Jump to content

Slumpen vs. Ödet


Everest
 Share

Yep. Bara att välja, Slumpen eller Ödet?  

68 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Som trådtiteln. Tror du att allt som händer är förutbestämt, eller tror du att allt som händer är en slump.

Känns som jag redan vet vad majoriteten kommer svara, men det är i alla fall fritt fram och argumentera -_-

Själv så tror jag inte på ödet, utan tror att allt som händer är en följd av det som hände innan, dvs lite slumpartat beroende på liksom..

Vote: Slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 54
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Slumpen of course.

Vi tar ett exempel på slumpen.

Om du är ute och går och råka snubbla till och ramla på en tjej du aldrig träffat förut så ni 2 börjar prata och kanske till och med blir ihop så kan det inte vara ödet.

Ödet borde isånafall vara en mycket grymm sak, du blir ihop med tjejen, men blir dumpad av henne senare, vad är det för sorts öde?

Neee Slumpen är det enda jag tror på, trodde lite mer på ödet när jag var mindre

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man skapar sitt eget öde genom en enorm serie av beslut. Låt mig ge er ett exempel:

Om jag är ute och festar med en par kompisar och vi bestämmer att vi ska in och köpa några korvar, vi köper dom och bestämmer sen att vi ska sitta på parkbänken där borta, vi mumsar i oss våra korvar, 'Mums, va gott det var!' säger en av kompisarna och vill ha en till. Vi andra är mätta och sitter kvar, kompisen går då över vägen till kiosken och låt oss säga att han blir påkörd av en bil.

Var det en slump att han blev påkörd? Kanske det, men hade han inte beslutat att han skulle ha en korv till hade han aldrig gått över vägen. Eller om han tittade efter lite extra innan han gick över hade det nog heller inte hänt.

Men nåja, av alternativen tar jag väl slumpen. Ödet finns nog men du skapar det själv, det bestämmer inte över vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är ute och festar med en par kompisar och vi bestämmer att vi ska in och köpa några korvar, vi köper dom och bestämmer sen att vi ska sitta på parkbänken där borta, vi mumsar i oss våra korvar, 'Mums, va gott det var!' säger en av kompisarna och vill ha en till. Vi andra är mätta och sitter kvar, kompisen går då över vägen till kiosken och låt oss säga att han blir påkörd av en bil.

Var det en slump att han blev påkörd? Kanske det, men hade han inte beslutat att han skulle ha en korv till hade han aldrig gått över vägen. Eller om han tittade efter lite extra innan han gick över hade det nog heller inte hänt.

Det är ju oddset som du beskriver här. Ödet förutsätter att det redan var bestämt att han skulle bli påkörd.

Man kan se på det som att ligga på stranden i ett tropiskt paradis, med en paraplydrink i näven, när helt plötsligt en halvnaken, solbränd gudinna dyker upp från ingenstans och helt kravlöst börjar utföra oralsex på dig. Oddsen på att något i den stilen skulle kunna inträffa, är väl inte särskilt stora, om du sitter hemma och kollar på Big Brother, med handen i byxan. Däremot är inte oddsen särskilt stora att en okänd kvinna skulle få ett sådant spontant infall, även om du befann dig i det där tropiska paradiset. Såvida ditt liv inte innehåller samma moment som en Chasey Lain-rulle, alternativt inte befinner dig på Cuba, med en bunt dollarsedlar i handen.

Vi skapar helt enkelt våra egna odds och inte våra egna öden. Det skulle kräva övernaturliga förmågor.

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...