Jump to content

Star Wars-teveserierna


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Sedan Disney tog över Lucasfilm och därmed Star Wars har vi fått mängder av nytt material att titta på. Först kom ju Star Wars-episoderna 7, 8 och 9, vilka började halvdant och gick över till att bli det sämsta tänkbara skräp man ens kan tänka sig producera.

Märkligt nog kom också två mellanfilmer, där Rogue One faktiskt håller riktigt ordentligt hög klass och i mitt tycke petar ned en, två eller kanske till och med tre av original/prequelfilmerna från sin topp 6-position. Därpå kom också Solo: A Star Wars Story som jag dröjde länge med att se, tills häromsistens. Den var väl, "eh, mjäh, men kul för er". Ett rätt harmlöst inslag, till skillnad från de officiella filmerna 7/8/9 som inte stannade vid att bara vara dåliga rullar, utan även sabotera reglerna för universumet och de större händelseförloppen efter episod 6.

Det är också just därför, har de lite incognito erkänt, som alla serier de skapat handlar om tiden före episod 7:s början. Mandalorian utspelar sig mellan 6 och 7, likaså Book of Boba. Nu senast fick vi ta del av Cassian Andor och hans rekrytering till rebellerna, i serien som bär hans efternamn. Den serien fick det högsta betyg jag sett hittills i alla reviews, trots att jag själv tyckte att den var någon för långsam. Intressant dock med den dolda politiken bakom konflikten, ur båda sidors perspektiv.

-

Därtill finns serier som The Bad Batch och Rebels, vilka jag ännu inte har hunnit med. Nu närmast väntar vi på säsong 3 av The Mandalorian, som kommer i vår. Är du pepp? Vad har du sett för serier och filmer hittills? Vad har varit najs, vad har varit bajs?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kanske den mest orimliga anledningen till att bara ha sett tre-fyra avsnitt av The Mandalorian. I förra lägenheten var det väldigt ljust från fönstren där vi hade TV:n. Eftersom min sambo inte var intresserad, vi bara hade en TV och vi bodde ganska trångt så blev det att jag kollade på Mandalorian på helgförmiddagar när jag var själv hemma. Mandalorian är verkligen en mörk serie (bokstavligen) och det var sinnessjukt svårt att se något i ljuset. Jag gav upp och sedan glömde jag bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fullkomligen hatar Disney+ men har med stor behållning fulstreamat Mandalorian, Book of Boba och Andor. Pepp på kommande Ashoka, samtidigt som jag ogillade Obi Wan-serien. Vidare är jag inget fan av 7, 8 eller 9. Det bästa i serieväg för Star Wars är definitivt Clone Wars, vilket jag rekommenderar varmt.

Jag har samtidigt skaffat mig en laserdiscspelare och ser originaltrilogin såsom den var menad att se ut när den kom. Vi alla gör vårt för att få oss det "rätta" Star Wars. Laserdisc är en väg, och att hoppas på Mandalorian säsong tre är en annan. Jag väljer att vandra båda vägar.

xoxo!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Är inne i något slags hårt Star Wars-mode just nu. Är ganska taggad inför Ahsoka som ju kommer om bara några dagar. Kollar parallellt på The Clone Wars som verkligen expanderar universumet under pre-empire-eran på ett underbart sätt. Minns att jag även kollade en bit in i Rebels under studenttiden, vilken det nog hade varit gott att ha sett mer av nu när Ahsoka kommer.

Som en parentes kollade jag på Rogue One igår kväll och det är ju också bara en förjävla bra rulle.

Pew pew zoom zoom beep boop

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Bebben skrev:

Är inne i något slags hårt Star Wars-mode just nu. Är ganska taggad inför Ahsoka som ju kommer om bara några dagar. Kollar parallellt på The Clone Wars som verkligen expanderar universumet under pre-empire-eran på ett underbart sätt. Minns att jag även kollade en bit in i Rebels under studenttiden, vilken det nog hade varit gott att ha sett mer av nu när Ahsoka kommer.

Som en parentes kollade jag på Rogue One igår kväll och det är ju också bara en förjävla bra rulle.

Pew pew zoom zoom beep boop

Åh, Clone Wars! Jag saknar Clone Wars. Du har nog helt rätt om Rebels, kanske behövs för att peppa inför och under Ahsoka.

@Henkibojj Ursäkta sent svar, haha. Säsong tre var ibland väldigt bra, ofta lite kass! Men på det stora hela minns jag tillbaka på den med kärlek. Ju mer western och monster-of-the-week desto bättre, imo. Det gäller praktiskt taget alla serier. Låt de övergripande säsongsarken puttra mellan välgjorda och karaktärsutvecklande nedstamp i en fascinerande värld. Lär av Buffy och X-Files. Skräms av Witcher säsong två och tre.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Jag är pepp på Ahsoka men jag har inte ens kommit halvvägs igenom Clone Wars och aldrig tittat på Rebels så det känns som en dålig idé att börja med den serien. Får försöka hålla mig undan memes och spoilers bäst det går. :( Måste jag också se Bad Batch eller är den mer oberoende?

Cynikern i mig tänker att det är Disney vi talar om, som ju generellt sett gillar pengar, vilka med fördel erhålls genom att attrahera en bred publik med varierande ingångsvärden till produktionen. Förstå sammanhanget kommer en nog att göra oavsett vilka av de övriga serierna en har sett, det grundjobbet gör nog Disney åt oss. Att ha sett det andra innebär nog bara att det blir desto fler 'Ooooh'- och 'Aaaah'-ögonblick när något bekant fladdrar förbi. Så tänker jag generellt när jag navigerar den mycket sequel-/prequeltäta samtiden vi trots allt lever i.

Har själv inte sett Bad Batch men är nyfiken på den. Så mycket content att ta sig igenom..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Bebben skrev:

Cynikern i mig tänker att det är Disney vi talar om, som ju generellt sett gillar pengar, vilka med fördel erhålls genom att attrahera en bred publik med varierande ingångsvärden till produktionen. [...]

Hear, hear!

Anekdotiskt exempel nummer ett: när vi såg Mandalorian här hemma, gjorde vi det utan att ha sett Clone Wars. När t.ex. Dark Saber och Bo-Katan presenterades, fick det inte samma "oooooh"-effekt som det bevisligen gjorde hos andra, men vi insåg samtidigt omedelbart att det var the good stuff, vi förstod att en redan etablerad kanon här gör sig gällande. Vi läste i efterhand om avsnitten och folk var ju fasiken helt lyriska. Kul, den peppen smittade av sig. En pepp som ledde till att vi såg Cloen Wars.

Anekdotiskt exempel nummer två: när Book of Boba dök upp, hade vi hunnit se igenom hela Clone Wars. När Cad Bane dök upp med sitt ikoniskt breda hattbrätte blev vi därför helt lyriska. Det hade vi givetvis inte blivit utan CW i bagaget, men jag leker med tanken att vi hade upplevt det liknande som vi gjorde med Bo-Katan och Dark Sabern. Alltså: kanske ett något mindre "ooooh"-ande, men inte desto mindre ett "aaah-hum? Åhå"-ande.

  • Tack! 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ahsoka har haft premiär men det kommer dröja länge innan jag tittar på den serien eftersom det bygger på CW och Rebels, där jag är halvvägs i det förstnämnda och ingenstans i det sistnämnda.

Men för den som behöver en recap om vem hon är så finns det fans som sammanfattar det hela rätt bra.

(NSFW)

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-09-26 at 12:22, Henkibojj skrev:

Ahsoka har haft premiär men det kommer dröja länge innan jag tittar på den serien eftersom det bygger på CW och Rebels, där jag är halvvägs i det förstnämnda och ingenstans i det sistnämnda.

Men för den som behöver en recap om vem hon är så finns det fans som sammanfattar det hela rätt bra.

(NSFW)

"It was surreal.." får mig att tappa det haha..

I övrigt gör jag liksom du en resa genom det animerade materialet, där jag nyss har sett det sista av Clone Wars och är nästan igenom halva The Bad Batch, som kändes som ett naturligt steg efter CW. Kollar dock på Ahsoka parallellt ändå, men man gör ju som man själv känner är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...