Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Har en Volvo 244 GL -88.

Skulle kunna tänka mig att ha en 760 med PRV-sexan. Det är fina motorer när man sköter om dessa.

Innan jag köper nån annan bil än 240 så ska jag ha alla modeller ståendes på gården. 242,244,245,262, 264,265.

Och innan nån jäkel utan IQ kommer och säger "Min BMW, SAAB, osv osv, spöar din 240 lätt" så ber jag er tänka över detta.

Det man tappar i en 240 i komfort och prestige, tar man igen vid reparationerna.

Och BMW mot 240? Ett helt bilmärke mot en av Volvos modeller. :)

Det betyder ju att BMW, eller nått annat bilmärke inte har mycket att komma med.

BMW är ju trots allt det vanligaste märket som man jämför en 240 med.

Den dagen som BMW fantasterna kan hitta något jämförbart med en bil som har sina rötter från 140in som kom 1967 som med tiden länge har strävat efter kvalitet och krocksäkerhet så vill jag gärna vara med i diskussionen. Tills dess så håller jag på hissingetraktorn

Vad har BMW att sätta emot grunkostruktionen som omfattade

100-, 200-, 700-, och 900-serien i produktion 1967-1998 ?

I princip kan man säga att 100-, 200-, 700-, och 900-serien, är en modell. 200- är en vidarebyggnad på 100-. 700- kan man påstå är en vidarebyggnad på 200-, med mer tanke på lyx och komfort. 900- serien är en 700 med nyare utseende och nya motorer. I Princip.

Det finns dom som jämför en ny bmw för 500 000:- mot en gammal 240 DL från -85. Det är ju lite snett eller hur?

I Mitten på 80-talet så spöade hissingetraktorn skiten ur BMW 635, och då hade BMW inget att komma med.

Så dom som jämför en 240, mot ett HELT bilmärke bör nog tänka över sina argument. Och nu kommer nån säga, hmmph, det är ingen som gör såna jämföringar.

Yeah right :)

man hör dessa varje dag.

Som tur är smaken som baken, säger inte att BMW är ett dåligt bilmärke, så ingen pajkastning nu kära BMW-fantaster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför alla hatar SAAB. Har dessa bilar gjort er något eller är det bara så att ni måste hata något märke? Volvo är en svensson bil och kommer förmodligen förbli det. SAAB däremot är lite ovanligare och inte alls i närheten av svensson bil. Visste ni att SAAB säljs tillsammans med Porche i Spanien? Antingen så är det Porche som är skitbilar där eller tvärtom. Jag tror på att Porches status är lika hög där. Då är ju faktiskt också SAABs status ochså högt där. För Porches återförsäljare vill väl inte ha en skrotbil inne hos sig?

Joey: Att 240 slår en BMW modell av samma storlek har jag extremt svårt att förstå. De kan det inte göra. Sitter du i en 240 och sedan sätter dig i BMW 5 serie på 80-talet känns BMW:n självklart bättre. Men sedan har vi även Mercedes som känns ännu bättre. Sedan kan jag ju tilläga att när SAAB presenterade 9000 så slog man de riktigt stora. Det vill säga BMW och Mercedes. Tror du inte man slog Volvo också då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alu 6an som sitter i 760 är inte specellt bra, en av volvos sköraste motorer genom tiderna. Bättre att satsa på en 760 TIC, samma utrustning fast med b230ft motorn (4-syl. turbomotor för dom som inte är insatta)

PRV-Sexan i 760/260 är bra om man sköter servicen. Dom är väldigt känsliga för kokning, och sköter man inte servicen så slits kamnockarna ner tills dom är helt runda!

Vatten i oljan är vanligt pga nersjunkna cylinderfoder.

Men som sagt, sköter man servicen så håller dom minst lika länge som volvos 4-cylindriga.

Turbo vill jag inte ha. Enligt mig är turbo ger turbo bara extrakostnader. Speciellt om man inte har mkt pengar i kassan.

SAAB : ...... Varför inte? Då vet du inte mkt om varesig BMW eller Volvo. Finns extremt mycket trimdelar till volvos turbomotorer, och vanliga motorer. Men nånting måste ju volvo ha gjort rätt? Eftersom 100-serien och 200-serien blev en succé direkt. Folk var däremot skeptiska mot 700-seriens väldigt kantiga utseende.

Säkert känns BMW bättre att sitta i. Men plånboken känns redigt mycket tunnare efter att nånting går sönder. Och handlar det om att sitta bättre så finns det Volvo R-sport stolöverdrag att köpa. Stolarna blir redigt mkt mer skålade.

Jag äger faktiskt en Mercedes också. 300D. Som dessvärre ska köras sönder i vinter och gå samma öde till mötes som alla andra vinterbilar jag har haft.

SAAB är minst lika mycket Svensson som Volvo? Eller nej oj fel...Volvo är svenskt fortfarande. Det är inte SAAB. Det är tyskt. Sen kör SAAB med samma linjer sen 900:an. Volvo varierar, kolla på en tidig 140 och en sen 240. Fortfarande samma plattform, men helt olika i utseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför alla hatar SAAB. Har dessa bilar gjort er något eller är det bara så att ni måste hata något märke? Volvo är en svensson bil och kommer förmodligen förbli det. SAAB däremot är lite ovanligare och inte alls i närheten av svensson bil. Visste ni att SAAB säljs tillsammans med Porche i Spanien? Antingen så är det Porche som är skitbilar där eller tvärtom. Jag tror på att Porches status är lika hög där. Då är ju faktiskt också SAABs status ochså högt där. För Porches återförsäljare vill väl inte ha en skrotbil inne hos sig?

Joey: Att 240 slår en BMW modell av samma storlek har jag extremt svårt att förstå. De kan det inte göra. Sitter du i en 240 och sedan sätter dig i BMW 5 serie på 80-talet känns BMW:n självklart bättre. Men sedan har vi även Mercedes som känns ännu bättre. Sedan kan jag ju tilläga att när SAAB presenterade 9000 så slog man de riktigt stora. Det vill säga BMW och Mercedes. Tror du inte man slog Volvo också då?

Den största anledningen att jag ej gillar SAAB är att vi är en Volvofamilj. Vi har haft 2st 245or, 3st 745or, en 945a och en 780 under min uppväxt. Sen så har jag aldrig gillat designen på SAAB (förutom nya 9-3an sedan och kombi). Och för det tredje så kunde 80-90talets SAABar aldrig mäta sig i kvalité gämnfört med motsvarande Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen framtid? Bullshit säger jag. Deras framtid är fortfarande stark. Sedan SAAB amerikanskt ägt vilket också Volvo är. Så egentligen har vi inget svenskt bilmärke längre (utom skånebilen Könessig eller hur de nu stavas).

Att reservdelar är billigare till Volvo är väl kanske inte så konstigt. De håller inte samma höga kvalité som till de andra märkena.

Joey: Så trim avgör om en bil är bra? Okej det visste jag inte men nu vet jag det iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att reservdelar är billigare till Volvo är väl kanske inte så konstigt. De håller inte samma höga kvalité som till de andra märkena.

Hahaha fy fan det var det kassaste argumentet jag nånsin hört. HAHAHAHAH... HAHAHA... det är ganska känt att volvo och mercedes under 80-90tal höll en klass över alla andra vad det gäller kvalité (idag är ju alla bilar i stort sätt lika dana)

Anledningen till att reservdelar till volvos riktiga bilar är så billiga är för att det finns så mkt begangnat, vilket håller ner priserna även på nya orginaldelar.

tillåt mig skratta en sista gång, hahahahaha

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diggar SAAB stenhårt.. Svenskt från början och dom har alltid haft snygg form..

Saab var först med turbo också.. -_-

Vill du veta vem som var först med turbo i en kombi? Volvo.

Joey: Så trim avgör om en bil är bra? Okej det visste jag inte men nu vet jag det iallafall.

Eeeeh, sa jag det eller?

Okej, det är inte trim, det satt orginal på vissa 240. Därmed kan det inte räknas som trim. Och nej, trim avgör inte om en bil är bra. Volvo har alltid byggt MKT slitstarka bilar. Ett exempel är väl att det är mkt vanligt att man tar den 4-växlade M40 lådan från 70-talet och sätter i moderna 240-rallybilar. Varför? Dom tål mycket stryk. Alla volvos lådor tål att man piskar dom, till skillnad från SAAB´s.

Ett argument till att jag inte gillar saab är ju att dom har haft stora problem med växellådorna + att dom har haft problem med motorerna. SAAB´s tekniker har satt för långa serviceintervaller på motrerna, vilket gör att det täpps till både här och där.

Du kan alltså inte ta att Volvo 240 piskade BMW under 80-talet? Jag trodde du gillade SAAB ja, men jag hade väl fel.

Volvo tillverkas fortfarande i Sverige trots allt.

Och visst är trim bra i vissa sammanhang, du kör en sur fiat punto, men fiat kommer på den smarta idéen att släppa en trimsats som ger 100hk till. Så då blir ju bilen bättre?

Kollade du inte på Svenska Monster Garage? Volvo 850 vs SAAB 9000.

SAAB-gänget plockade ner hela motorn i princip, bytte koppling och allt annat.

Volvo-gänget smällde på en lastbilsturbo + IC och la kopplingslammellerna i Cola. Volvon hade tagit hem det om det inte vore för att kopplingen sprängdes och tog med sig både det ena och det andra från blocket. Ännu ett bevis på att volvo håller måttet? Fast att dom inte vann. Men tänker man lågiskt så vann dom egentligen, då dom inte gjorde nånting åt motorn förutom fetare turbo. medans saabgänget var tvugna att byta kolvar och hela köret, men det ända dom lyckades med var att i pricip plocka bort en cylinder.

Om du lyckas blåsa topppackingen på en volvo, och lyckas i samma veva göra toppen skev, göra hål i blocket eftersom vevaxeln ville se solljus. Äh fan tänker du, skaffar en ny motor. Ett par tusen och du har en ny motor liggandes utanför dörren. Kör du sönder en BMW eller liknande får du plunga upp några 100 000 för att få en ny motor.

Där har du ett argument till att volvo är billiga att äga. + att reservdelarna är billiga.

Köpte faktiskt en M40 låda och B20 motor för 300:-. Som ska användas nångång i framtiden. En B20 från 1975 kan man skrämma upp i fasligt många fler hästar än en ny SAAB faktiskt. Rekordet är väl 400HK eller liknande.

Man läser ofta på Volvoforumen om folk som har lyckats få i 300-400 eller ännu mer hästar i en B23ET och B230FT och alla dessa motorer. Blåser en del nya bilar lätt.

Jag har nu konstaterat att du skriver i blindo, för att försvara alla märken förutom Volvo. ta reda på fakta innan du yttrar dig.

Redigerad av Joey
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen framtid? Bullshit säger jag. Deras framtid är fortfarande stark. Sedan SAAB amerikanskt ägt vilket också Volvo är. Så egentligen har vi inget svenskt bilmärke längre (utom skånebilen Könessig eller hur de nu stavas).

Att reservdelar är billigare till Volvo är väl kanske inte så konstigt. De håller inte samma höga kvalité som till de andra märkena.

Joey: Så trim avgör om en bil är bra? Okej det visste jag inte men nu vet jag det iallafall.

Deras bilar säljer dåligt, och hela GM's framtid är hotad!

Saab måhända vara ett riktigt bra företag, men deras bilar är relativt okända utanför Sverige... I USA är det rabatt på typ 50 000 kronor per bil, för att man inte kan bli av me dom på annat vis!

Men många tror att 9-3 sportkombi kommer att rädda dom. Såg en sån i stan för några dar sen... snacka om snygg! Sen är den tekniskt sett utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.som synes ligger 240'n bara och leker med 635'an.. även i kurvorna..

http://740limo.no-ip.org/Volvo%20240%20Tur...20635%20CSI.wmv

länken funkar bara när jag har på datorn.. fick inte putfile att funka nu..

Volvo 4-ever.

Btw: har nån en Volvo 242 tillsalu? skulle nämligen vilja ha en ny.

kanske nått renoveringsobjekt, högst 3000kr!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du veta vem som var först med turbo i en kombi? Volvo.

Eeeeh, sa jag det eller?

Okej, det är inte trim, det satt orginal på vissa 240. Därmed kan det inte räknas som trim. Och nej, trim avgör inte om en bil är bra. Volvo har alltid byggt MKT slitstarka bilar. Ett exempel är väl att det är mkt vanligt att man tar den 4-växlade M40 lådan från 70-talet och sätter i moderna 240-rallybilar. Varför? Dom tål mycket stryk. Alla volvos lådor tål att man piskar dom, till skillnad från SAAB´s.

Ett argument till att jag inte gillar saab är ju att dom har haft stora problem med växellådorna + att dom har haft problem med motorerna. SAAB´s tekniker har satt för långa serviceintervaller på motrerna, vilket gör att det täpps till både här och där.

Du kan alltså inte ta att Volvo 240 piskade BMW under 80-talet? Jag trodde du gillade SAAB ja, men jag hade väl fel.

Volvo tillverkas fortfarande i Sverige trots allt.

Och visst är trim bra i vissa sammanhang, du kör en sur fiat punto, men fiat kommer på den smarta idéen att släppa en trimsats som ger 100hk till. Så då blir ju bilen bättre?

Kollade du inte på Svenska Monster Garage? Volvo 850 vs SAAB 9000.

SAAB-gänget plockade ner hela motorn i princip, bytte koppling och allt annat.

Volvo-gänget smällde på en lastbilsturbo + IC och la kopplingslammellerna i Cola. Volvon hade tagit hem det om det inte vore för att kopplingen sprängdes och tog med sig både det ena och det andra från blocket. Ännu ett bevis på att volvo håller måttet? Fast att dom inte vann. Men tänker man lågiskt så vann dom egentligen, då dom inte gjorde nånting åt motorn förutom fetare turbo. medans saabgänget var tvugna att byta kolvar och hela köret, men det ända dom lyckades med var att i pricip plocka bort en cylinder.

Om du lyckas blåsa topppackingen på en volvo, och lyckas i samma veva göra toppen skev, göra hål i blocket eftersom vevaxeln ville se solljus. Äh fan tänker du, skaffar en ny motor. Ett par tusen och du har en ny motor liggandes utanför dörren. Kör du sönder en BMW eller liknande får du plunga upp några 100 000 för att få en ny motor.

Där har du ett argument till att volvo är billiga att äga. + att reservdelarna är billiga.

Köpte faktiskt en M40 låda och B20 motor för 300:-. Som ska användas nångång i framtiden. En B20 från 1975 kan man skrämma upp i fasligt många fler hästar än en ny SAAB faktiskt. Rekordet är väl 400HK eller liknande.

Man läser ofta på Volvoforumen om folk som har lyckats få i 300-400 eller ännu mer hästar i en B23ET och B230FT och alla dessa motorer. Blåser en del nya bilar lätt.

Jag har nu konstaterat att du skriver i blindo, för att försvara alla märken förutom Volvo. ta reda på fakta innan du yttrar dig.

Och vad spelar det för roll över vem som hade Turbo först i Kombi? SAAB var fortfarande först med personbilsturbon.

Så SAAB tillverkas inte i Sverige då? De kommer även göra det efter år 2010 även om du inte tror det men du är ju inte så insatt. Däremot kommer Volvo flytta modeller utomlands precis som SAAB gör.

Så bara för att man säljer lite bilar så är man ett hotat företag? Det visste inte jag. Man kan bygga 100 000 bilar om året och ändå gå med vinst. Bara man lyckas skära ner på andra kostnader.

300-400 hk går lätt att få ut ur en modern SAAB motor. Vet många som har några kusar mer än 400. Däremot är jag mer osäker på om det går med Volvos moderna motorer.

Så SAABs växellådor och motorer är dåliga? Tja det tror jag inte. De håller måttet bra också faktiskt. En modern Volvo motor är inte bättre och 9000 motorn ska tydligen vara riktigt bra.

Jag kan inte förstå att du är så intresserad av super gubbilen 240. 740 är klart den snyggaste Volvon som tillverkats och förmodligen den snyggaste som kommer finnas i framtiden också om Volvos design språk fortsätter såhär. Sedan tror jag att det är du som inte läser fakta och skriver i blindo. Har jäkligt bra koll på vad som händer idagsläget med bilindustrin. Bland annat vet jag att klagomål har kommit på Volvo V50 över att det är för mycket Ford i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så bara för att man säljer lite bilar så är man ett hotat företag?

Däremot är jag mer osäker på om det går med Volvos moderna motorer.

Så SAABs växellådor och motorer är dåliga? Tja det tror jag inte.

Säljer man lite bilar är det stor risk att företaget är hotat.

Vet inte vad du kallar modernt men Autotech-trimmade röda 850in har 800 hk.

Vet inte riktigt hur det är med motorerna men växellådorna är usla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...