Jump to content

Armborst...


Sikorka
 Share

Recommended Posts

Idag Byggde jag ett Armborst av en planka, två längsskidor, några skruvar och lite metal och en stark "gummisnodd". Nu åter står bara några saker, Pilar, utlösningsmekanism och ev "kugg-hakk" som gör det enklare att ladda... (den är otroligt stark, klarar inte att ladda själv)

Nån som har nå't tips eller ritningar om hur man kunde göra?

Väldigt tacksam för svar!

(Bilderna vart dåliga, det är betydligt snyggare i verkligheten)

post-22-1118089955_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Jag är indianerna och alla Snutar är Cowboys... Vi ska leka "punktera däck"...

men Allvaligt, Vet nån hur man fixar en Utlösningsmekanism med avtryckare?

Det blir mycket lättare om du bara tar en mycket stark pinne, du borrar ett hål och drar ut pinnen underifrån

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir mycket lättare om du bara tar en mycket stark pinne, du borrar ett hål och drar ut pinnen underifrån

Jag vet att det går men då blir det så fult! , Ska Färja den svart så det det ut som ett farligt vapen och då vill jag inte ha en pinne som jag drar neråt :) Det ska vara nån sorts avtrykare av nå't slag...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, du har en "avtryckare" ett järnrör , med en krok på, kroken framåt så att den går att fästa gummibandet i korken, sen trycker du in röret och gummi bandet lossnar och skjuter iväg,

Behöver ju inte vara ett rör gärn kommer bara inte på ett annat ord , järn stånd kanske :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett armborst på gång också!

Fast jag har en skolgjord träkolv med riktig mekanism och kolfiberbåge.

Vad använder du för "tråd", jag har funderat på att tvinna jättestark dynacable (fiskelina) men jag undrar om det verkligen blir så starkt...

Av bilderna man har sett ser det ut som vanlig sån tråd som är invirat i tyg.

Alltså, massa smala gummitrådar som dom har packat ihop och lindat in i tyg. Spännband på cyckeln brukar se ut så. "Bläckfiskar" tror jag dom kallas. :rolleyes:

Redigerad av StellHell
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...