Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Jag är inte imot datorn på nått sätt, ABS fanns/finns även på en del av de riktiga bilarna. antisladd är för pussies

Jo, och på den tiden kostade ABS 10 000 extra!

Idag går det på en tusenlapp på det fåtal bilar som inte har det som standard.

Och som sagt om antisladd: det är till för att hjulen inte ska spinna, och att man på så vis har grepp om marken oftare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilen slirar på kopplingen istället för att hjulen spinner

Vet inte men en polare har en utställnings bil, volvo då.

Han har nån grej så när han trycker plattan i mattan och bakhjulen börjarspinna så sätts 4hjulsdriften in. tror det är nån antisladd mojäng.

men vem vill inte kunna sladda? kanske no0bs inom körning som inte vågar köra fort med en ny BMW, som t.ex panchisar. LOSERS!

edit: felskrivet.

Redigerad av Glockalnet
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför alla hatar SAAB. Har dessa bilar gjort er något eller är det bara så att ni måste hata något märke? Volvo är en svensson bil och kommer förmodligen förbli det. SAAB däremot är lite ovanligare och inte alls i närheten av svensson bil. Visste ni att SAAB säljs tillsammans med Porche i Spanien? Antingen så är det Porche som är skitbilar där eller tvärtom. Jag tror på att Porches status är lika hög där. Då är ju faktiskt också SAABs status ochså högt där. För Porches återförsäljare vill väl inte ha en skrotbil inne hos sig?

Joey: Att 240 slår en BMW modell av samma storlek har jag extremt svårt att förstå. De kan det inte göra. Sitter du i en 240 och sedan sätter dig i BMW 5 serie på 80-talet känns BMW:n självklart bättre. Men sedan har vi även Mercedes som känns ännu bättre. Sedan kan jag ju tilläga att när SAAB presenterade 9000 så slog man de riktigt stora. Det vill säga BMW och Mercedes. Tror du inte man slog Volvo också då?

I trollhättan är nog saab mest svenssonbil lol :ermm:

MAn blir förvånad om det inte står minst 3 saab:ar i rad i en korsning :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AHAHAHAHAH!

Smörjs inte motorerna om du kör ca 500M? :ermm:

Så du kan alltså köra typ några mil utan olja i motorn, är det de du menar? :)

Tror inte de motorerna skulle må nå bra då.

En motor smörjs såfort du vrider på nyckeln och när oljepumpen har byggt upp ett tryck. Att köra en bilmotor utan olja är som att köra en vattenpump utan vatten som cirkulerar i den. Den skär ihop förr eller senare.

Men dåså, du kunde ju inte svara på dom lätta frågorna. Hur kan du då veta om volvo piskade BMW under 80-talet? Du gillar ju inte ens Volvo.

Det var inte så jag menade. Det var att oljekvaliteten sänks på bilen. Motorfelet gör det om man kör kortare sträckor. Men man måste ju visst förklara allt ordagrant för att du ska fatta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joey: Här är svar på dina frågor. Efter lite tänkande fick jag till det.

Vilken motor satt i 240Luxé? B23 eller B21 beroende på vilken motor man valde.

Varför vart folk skeptiska mot B21:an när den var på utvecklingsstadiet? Endast ett elakt rykte mot Volvo.

Vad hette Volvos konceptbil för 200-serien? Volvo VESC

Vilken motor sitter i 240GL -87->93 och vilket insprutsystem hade dessa motorer? Motorn var B23 och insprutningssytemet var Bosch montronic.

240 turbo slog under något år BMW 6 serie och vanliga 240 vann även ett test mot BMW E21. Den vann på grund av priset och utrymmet.

Nöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.inte många svar som stämmer SAAB :wub: eller iaf 2 som inte stämmer..

240L hade B20.. kanske fanns med B21 oxå, min 240-historia är lite rostig nu för tiden..

GL 87-88 hade B230F med LH-Jetronic 2.2 och 88b-90(91?) hade B230F med LH-Jetronic 2.4 och 90(91?)-93 hade LH 2.4.2.. möjligt att 90-93 fanns med Bendix Regina-sprut oxå..

-84 var sista året för B23 och -77 för B20..

Redigerad av ^MeTaNoLiC^
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.inte många svar som stämmer SAAB :wub: eller iaf 2 som inte stämmer..

240L hade B20.. kanske fanns med B21 oxå, min 240-historia är lite rostig nu för tiden..

GL 87-88 hade B230F med LH-Jetronic 2.2 och 88b-90(91?) hade B230F med LH-Jetronic 2.4 och 90(91?)-93 hade LH 2.4.2.. möjligt att 90-93 fanns med Bendix Regina-sprut oxå..

-84 var sista året för B23 och -77 för B20..

Är som sagt ingen Volvo expert men är nöjd över att jag fick lite rätt iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ska Supra komma med 4WD, det skulle ju fan nästan kunna utmana Lancer och Skyline, jag menar, nuförtiden har alla moderna bilar 4WD, visst Supra är från '97 men Imprizor har ju fan alltid haft 4WD eller? :blink:

Vadå supra kom 97. :P MKIV (den supran med runda moderna designen) kom 93! Fast det byggdes supror under slutet på 80-talet också. och innan det, runt 85, hette dom Toyota Celica Supra. vad jag vet tillverkas ej Supra MKIV längre. Men vem vet om Supra MKV kommer finnas med 4wd som alternativ, inte jag iallafall...

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte så jag menade. Det var att oljekvaliteten sänks på bilen. Motorfelet gör det om man kör kortare sträckor. Men man måste ju visst förklara allt ordagrant för att du ska fatta.

Du skrev ju själv att motorn inte får smörjning om man kör kortare sträckor.

Här är svar på dina frågor. Efter lite tänkande fick jag till det.

Vilken motor satt i 240Luxé? B23 eller B21 beroende på vilken motor man valde.

Fel. B20 satt på dom flesta Luxé. I DL kunde man få B21. i senare L-versionen så fanns B21 som tillval. .

Varför vart folk skeptiska mot B21:an när den var på utvecklingsstadiet? Endast ett elakt rykte mot Volvo.

pågrund av den höga bensinförbrukningen.

Vad hette Volvos konceptbil för 200-serien? Volvo VESC

Vilken motor sitter i 240GL -87->93 och vilket insprutsystem hade dessa motorer? Motorn var B23 och insprutningssytemet var Bosch montronic.

B230F och LH-2.2 fram till -88B, och från 88B så var det 2.4 med diagnosutag fram till 90, då som sagt LH-2.4.2 monterades.

Fanns även B230K och B230E under året -87.

B230K med Solex Cisax fallförgasare, och B230E med mekaniskt K-jet-insprut.

240 turbo slog under något år BMW 6 serie och vanliga 240 vann även ett test mot BMW E21. Den vann på grund av priset och utrymmet.

Nöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...