Jump to content

Novelltråden


vinnecool
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 224
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Är engelska ditt modersmål eller hur fan kan du vara så skillad?

Ser filmer och läser böcker, mestadels. Engelska är inte mitt modersmål, men jag har relativt lätt för att lära mig språk. Det finns ju någon teori om att man antingen har lättast att lära sig språk eller matematik. För min del stämmer det nog då jag inte alls klarar av matematik men i princip är bäst i min klass när det gäller språk.

Jaja, nog tjatter. Tack, MadeMan [orkar inte skriva dit fulla nick. :rolleyes: ]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser filmer och läser böcker, mestadels. Engelska är inte mitt modersmål, men jag har relativt lätt för att lära mig språk. Det finns ju någon teori om att man antingen har lättast att lära sig språk eller matematik. För min del stämmer det nog då jag inte alls klarar av matematik men i princip är bäst i min klass när det gäller språk.

Jaja, nog tjatter. Tack, MadeMan [orkar inte skriva dit fulla nick. :rolleyes: ]

Skriv bara MM :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
Okej, mer än ett år gammal tråd.

Mörda mig om ni vill, men jag vill gärna se denna uppe igen.

Jag TRODDE att det här var en ny topik.... Tills jag såg ett inslag av The_Dude som alla vet har lämnat oss. Tyvärr.

Men här är min story (varning för slang):

I en by fanns det en gubbe som såg ut såhär: :teehee: i ansiktet. Ja, han gick faktiskt alltid omkring med samma uttryck i nian.

Varför han gjorde det, var det ingen i byn som visste. För ingen hade aldrig vågat fråga.

Men så en solig höstdag, i lekparken, satt :lol: och kollade på alla barn som lekte.

Plötsligt kom ett av barnet fram och frågade spontant:

"Varför ser du så rädd ut?".

"Ja, det ska jag säga dig. En gång såg jag ett korvbröd falla från himlen. Jag blev så försträckt, så efter det har jag plågats av samma ansiktsuttryck i flera år.

"Jaha." Svarade barnet, och sprang iväg för att fortätta leka.

^_^ traskade iväg han med. Fast vart han skulle, var det ingen som visste. Och det kommer dem i byn aldrig få veta. (Inte vi heller för den delen).

The end?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till min älsking :teehee:

Stirrar på den nya ketchup flaskan, hyptnoserad fokuserad på röda förpackningen med 30 procent mindre socker. Allt är mindre socker nu förtiden, allt. Ska vara så nyttigt, inte är jag mindre tjock för. Näfan. Mindre socker hjälper inte min mage, den dallrar fortfarande. Dumma media med all sin jävla reklam. Köp två få en sak, dom lurar oss. Och vi går rakt i fällen, sitter och glor på reklam, är inte tv längre. Är inte program, det är fan reklam för all jävla skit dom säljer.

"Såg du det komma ?" Avbryter Affe hypnosen med.

Nicke tappar rösten, försöker säga något men kommer inte fram.

Tar kniven och börjar skära köttet sakta.

"Nej..."

Ser upp på varandra frågande varför, både två tittar ner på maten som ingen visste.

Gråa moln skickar ner sina trupper för träffa huset dom satt i, åt. Enda andledningen var för irritera nicke, det var ödet. Ser lika konstig ut varje gång med sitt flin, skrattar för iroin i det.

Ödet suger. Fan skulle han göra det för, tänkte han inte på oss för ?

Affe slänger besticken och slår sin stora näve i bordet!

"Vafan, är det här ?! Vem kan äta nu ? Va ? Kunde han inte bara..."

Nicke ser förvånad ut över affes utbrott och säger.

"Du vet lika jävla väl som mig hans blick ibland. Han var inte där, you know it, I know it.

Så kom fan inte och säg till mig, du inte visste han mådde bra."

Affe slänger upp armbågen i bordet, börjar grubbla.

"Men... varför.. gjorde vi inget för ?" Tittar in i nickes blåa ögon.

"Kunde vi ?"

"Fy fan... det var la lite överrilat eller ? Men om jag kunde, skulle jag hjälpt han.. det.. vet ju han.. eller.. gjorde han.."

Affe fortsätter grubbla, slår sina fingrar mot haken tänkande.

Nicke lyfter sitt glas med mjölk och säger högt ut.

"Jag vet klart som fan vad vi hade gjort om han var här ikväll"

Både kollar på varandra och ler, Affe lyfter också sitter glas.

"Ikväll, firar vi för hans skull!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en några år gammal novell på min mammas dator. Den fick jag väldigt mycket beröm för i skolan, kan lägga upp den här när jag orkar fiffla över den. :teehee:

Kan förresten säga att jag hatar att skriva berättelser och sånt.. Det tar ju sån jämrans tid! :lol:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet i fan om det här är en novell, men jag fick MVG med den för ett år sedan i alla fall.

Listan

Jag flyttade in i en ny lägenhet och vandrade runt i lägenheten för att spana in den lite grann. När jag kom in i köket såg jag en lapp på diskbänken. Jag brydde mig inte så mycket om den just då.

Lite senare på kvällen när jag satt i mitt nymöblerade kök och åt kvällsmat så tog jag mig en extra titt på lappen. Efter vad jag förstod verkade det som någon sorts kom-ihåg-lista, för det stod bara massa ord och siffror på en lång rad under varandra. Eftersom jag har bra fantasi så börjar genast en historia spelas upp i mitt huvud, det här var vad jag föreställde mig:

En mörk augustikväll vandrar Alice hem genom parken, hon har varit på en fest, de har firat en kompis födelsedag och har ätit lite gott och haft det trevligt. Alice kommer hem och sparkar av sig sina skor i hallen, tänder lampan i hallen och låser omsorgsfullt om sig.

Alice är tjugo år och har precis flyttat hemifrån in i en egen lägenhet. Det är självklart en stor förändring men hon gillar det och känner sig mer fri när hon bor själv.

Alice familj består av mamma Karin, lillebror Rasmus som är fjorton år gammal och en till lillebror, Karl som bara är sex år gammal.

Innan Alice flyttade till sin nya lägenhet fick hon bege sig till en möbelaffär för att köpa lite fler möbler än de hon redan har, en expressbyrå fick frakta möblerna från affären hem till Alice nya lägenhet. Alice älskar blommor och hon har precis fått sitt drömjobb, ett jobb i en blomsterhandel. Det är trevlig personal, bra arbetstider och bra betalt.

Just nu leker livet för Alice.

En dag ringer Alice kompis Lisa, hon är helt förkrossad, hennes kille har sagt att han vill bryta förlovningen och flytta isär. Alice säger att hon och Lisa ska träffas på ett fik så att de kan prata om vad som har hänt. Alice drar på sig en jacka och vandrar ner till centrum för att möta Lisa. De sätter sig på ett café och pratar ut om allt som har hänt Lisa. Klockan tickar på och det blir dags för Alice att gå hem, men innan de säger hejdå så säger Alice att hon ska bjuda Lisa på opera för att muntra upp henne lite grann.

Nästa dag sätter Alice sig ner vid köksbordet för att slå upp numret till operan, hon letar i några minuter innan hon till slut hittar det, 50 50 30 är telefonnumret. Hon ringer och beställer två biljetter som hon och Lisa ska lösa ut senast en halvtimme innan operan börjar. Biljetterna kostar lite mer än vad Alice räknat med så hon får bege sig till banken för att ta ut lite pengar. Hon går ner till banken på direkten för att slippa jäkta de sista minuterarna,.

Hon vandrar ner mot bankautomaten, stoppar in kortet och slår sin kod: 151 133. Just när hon ska välja belopp kommer hon på att hon kan överraska Lisa med en middag på en restaurang efter operan, så hon väljer att ta ut lite extra pengar.

Alice står i badrummet och gör i ordning sig, kvällen när hon ska bjuda ut Lisa på opera och middag är ikväll. Hon sminkar sig lite och sprutar på sin finaste parfym, går till sitt sovrum för att välja ut kläder inför kvällen, det blir en klänning.

Klockan fyra vandrar hon ner till centrum, det är en vacker kväll fast det är sent in i augusti och det är inte så jättekallt. Alice möter upp Lisa utanför operan, de går in och löser ut sina biljetter och tar plats på sina stolar.

När operan är slut så sätter de sig på en parkbänk och pratar lite om operan och diskuterar vad de tyckte om den. Tillslut säger Alice att hon har en överraskning och hon berättar om restaurangen som hon vill att de ska gå till. Lisa blir jätteglad över Alice överraskning och de sätter av mot en av de finare restaurangerna som finns i centrum. På restaurangen beställer de god mat och dricka och sitter och pratar i flera timmar om allt möjligt. Tillslut är klockan mycket och Alice måste gå hem, för hon ska upp och jobba nästa dag. De tar farväl och Alice börjar vandra hemåt i den ljumma, underbara augustikvällen.

När Alice kommer hem från jobbet nästa dag så ringer mamma Karin, hon berättar att Karl och hon har insjuknat i en besvärlig sjukdom. De har ont i halsen och hostar mycket, de orkar knappt gå upp ur sängen för att de är så svaga av sjukdomen. Alice säger att hon genast ska komma dit och ta hand om dem. När Alice kommit hem till Karins hus så börjar hon med att göra lite soppa som de kan äta vid sängen, Karin uppskattar verkligen att Alice kommer för att ta hand om henne och Karl. Karin undrar också om inte Alice kan åka till Doktorn och få en medicin utskriven mot deras sjukdom. Alice säger att hon gärna gör det.

När Alice kommer fram till sjukhuset får hon sitta i ett väntrum och vänta, minuterarna segar förbi. Till slut är det Alice tur att få prata med doktorn, hon får prata med en doktor som har en namnbricka där det står Doktor L. Alice förklarar hur det ligger till och får ett recept utskriven av Doktor L. Alice beger sig till Apoteket för att få medicinen. Hon åker hem med medicinen till sin mamma och Karl.

Men dagarna går och Karin och Karl blir bara sämre och sämre, medicinen hjälper inte och Doktor L går inte heller att finna. Han har inte varit på jobbet på flera dagar säger sjuksköterskorna, Alice blir mer och mer desperat av att få tag i Doktor L. Men av Doktor L finns inte ett spår, ingen vet vart han har tagit vägen. Alice fortsätter att vaka vid Karins och Karls sida i desperata försök att få dem bättre.

En natt vaknar Alice upp ur sin sömn, hon får en instinkt att han måste kolla till Karin och Karl, när hon kommer in i deras rum så ligger båda två där utan att andas, de har gått bort. Alice brister ut i gråt, hon gråter i flera timmar och tårarna vill aldrig ta slut. Hon sitter vid deras sida ända tills morgonen, när morgonen väl kommit somnar hon av utmattning bredvid sin döda mamma. När hon vaknar är hon precis lika förkrossad, men hon måste ändå ringa en begravningsbyrå, för hon måste få en begravning så fort som möjligt innan kropparna ruttnar. Hon beställer två kistor, en större och en mindre, hon beställer i det finaste träslag de har och med det finaste dekorationerna. På Karins kista är det ett stort hjärta och det står ”saknad” i röda, fina bokstäver. På Karls kista är det en varg som är målad i guld och silver, för vargen var hans favoritdjur.

Några dagar senare så sänks Karins och Karls kistor ner i jorden, det finns många blommor på plats, självklart är de från blombutiken som Alice jobbar i, och självklart har Alice valt ut blommorna. Kistorna sänks ner samtidigt som det spelas vacker musik från orgeln, och jag kan lova att på just den dagen och den platsen, fanns det inte ett enda öga som inte var fuktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet i fan om det här är en novell, men jag fick MVG med den för ett år sedan i alla fall.

Listan

Jag flyttade in i en ny lägenhet och vandrade runt i lägenheten för att spana in den lite grann. När jag kom in i köket såg jag en lapp på diskbänken. Jag brydde mig inte så mycket om den just då......

Väldigt fin novell!!! Väl beskriven och finurlig. :teehee: Sorglig, men fin (som sagt).

Redigerad av The_go
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Was?

Nu blev det tre dumma grejer på en gång.

-Din signatur är för stor, både på höjden och sett ifrån mb

-Du quotade hela novellen

-Och ditt inlägg innehöll ingenting ^_^

..Men det är ju du, så det ser nog Stellan genom fingrarna med :teehee:

Du fixade till allt sen, ser jag. ;)

Glöm mig och mitt gnällande :lol:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...