Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Du nämnde aldrig årtalet. Det vill säga att jag visste ju inte vilken årsmodell av 240 du ville ha svar på. Såvitt jag vet så tillverkades Volvo 240 mellan 1975 till och med 1993.

Förresten är inte det där taket på Sportbacken av kolfiber för att få en lättare bil? Tyckte iallafall att det såg grymt ut.

Joey:

Den senaste veckan har det pratats mycket om ett motorfel på Saab 9-3 och Saab 9-5. Ett fabrikationsfel gör att oljans kvalitet försämras snabbare än vanligt, som kan resultera i motorhaveri.

När Saab skulle introducera Saab 9-5 så byggde man om 9000-motorn till en s k lågfriktionsmotor. Man ville ha så låg vikt som möjligt på rörliga delar och allt som skapar friktion skulle hållas till ett minimum. Detta gjorde att kolvringarna och kolvarna blev för dåligt dimensionerade, vilket kan resultera i ett flertal fel. I värsta fall kan alltså motorn haverera.

Felet i motorn kan göra att vevhusventilationen påverkas. En bra sida där man kan se Saabs förändingar i vevhusventilationen genom åren är följande:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Eftersom oljans kvalitet kan försämras, rekommenderas att halvera oljebytesintervallet.

Saab gottgör kunderna

Många har redan fått betala reparationer på upp till 30.000 kr för deras havererade bilar, men Saab kommer att ersätta reparationskostnaderna om de som har betalat fortfarande äger bilen.

Saab inför en retroaktiv motorgaranti, som gäller 8 år, oavsett miltal. Denna garanti innebär att de som drabbats av problemet, kommer att få full ekonomisk kompensantion.

Berörda bilar och motorer

Modell Motor Årsmodell

Saab 9-5 B205 och B235 1998-2003

Saab 9-3 Coupé/CombiCoupé B205 2000-2002

Saab 9-3 Cabriolet B205 2000-2003

Saab 9-3 Viggen B235 1999

Saab 9-3 SportSedan och nya 9-3 Cabriolet berörs inte eftersom de använder en helt annan motorfamilj. Saab 9000 och Saab 900/9-3 till o med 1999 årsmodell berörs inte heller eftersom den gamla motorvarianten används där.

Källa: AMS

Nä, men jag frågade ju vilken motor som satt i Luxé? Luxé fanns mellan -75 och -77 om jag minns rätt.

Och mellan 75 och 93 fanns det ett dussin motorer att välja mellan till 240.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den bil jag mest vill ha när jag fyller 18 (nästa sommar) är en Honda CRX V-tec -91.

Frågan är bara var man ska få pengarna ifrån, känner ingen som jag kan få jobb hos.

Men säg att jag köper en, dom är inte så dyra nu och kommer ju sjunka mer. Det finns dom utan rost och motor som går bra men dom ser förjävliga ut i t.ex. lacken.

Då hade jag tänkt att göra så att man köper en som är fin under huven osv sen kör man ner till Polen när man sparat ihop typ 50 000 sen köper man alla delar där nere. Fälgar, kjolpaket, allmän styling, stereo och lämnar in bilen på lackning. Låter dom sätta på stylingen där direkt oxå. Sen har du en toppen bil!

Sen delar till motorn som öppet filter, avgas och annat trim köper man i Sverige. Då har man ju lite mer garanti på sakerna.

Varför Polen? Säg att Realcars kjolpaket till Volvo S/V40 kostar 14 000 i Sverige, då kostar det runt 6000 där nere... Sjuka priser! + att det är många företag som håller lika hög kvalitet om inte bättre där nere än här hemma. Det är kopior på t.ex. kjolpaket som du kan köpa här...

Det är vad jag vill göra! Jag kan lugnt säga att jag skaffar jobb, sparar pengar och gör som jag sa precis än att jag kör runt i en skruttig bil...

Min bror hade en sån innan, just en 91a med V-tec motorn. Det låter så grymt gött!

Edit: Här är en, kanske inte så kass direkt men ändå, priset kan man ju inte klaga på.

http://www.blocket.se/view/5978733.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Sen Polen med den :) + att denna såg ju inte så dum ut så den kan jag köra rundor i som den är nu så länge... Om jag bara vart 18 med körkort och pengar :)

Btw, min andra bror är mekaniker och självklart så hjälper han oss med våra bilar. Han har även haft en egen CRX (dock en 90a utan V-tec) och han har skruvat på den andre brorens 91a. Rätt schysst att ha med honom när man ska kolla bil sen :unsure:

Redigerad av Bosse
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!!

Rostlagade röd baklucka jag också idag (kompisens golf IIa) jävlar va rost det var... sen tog det sån tid och blev för kallt och fuktigt, så vi kunde ej lacka, så nu köra han runt med den slipad och spacklad = inte bra :)

Tackar!

Hehe, själv rostlagade jag under två dagar, ena dagen den nedre delen och nu idag den övre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ojojoj jag vill ha så många bilar..

typ..

supra, 300zx, 350zx, miata, gamla mr2, volvo s90, viper, camaro-93, alla ferrari, porsche cayman..... min lista kan bli oändlig om jag orkar skriva, men det gör jag inte

Volvo s90n där stycker ut lite från mängden :) det är lite av en drömbil för mig med, absolut sista rikiga volvon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...