Jump to content

Warez!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Många på sidan skriver Warez så fort man mäner något med ladda ned. Detta upprepas om och om igen även fast folk säger vad warez innebär.

Nedladdningsprogram

Är ett program som vilket annat som helst, det vill säga inte något olagligt. Med ett nedladdningsprogram kan man ladda ned filer från andra på internet eller över ett nätverk. Detta är ett mycket enkelt sätt att föra över filer över internet då en hemsida kan bli lite rörig att ha allt på och tar dessutom kraft från servern man laddar ifrån om det är mycket filer.

Att fildelningsprogram förknippas med Warez är dock inte så konstigt då man bland annat laddar ned Warez med en p2p-klient som det även kallas dvs ett fildelningsprogram.

Warez(Wärsh)

Det är något som man kan ladda ned som står under upphovsrättslagen vilket betyder att det är någon som äger varan och som vill tjäna pengar på den. Under upphovsrätten står inte bara film, musik, program och spel utan även porr, dokument och annat som folk kan tänkas ta betalt för.

Så om någon nu pratar om att han har problem med sitt DC++ så är det inte en jävel som kan säga att han pratar warez då personen inte gör det utan han pratar om ett helt lagligt program vid namn, DC++.

P2P-program

Det finns olika sätt att överföra filer på internet, ett sätt är Direct Connet och ett annat är BitTorrent.

Direct Connect fungerar så att man kopplar upp sig emot en användare som också använder Direct Connect och därmed laddar man ned filer direkt ifrån personens dator. För att detta ska fungera så behöver man koppla upp sig emot en hubb som har användare som delar med sig saker som man kan ladda ned, så det är inte bara att tuta och köra.

Torrent är en filtyp som bland annat Pirate*** använder sig utav. Det är en fil man laddar ned med bland annat BitLord, BitSpirit, BitTorrent eller annan valfri klient som stödjer torrent filer.

Den fungerar så att man laddar ned en fil och sedan så kopplar den samman ett x-antal personer som man tankar ifrån samtidigt. Enligt mig så fungerar torrent sämre i hastighet när man laddar ned med det. Fördelen med torrent är att man oftast kan se kommentarer på vad folk tycker om filen man laddar ned samt att man får allt i ett. Så filerna fungerar i 95 fall utav 100.

Varför jag skriver detta är för att folk ska förstå att en P2P-klient inte är warez.

Om en Mod anser detta som något onödigt så är det bara att hänga låset på den, jag ser detta som en skrivövning.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 200
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tack för att du tog dig tiden att skriva det där.

Hoppas bara att alla läser detta så man slipper läsa en massa idiotiska inlägg av folk som inte vet vad dom pratar om.

Började ledsna, i precis alla trådar som folk har nämt p2p-klienter i har folk skrivit, "WAREZ!!! MATHAFAKKA! SKA BANNAD DIG!!!" ..

Blev trött på detta då jag såg detta igen i en tråd nyss, så jag tog mig tid att skriva lite om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå om man ska tjäna pengar på det ? Så Warez är lagligt om man har det för sig själv ? :S :wacko:

Om upphovsmannen har som avsikt att tjäna pengar på produkten är det olagligt att kopiera den. Men om du har köpt ett album eller dvdfilm och bränner en kopia på den för eget bruk är det lagligt, men om du sprider kopian vidare är det olagligt

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mkt bra guide! pinnar denna. Nån annnan får unpinna den igen om den har andra åsikter

Schysst :wacko:

Kul att så många uppskattar den. Det var ju lite det som var meningen och att fler ska sluta att klanka ned på fildelningsprogram då de inte utgör något lagbrott eller bryter emot någon regler på GTAsajten.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...