Jump to content

Muhammedbilderna i Nerikes Allehanda


Jacker
 Share

Recommended Posts

Idag åkte jag med buss 16 i Örebro för att kunna ta mig från skolan till centralen, för att kunna ta tåget hem. När jag kom fram till Järntorget, där jag skulle kliva av, upptäckte jag att en stor skara personer med utländsk ursprung var samlade längst trottoaren. Och ganska snart såg jag att några bar på plakat, och då förstod jag vad det var frågan om.

För en tid sen publicerade Nerikes Allehanda (NA) bilder på profeten Muhammed som rondellhund. Detta har, precis som när Jyllansposten publicerade Muhammed- karikatyrerna i början på 2006, väkt starka reaktioner bland muslimer, som nu kräver en ursäkt från NA. Dock vägrar NA ursäkta sig, och hänvisar till tryckfrihets- och yttrandefrihetslagen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=687292

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=687125

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...mp;lpos=extra_0

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=lasmer

Konstigt att det i första hand är NA man attackerar, eftersom det inte är de som är skaparna av hunden. Och hur långt ska man behöva gå för att muslimerna ska bli nöjda, måste vi islamisera Sverige och Europa för det? Förresten är muslimerna dubbelmoraliska på ett vis, då flera arabiska tidningar vid flera tillfällen publicerat anti-semitistiska bilder, vilket tydligen var "okej". Google it and see for yourself...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 201
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tycker att det är intressant att dessa kritiker gång på gång uppvisar total oförståelse för ett system där regeringen inte kontrollerar tidningar.

Dock måste jag säga att muslimerna delvis har en poäng: ingen svensk, eller västlig, tidning skulle aldrig drömma om att publicera något som driver med vår egen heliga ko - judarna. Dubbelmoralen i väst (inte minst den amerikanska) blev tydlig i samband Mohammedteckningarna 2005 då även de mest trotsiga försvararna av pressfriheten ryggade tillbaka när Iran utlyste en tävling för förintelsekarikatyrer.

För övrigt anser jag att när Iran skyller på Sionism så är det ungefär lika sömnframkallande som när Israel skyller på Antisemitism.

Edit:

Nu jävlar har det gått för långt, protester är en sak, men att bränna vår gröngula flagga?

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är intressant att dessa kritiker gång på gång uppvisar total oförståelse för ett system där regeringen inte kontrollerar tidningar.

Dock måste jag säga att muslimerna delvis har en poäng: ingen svensk, eller västlig, tidning skulle aldrig drömma om att publicera något som driver med vår egen heliga ko - judarna. Dubbelmoralen i väst (inte minst den amerikanska) blev tydlig i samband Mohammedteckningarna 2005 då även de mest trotsiga försvararna av pressfriheten ryggade tillbaka när Iran utlyste en tävling för förintelsekarikatyrer.

För övrigt anser jag att när Iran skyller på Sionism så är det ungefär lika sömnframkallande som när Israel skyller på Antisemitism.

Edit:

Nu jävlar har det gått för långt, protester är en sak, men att bränna vår gröngula flagga?

Vi känner oss kränkta!! :shifty:

pakistan_sverige_vi_392840b_922528_1.jpg

Det där med judarna stämmer tyvärr, ja. Men västerläningar skulle knappast bränna flaggor och starta upplopp över en sån sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Muslimerna i Örebro gjorde en fredlig demonstration och med all demokratisk rätt att göra så, men de måste faktiskt acceptera att man får karikatera profeten Muhammed i Sverige.

Off topic: jag som är noga med att stava rätt och så... heter det verkligen verbet av karikatyr att "karikatera"? Kan inte riktigt tänka klart atm (fredagkväll).

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Muslimerna i Örebro gjorde en fredlig demonstration och med all demokratisk rätt att göra så, men de måste faktiskt acceptera att man får karikatera profeten Muhammed i Sverige.

Off topic: jag som är noga med att stava rätt och så... heter det verkligen verbet av karikatyr att "karikatera"? Kan inte riktigt tänka klart atm (fredagkväll).

Jag vet inte heller om "karikatera" är semantisk godtagligt. Låter "förläjliga", alternativt "göra karikatyr av" som bra ersättningsverb? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... I den här frågeställningen vet jag inte hur jag ska ställa mig...

Tidningen har all laglig rätt att trycka bilden, då med stöd av yttrandefrihetslagen. Så lagligt sett gjorde de ju inget fel, om man bortser att det kan ses som kränkande av folkslag eller liknande, då det enligt deras religon är kränkande att visa bilder på Muhammed, precis som man enligt kristendomen egentligen inte ska visa bilder på Gud. Så det beror egentligen på hur man ser det.

Jag tycker att det beror på själva anledningen att lägga ut bilden i tidningen. Hade de egentligen ingen riktig anledning utan gjorde det endast för att bilden var rolig eller liknande så kan de lika gärna låta bli, då den i det fallet "förlöjligar" muslimernas profet. Om de verkligen hade med något relevant att göra kan de trycka bilden. Beror nog mest på situationen tycker jag.

Så jag kan inte ta en sida nu :unsure:

EDIT @StellHell: Även om du inte tycker som dom så kan du iallafall delvis respektera deras religion och skriva något annorlunda, oavsett vad du tycker om dom och deras tro.

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT @StellHell: Även om du inte tycker som dom så kan du iallafall delvis respektera deras religion och skriva något annorlunda, oavsett vad du tycker om dom och deras tro.

Nu ska du ju se att jag inte var särskilt seriös i mitt uttalande. Men nej, jag tänker inte respektera dom för sin religion, då all religion är befänkt, speciellt muslimen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns jobbigt att folk fortfarande fortsätter att göra teckningar av Muhammed. Jag förstår inte det roliga med att lägga upp en bild på Muhammed i en tidning. Att publicera bilder på Muhammed verkar okej för alla men när det handlar om jesus så blir alla genast sura och tackar nej till bilderna. Tänk om jag skulle publicera en bild på jesus när hans k*k blir spikad?. Hur kul är det?

Jag står inte på någonsida. Jag tycker bara att man ska lägga ner detta och sluta publicera massa Muhammed bilder bara för att driva med muslimer.

Här är ett exempel på när Jyllands-Posten tackar Nej till Jesus karikatyrer.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...