Jump to content

Stockholm för turister


samuelszon
 Share

Recommended Posts

Välkommen till Stockholm! Mitt namn är David, och jag skall guida dig.

Först vill jag ge er ett par råd: det finns ficktjuvar i Stockholm, och kriminalitet förekommer. Nummer till ambulans, brandkår och polis är alltid 112. Riktnummer är 08. Givetvis finns det fler butiker etc. än vad som är utpekat på kartan. Jag ursäktar att affärerna utgör 5% av kartan, och att det är så luddigt, men mitt tips är att du skriver ut en likadan från http://hitta.se där du ser gatnamn och dylikt.

Denna förstapost uppdateras ständigt. Söker du efter en specifik butik eller ett märke? Tryck Ctrl + F och skriv in ett sökord och se om du får träff.

T-BANA: T-centralen. Denna tunnelbanestation ligger mitt på Plattan.

NK (Hamngatan): Filippa K, WE, Lee, Levi’s, Converse, saluhall, skor/sneakers, kafé, Barbour, J Lindeberg, NK herr (med kalsonger etc.), Nudie

Gallerian (Hamngatan/Plattan): Puma, Gate One (D&G, Evisu, Boss, Nudie, Energie), MQ, Ben & Jerry, EB Games, Footlocker, Esprit,

Birger Jarlspassagen (Birger Jarlsgatan 7/Norrmalmstorg): Nitty Gritty (”mini”), J Lindeberg, Svea, Shoes by Nitty Gritty

SOUK (Drottninggatan 53): The Terrace (Ben Sherman, Stone Island, Lyle & Scott, Duffer, Lacoste, väldigt casual överlag), STHLM Standard (Penguin, Jenny Hellström, WE, J Lindeberg) samt det billigare alternativet Topman.

PK-huset (Hamngatan/Norrlandsgatan): Acne, Boomerang (concept stores)

Åhléns City (Klarabergsgatan/Drottninggatan): ALLT! Peak, Nudie, J Lindeberg, Lee, Replay, Duffer, Boomerang, skor/sneakers, parfym, underkläder etc. etc.

TIPS! Åhléns har ett eget ungdomsmärke som heter att. som rekommenderas äckligt starkt. Ett par jeans går lös för 300 spänn och de påminner mycket om Acne, har du tur är det rea på rea och då kostar de 99:-. att. har också munkjackor, linnen, pikétröjor m.m. Grymt!

Sturegallerian (Stureplan): MQ, Björn Borg, Boomerang, Fred Perry samt den spanska motsvarigheten till H&M - Zara.

PUB-huset (Hötorget/Gamla Brogatan/Drottninggatan/Kungsgatan): frisör med i stort sett alla vaxer, Team Sportia, MQ, G-star RAW (med ca fem stycken medarbetare som har deltagit i Big Brother)

Västermalmsgallerian (St. Eriksgatan/Fleminggatan): STUK, SOLO (Evisu, Nudie, Acne, Lee, Levi's, Whipping Floyd)

McDonald's: Finns överallt - se kartan för några beskrivningar.

Burger King: Ganska dåligt i stan, finns på Medborgarplatsen på Söder, Kungsgatan/Vasagatan, Plattan (se "Plattan" på kartan) samt Odenplan (ej på kartan)

Kungshallarna (Kungsgatan): Kebab, lite grekiskt, asiatiskt, pizza, taco, grillat. Varning för mycket folk.

Thank God It's Friday (TGI): Perfekt läge i Kungsträdgården/Hamngatan. Riktigt schyst amerikansk mat, passar perfekt en ljummen fredagsommarkväll.

SOLO (Norrmalmstorg): Finns även i Västermalmsgallerian. Kanonaffär med Whyred, Ijin, Nudie, Acne och väldigt mycket bra och snygga jeans överlag. Här finns även Paul Smith.

Hollywood (Norrlandsgatan): Vans, Circa, Lakei, denna affär är en riktig typisk kalifornisk70-tals-surf-och-skate-affär. Gillar du sådant ska du hit.

Ej med på kartan: Zara (Norrmalmstorg/Hamngatan): Ligger granne med Donken (se McDonald's på kartan, den punkten längst till höger). Mode till låg penning.

Red Devil (Norrlandsgatan 11): Se PK-huset, ligger ett kvarter ifrån. En typisk streetaffär med det senaste inom street och skor.

Quiksilver (Norrlandsgatan): Vad finns här? Quiksilver förstås. Även en del andra surfmärken finns här. Mysigt! Utgå från Hollywood, och gå några 100 meter åt Kungsträdgårdens håll.

West Port (Norrlandsgatan 20): Samma gata som ovanstående affärer, bra för den som gillar seglarmodet. Märken som Henri Lloyd och Sail Racing.

Tommy Hilfiger (Smålandsgatan): Hilfigers officiella butik. Står du vid SOLO står du på Smålandsgatan. Det är den gatan som går "igenom" Norrmalmstorg.

Levi's (Smålandsgatan): För beskrivning av gata, se ovan.

Notera! En del affärer, t.ex. H&M, MQ, Synsam, 7 Eleven, Pressbyrån, Ur & Penn och övriga kedjor kommer du att stöta på under din vandring, och därför behövs ingen närmare beskrivning. Varumärkena som står inom paranteserna i Galleri-sektionen är bara ett handplock av alla som finns tillgängliga i just det varuhuset– självklart är det bara en bråkdel av deras fulla utbud.

Biblioteksgatan: Går parallelt med Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan. Många stormärken har sina konceptaffärer här; Peak, Armani, Diesel, Louis Vuitton, Filippa K och Gant, för att nämna några.

Det får räcka för ikväll. Imorgon kommer Södermalm med bl.a. Nitty Gritty och Skrapan, hoppas det går bra.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra info om "downtown", men Biblioteksgatan? Där Peak, Diesel, Armani, Tiger, Louie Vuitton, Gant, Ralph Lauren, Replay, Filippa K för att nämna några har sina officiella butiker i Stockholm.

Sen vill jag lägga till (om det går bra) under butiker.

Smålandsgatan: Tommy Hilfiger flagstore

Smålandgatan: Levis store (brevid Tommy)

Norrlandsgatan: West Port (Henri Lloyd)

Men annars bra info, men jag kommer lägga till det som jag tycker att du missar, bara så du vet ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har missat några sköna affärer längst Norrlandsgatan, Red Devil är den enda jag kan namnet på.

Och lägg till Zara och Topman. De är bra budgetalternativ.

Brunogallerian är trevlig också, fast den kanske kommer imorgon.

Hade Red Devil i åtanke ju, men den rymdes inte på kartan, däremot glömde jag skriva om den. Ska ändras senare! Ja, Topman finns ju i SOUK så det kan jag göra. Zara läggs också till skriftlig senare, kommer på kartan imorgon, finns dock i Sturegallerian.

Yes, Södermalm och dess sköna butiker (inkl. Brunogallerian) kommer imorgon.

EDIT: Kiedis: Biblioteksgatan har jag faktiskt ingen erfarenhet av, allt på kartan är sådant som har kommit upp i huvudet själv, men självklart skall det läggas in. Även Smålandsgatsaffärerna kommer.

Sedan är det väldigt svårt att lägga in allt. Jag menar, älskar man alla märken är det svårt att besöka alla officiella butiker. Och slår man ihop alla gallerier, får man nästan alla möjliga tänkbara märken.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Red Devil i åtanke ju, men den rymdes inte på kartan, däremot glömde jag skriva om den. Ska ändras senare! Ja, Topman finns ju i SOUK så det kan jag göra. Zara läggs också till skriftlig senare, kommer på kartan imorgon, finns dock i Sturegallerian.

Yes, Södermalm och dess sköna butiker (inkl. Brunogallerian) kommer imorgon.

EDIT: Kiedis: Biblioteksgatan har jag faktiskt ingen erfarenhet av, allt på kartan är sådant som har kommit upp i huvudet själv, men självklart skall det läggas in. Även Smålandsgatsaffärerna kommer.

Sedan är det väldigt svårt att lägga in allt. Jag menar, älskar man alla märken är det svårt att besöka alla officiella butiker. Och slår man ihop alla gallerier, får man nästan alla möjliga tänkbara märken.

Låter bra ^_^

Tack för arbetet du lägger ner btw.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Red Devil i åtanke ju, men den rymdes inte på kartan, däremot glömde jag skriva om den. Ska ändras senare! Ja, Topman finns ju i SOUK så det kan jag göra. Zara läggs också till skriftlig senare, kommer på kartan imorgon, finns dock i Sturegallerian.

Yes, Södermalm och dess sköna butiker (inkl. Brunogallerian) kommer imorgon.

EDIT: Kiedis: Biblioteksgatan har jag faktiskt ingen erfarenhet av, allt på kartan är sådant som har kommit upp i huvudet själv, men självklart skall det läggas in. Även Smålandsgatsaffärerna kommer.

Sedan är det väldigt svårt att lägga in allt. Jag menar, älskar man alla märken är det svårt att besöka alla officiella butiker. Och slår man ihop alla gallerier, får man nästan alla möjliga tänkbara märken.

Oftas så har ju galleriorna bara ett fåtal plagg av ett märke, ett ex som jag såg idag, var på NK dom hade tre tröjor och två jackor från Stone Island, var även på Nitty Gritty som hade en hel vägg så man kan ju tipsa om dom butikerna där man vet säljer mycket av ett speciellt märke, så inte "turisterna" åker till NK och sen blir besviken på utbudet medans det finns en hel butik 200 meter längre ner på gatan som är avsedd för samma märke.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra ^_^

Tack för arbetet du lägger ner btw.

Lugnt, hoppas att det uppskattas.

Jag kan dock inte tillfredställa alla, jag menar någon kanske vill ha med C.U.M. Clubwear på kartan och en annan vill ha Nautiska Magasinet, medan den tredje vill ha Core (skateaffär). Det är inte meningen att man själv får skriva in vilka affärer man tycker är bra, jag får välja dom jag tycker känns nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Btw igen, Nitty Gritty har ju kk:at så den behöver du inte bemöda dig med att lägga in.

Dom har bytt ägare nu, så butikerna kommer att finnas kvar runt om i Sthlm, frågade idag ^_^

DOCK en sak om Nitty Gritty, sen dom blev utsedda av Stockholmarna som den trendigaste butiken så sjönk dom i mina ögon, dom började helt plötsligt ta in skumma märken, överdrivet dyra kläder, dom har blivit för "söder" helt enkelt, men det finns fortfarande en massa sköna märken, men lita inte hemsidan, många av märkena som står där har dom inte ens kvar längre, tex Billionaire Boys Club, Carhartt-butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...