortfarande tro att vad vi gör påverkar vad som händer, men att vad som slutligen händer ändå var menat att ske.

Slutsats: allt vi gör påverkar vad som händer, inget tvivel om saken. Men frågan är om det som skedde var menat att ske, eller om det bara skedde.

Riktigt trassligt, men vad jag menar är att odds hör till både öde och slump, eftersom odds bara är förklaringen på varför något hände, inte om det var förutbestämt eller ej.

Ghargh, trassligt.

Men jag menar bara att; om allt du gör påverkar vad som skall komma, då är det väl ändå inte en slump.

Du har så rätt. Slumpen är egentligen bara en dittvingad motsats till ödet.

- Bilen välte, var det öde eller slump?

- Ingetdera, det var för att han svängde för kraftigt och bilens tyngdpunkt förflyttades.

- Ehm, ja, men, alltså, var det menat att ske?

- Det skedde för att han svängde för kraftigt och bilens tyngdpunkt förflyttades.

Som du ser, att bara svara på det 'vetenskapliga' sättet håller inte riktigt. Man måste ta ställning.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 54
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Frågan är ju vad man definierar som slump. Den "rena" slumpen är ganska ovetenskaplig, då detta innebär att ett fenomen teoretiskt sett inte kan förklaras vetenskapligt, vilket ju "inte går" enligt ateisterna. En annan betydelse kan vara att det fysiskt sett inte går att förklara något vetenskapligt (då det finns för många faktorer), men det innebär ju också en "inte helt vetenskaplig" värld. Det där om att "Gud har ju förutbestämt allt" har jag förklarat hur många gånger som helst nu (se "öde=slump" ovanför), och för övrigt förstod jag inte riktigt ditt resonemang: "Eftersom religiösa personer anser att slumpen inte finns, måste den vara vetenskaplig"?

Du vet inte hur vi ateister resonerar och tänker. Och angående mitt resonemang, så har du ju formulerat dig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte totalt på ödet. Hade allt varit förutbestämmt så betyder det att vi inte har en egen vilja. Vi hade alltså bara varit kasperdockor.

Därremot tror jag att det finns "oaser" i livet som du måste stöta på. Om du gör ett speciellt val i livet kan du kanska skjuta fram situationen som du kommer att möta eller så kommer den närmare, men förr eller senare så kommer den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet inte hur vi ateister resonerar och tänker. Och angående mitt resonemang, så har du ju formulerat dig fel.

...och du vet inte hur kristna tänker, men ändå har man hört saker som "Det är så här kristna resonerar" från dig.

Du kan väl förklara vad du menade med ditt förra inlägg istället för att bara säga att jag uppfattade det fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast odds har egentligen ingenting med la di da...

You make a good point, men jag försöker inte att förklara om en företeelse var menad att ske, eller inte.

Frågeställningen säger: slumpen eller ödet. Ingendera, svarar jag då, för att slumpen förutsätter att det inte finns någon som helst mening i någonting. Men istället att saker bara händer, till följd av en outgrundlig anledning. Något som är alldeles för blekt, trist och odjupt, för mig att någonsin kunna ta till mig. Och ödet förutsätter att det finns en mening bakom allt som händer. Att en högre kraft redan har bestämt hur ditt liv ska se ut. Något som är på tok för barnsligt för att tillämpas. What's next? Ska vi hylla tandfén och jultomten, eller kanske söka visdom i en trasig kaffekopp?

Jag anser att allt som händer och har hänt är ett direkt resultat av olika företeelser. Allt från historiska händelser, till de olika folkslagens sociala situation genom århundraden, till den individuella människans uppfostran, värderingar och sociala status. Och med allt detta som vägvisare, anser jag att oddsen förutsätter hur den individuella människans liv kommer att utspela sig.

Och med detta vill jag inte ställa mig på den vetenskapliga sidan, utan den förnuftiga, för det är ganska klart och tydligt att människan skapar sin egen situation genom en rad företeelser. Det kan då inte vara slump, och inte heller ödet, då vid det här laget borde vara klart och tydligt, att den Gud som människan skapat, är ett stort jävla skämt. Men om allt sker av en anledning eller inte, kan varken du eller jag svara på. Sådant bjäfs kan vi låta fanatikerna grubbla på.

Finns säkert en rad brister i denna "filosofi", som tål att räknas upp, men gee golly gosh, it works for me. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

då vid det här laget borde vara klart och tydligt, att den Gud som människan skapat, är ett stort jävla skämt. Men om allt sker av en anledning eller inte, kan varken du eller jag svara på. Sådant bjäfs kan vi låta fanatikerna grubbla på.

Ja, om människan har hittat på Gud (vilket absolut inte är så självklart som vissa ateister försöker få det att framstå) är det visserligen klart och tydligt. Men Gud har, i alla fall enligt kristendomen, inget med "öde" att göra. Han existerar helt enkelt utanför tid och rum, och vet därför allt som kommer att hända. Detta betyder inte att det redan är bestämt.

För övrigt är det precis det jag har försökt säga: "Men om allt sker av en anledning eller inte, kan varken du eller jag svara på." (förutsatt att "du" och "jag" är ateister.)

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan exakt så jag tänker också, men det som gör att någonting händer, är det en slump eller inte? Du gör något som får något att hända, detta händer samtidigt som någonting annat, dvs. "krockar" med en annan serie av händelser, som tillsammans skapar en ny händelse. Det tror jag är slumpen.

I lol: Du kan skapa förutsättningar för ditt "öde" (Öde i den meningen "Vad som ska hända sen"), men du vet aldrig vad som kommer hända egentligen. Kanske händer det som du "skapat" ska hända. Eller så någonting helt annat. Detta är(tror jag) helt en slump, som kan bero på andra saker än du själv kan styra över..

Usch, blev en massa händelser hit och dit. Hoppas någon förstår i alla fall.. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...