Jump to content

Jakten på ett nytt tangentbord


Merkky
 Share

Recommended Posts

God kväll vänner.

Det hände till slut, mitt Logitech k800 (bild) tappade sin första knapp, och även fast just den knappen nästan blev lättare att trycka på så kändes det som att det är dags för något nytt. Jag trodde att ett k800 var ett bra köp när jag köpte det men jag har fått leva med tröga knappar och skeptisk prestanda sedan dess, den här gången borde jag lyssna på andra.

Jag har alltid varit ett fan av trådlösa grejer (senaste tiden har datorn varit inkopplad i vardagsrummet), men samtidigt så verkar mekaniska bord precis tillräckligt trevliga för att jag ska kunna leva med en lång USB-sladd. Jag spelar inte särskilt mycket på PC, men det händer, och jag brukar ofta ha nytta av programmerbara knappar.

Har ni något lämpligt förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså ett mekaniskt tangentbord du vill ha? Då tycker jag att du börjar med att åka till en datorbutik och testar att klicka runt lite på tangentbord med olika brytare. De flesta större butiker brukar ha tangentbord med blåa, röda och bruna Cherry MX-brytare. De skiljer sig väldigt mycket från varandra så det är därför man måste känna efter lite för att veta vad man vill ha. Men eftersom du inte primärt ska spela så skulle jag rekommendera blå eller bruna brytare.

Guide till mekaniska tangentbord

Vad har du för budget?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså ett mekaniskt tangentbord du vill ha? Då tycker jag att du börjar med att åka till en datorbutik och testar att klicka runt lite på tangentbord med olika brytare. De flesta större butiker brukar ha tangentbord med blåa, röda och bruna Cherry MX-brytare. De skiljer sig väldigt mycket från varandra så det är därför man måste känna efter lite för att veta vad man vill ha. Men eftersom du inte primärt ska spela så skulle jag rekommendera blå eller bruna brytare.

Guide till mekaniska tangentbord

Vad har du för budget?

Så länge det inte finns någon bra anledning att köpa ett membran så är det nog dags för ett mekaniskt den här gången. Men om jag ska börja känna på olika brytare så kommer jag aldrig att kunna bestämma mig. Övik har inte riktigt något bra ställe med många tangentbord utställda, det känns jobbigt att tvinga någon stackare plocka fram alla tangentbord dom har och delta i mitt velande. Därför lägger jag all tillit på er, jag är anpassningsbar och kommer att bli nöjd hur som helst! Jag skriver inte särskilt mycket utan det är mestadels editing och slösurf datorn används för. Det jag är ute efter är användarvänlighet och ett generellt genomtänkt tangentbord som inte kostar pengar bara för att det blinkar coolt. Jag gillar bakgrundsbelysning men vill helst kunna göra allt i vitt och ställa ljusstyrkan fritt. Gärna med bra mjukvara som man kan mappa knappar med osv.

 

Budgeten är runt 1500 men den är flexibel. Finns det ett tangentbord som är intressant nog så kan jag gå åt både uppåt och neråt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ett Corsair K70 RGB med bruna brytare. K70 verkade vara ett stabilt och stilrent skrivbord, RGB-biten är lite overkill men det finns många användningsområden med det utöver den uppenbara wow-faktorn. Gillade idén att kunna programmera alla knappar var för sig, jag kommer att döda mycket tid med mjukvaran. Mycket nöjd med mitt köp.

Tråden blev ganska onödig, men just då var jag så förvirrad över utbudet att jag bara ville att någon annan skulle säga åt mig vad som var det uppenbara köpet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...