Jump to content

Frank Zappa


P-C
 Share

Recommended Posts

För att spam ska undvikas så skapas denna ZAPPA-tråd!

Frank Vincent Zappa (December 21, 1940 – December 4, 1993) was an American composer, guitarist, singer and satirist. In his 33-year musical career, Zappa proved to be one of the most prolific musician-composers of his era, releasing over 60 albums during his lifetime, almost all of which consisted of original compositions. He was also a renowned electric guitarist and a gifted producer-engineer who self-produced almost every recording he made after his 1966 debut. Zappa had a large and fiercely dedicated worldwide following throughout his varied career, throughout the United States, United Kingdom, Italy, Germany and the Scandinavian countries, in particular. His early albums were a strong influence on other groups (including The Beatles) and his critically acclaimed work garnered brief mainstream success in the late 1970s and early 1980s, with hit singles "Dancing Fool" and "Valley Girl". Zappa, as demonstrated by his disparaging comments about the music business, never put much emphasis upon mainstream acclaim.

Zappa är mest känd för sin revolutionerande och kontroversiella musik och betraktas över hela världen som en av vår tids mest betydelsefullaste musiker.

Snacka Zappa här!

Frank-Zappa---Guitart_641364_0.jpg

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 113
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Japp det är han.

Då tycker jag att du ska skaffa dig några låtar med honom.

Han har ju släppt omkring 30 skivor under sin livstid.

Han har släppt närmare hundra skivor ;)Diskografin

Vilka är era favvoalbum då? Mina är:

Over-nite Sensation

Roxy and Elsewhere

Hot Rats

Chunga's Revenge

Av det som jag har hört vill säga. Lyssnade på nån sjuk Zappa-vinyl i mammas samling där ena sidan bara var ett enda långt spår som hette Billy The Mountain. Rekomenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fram till för någon månad sedan visste jag bara ett par enstaka låtar som Frank Zappakomponerat. Sedan hörde jag några fler, men inga av dem var riktigt bra. Även om jag inte brukar bry mig så värst mycket om texter i låtar så kan en del av hans verk vara lite småskojiga. Melodierna suger i vilket fall som helst apa, förutom i Bobby Brown - den är mys.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Melodierna suger i vilket fall som helst apa, förutom i Bobby Brown - den är mys.

Lyssna på: Camarillo Brillo, Dinah-Moe Humm, Be In My Video eller Joe's Garage. Hur kan du kalla dom melodierna dåliga?

Ni måste lyssna igenom Hot Rats alltså. Underbara instrumentala låtar, Willy The Pimp är så sliskig.

zappa-hat_641572_0.jpg

Vet inte om bilden är i det sammanhanget men den är nice ^_^

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför denna hype på gamla artister? Om ni ska ta gamla artister ta Axl. Gubben är ju 44 nu fan men rockar på . Heho. Det här blir det nog en korsfästning på.

Varför ska vi ta din idol när vi kan ta våra egna?

Jag ser heller inget fel i att lyssna på gamla artister, det finns ju dessutom inget band idag som kan mäta sig med Frank Zappa eller gamla godingar som Dylan och Beatles.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zappa är grym. Både som person och musiker. Har precis beställt hela diskografin... Så det är påväg. whistling_348512_0.gif

ZAPPA- LÄNKAR

Zappa om censur (postade den i Dagens lol för ett tag sen)

Zappa på Wikipedia

Och sist men inte minst...

EN HEL WIKI TILLÄGNAD ZAPPA!!

Haha den videon var skön....

Han John Loft verkar ju helt rubbad.

heja zappa!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska vi ta din idol när vi kan ta våra egna?

Jag ser heller inget fel i att lyssna på gamla artister, det finns ju dessutom inget band idag som kan mäta sig med Frank Zappa eller gamla godingar som Dylan och Beatles.

Folk tar dessa artister (Zappa och Dylan) utav respekt för er som lyssnar på dem (D00D och Crice). De gör det för att bli med i "kärnan" här på sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...