Jump to content

Tänkte kika lite på nya in-ear-lurar.


eXotic
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Som trådtiteln lyder så funderar jag på att skaffa nya in-ear-lurar, och tänkte höra lite om forumiterna har några tips på bra hörlurar.

Just nu kör jag med de hörlurar som jag fick med min Samsungtelefon. Jag tycker inte att det är dåliga hörlurar, men vill gärna kika på om det finns bättre.

Det kravet jag har är att hörlurarna ska utesluta ljud runt omkring, jag använder hörlurarna lite nu och då när jag åker motorcykel, och om de inte stänger ute bullret så måste jag höja så det skär i öronen för att höra musiken. Detta sköter hörlurarna jag har just nu helt okej, men frågan är om det går att göra bättre.

Bekvämlighet, när jag haft Samsunglurarna i ett tag så skaver det lite, och under en tid framöver så ömmar det i örat varje gång man ska använda dessa igen. Detta sköter alltså hörlurarna dåligt, och det är kanske framför allt här jag vill ha bättre skit. Mer bekvämlighet åt folket!

Ljud, ljudet ska självklart vara minst godkänt, gärna bra, eller om det inte kostar allt för mycket: Utmärkt! Jag tycker att mina nuvarande lurar har godkänd ljudkvalitet, men uppar gärna den ett steg!

Jag läste runt på lite hojforum och många tipsade om dessa: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/103242-creative_horlurar_ep630c-svart

Kan det vara något? Känns lite billiga? Å andra sidan betyder inte dyrt att det är bra, men bra är ofta dyrt.

Kom med tips så är ni hyggliga!

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liksom tidigare rekommenderar jag att man tar en bra titt på den här jämförelsen på Head-Fi. Längst ned får du en summerande tabell där du då främst ska kika på Isolation-, Comfort- och Price-kolumnen! Sedan får man göra lite research på vilka hörlurar som finns till försäljning i Sverige, och då till vilket pris.

Min magkänsla är inte helt positiv åt lurarna du länkande, men det är ju svårt att veta exakt vad du föredrar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liksom tidigare rekommenderar jag att man tar en bra titt på den här jämförelsen på Head-Fi. Längst ned får du en summerande tabell där du då främst ska kika på Isolation-, Comfort- och Price-kolumnen! Sedan får man göra lite research på vilka hörlurar som finns till försäljning i Sverige, och då till vilket pris.

Min magkänsla är inte helt positiv åt lurarna du länkande, men det är ju svårt att veta exakt vad du föredrar.

Oj hjälp, det var ingen dålig post. Får glo igenom den någon dag när jag har lite mer fritid att åsidosätta.

Äsch då, jag som försökte vara tydlig. Är det något specifikt du undrar över när det kommer till mina val, som gör att du inte är säker på vad jag vill?

De jag länkade till, och alla hörlurar överlag, är såklart svåra att veta om de är bekväma, det är ju olika från öron till öron. Men det verkar följa med tre olika storlekar som man kan byta med, så bekvämligheten borde gå att hitta. Det enda som man egentligen kan säga på rak arm är väl om ljudkvaliteten är bra, och om de stänger ute ljud runt omkring bra. För det känns som något man kan mäta på en imaginär skala, medan bekvämlighet är en personlig fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj hjälp, det var ingen dålig post. Får glo igenom den någon dag när jag har lite mer fritid att åsidosätta.

Äsch då, jag som försökte vara tydlig. Är det något specifikt du undrar över när det kommer till mina val, som gör att du inte är säker på vad jag vill?

De jag länkade till, och alla hörlurar överlag, är såklart svåra att veta om de är bekväma, det är ju olika från öron till öron. Men det verkar följa med tre olika storlekar som man kan byta med, så bekvämligheten borde gå att hitta. Det enda som man egentligen kan säga på rak arm är väl om ljudkvaliteten är bra, och om de stänger ute ljud runt omkring bra. För det känns som något man kan mäta på en imaginär skala, medan bekvämlighet är en personlig fråga.

Ah, du var tydlig, men det är svårt att ge ett enda alternativ. Om du letar i 200-kronorsklassen tror jag att man lätt kan bli missnöjd, både av att de går sönder snabbt och att ljudet är kefft. Skulle ärligt talat tro att de är marginellt bättre än dina Samsunglurar.

Kikade lite i listan på kul, mycket säljs inte i Sverige, men en bit ned hittade jag dessa vilka verkar ruskigt prisvärda just nu. Enligt recensionen har dessa gott om pluggar, rimlig isolering för priset, är väldigt sköna och har ett ruskigt bra ljud. Sen är kanske 700 kronor saftigt om du har funderat på några för 200 kronor, men generellt brukar ingen musikintresserad ångra en god investering i ett par bra lurar.

Edit: Verkar gå loss för 300 pix på Amazon, men vet inte riktigt hur det är att beställa elektronik därifrån med avseende på frakt, lite tull kan man ju åka på också.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, du var tydlig, men det är svårt att ge ett enda alternativ. Om du letar i 200-kronorsklassen tror jag att man lätt kan bli missnöjd, både av att de går sönder snabbt och att ljudet är kefft. Skulle ärligt talat tro att de är marginellt bättre än dina Samsunglurar.

Kikade lite i listan på kul, mycket säljs inte i Sverige, men en bit ned hittade jag dessa vilka verkar ruskigt prisvärda just nu. Enligt recensionen har dessa gott om pluggar, rimlig isolering för priset, är väldigt sköna och har ett ruskigt bra ljud. Sen är kanske 700 kronor saftigt om du har funderat på några för 200 kronor, men generellt brukar ingen musikintresserad ångra en god investering i ett par bra lurar.

Edit: Verkar gå loss för 300 pix på Amazon, men vet inte riktigt hur det är att beställa elektronik därifrån med avseende på frakt, lite tull kan man ju åka på också.

amazon uk? Därifrån kommer det inte vara tull..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag egentligen kan rekommendera i egenskap av inga-hörurar-passar-mina-hörselgångar-killen är ett par formgjutna Bellman & Symfon-öronproppar med tillhörande in-ear-lurar. Magisk passform då du kopplar på hörlurarna på öronpropparna (vilka ju passar dig exakt) och därmed också magiskt ljud som i mina öron låter som om det kommer inifrån huvudet... svårt att förklara. Nackdelen är priset, 2500 för öronpropparna (inklusive filter) och 900 och själva lurarna men... smakar det så kostar det och det är värt att investera i sin hörsel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag egentligen kan rekommendera i egenskap av inga-hörurar-passar-mina-hörselgångar-killen är ett par formgjutna Bellman & Symfon-öronproppar med tillhörande in-ear-lurar. Magisk passform då du kopplar på hörlurarna på öronpropparna (vilka ju passar dig exakt) och därmed också magiskt ljud som i mina öron låter som om det kommer inifrån huvudet... svårt att förklara. Nackdelen är priset, 2500 för öronpropparna (inklusive filter) och 900 och själva lurarna men... smakar det så kostar det och det är värt att investera i sin hörsel.

Duuude. Låter förvisso asnice men för oss som tappar bort våra hörlurar varannan månad känns det livsfarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Duuude. Låter förvisso asnice men för oss som tappar bort våra hörlurar varannan månad känns det livsfarligt.

Haha, ja, jag har alltid med mig öronpropparna när jag är på klubb (fattar inte hur folk kan vara på nation utan hörselskydd, efterblivet högt emellanåt) och är alltid lika förvånad när de ligger i fickan dagen efter. Bland oss musiker är det ganska vanligt att höra "aahh jag har ett par fomgjutna fast de ligger någonstans i Tyskland...".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, du var tydlig, men det är svårt att ge ett enda alternativ. Om du letar i 200-kronorsklassen tror jag att man lätt kan bli missnöjd, både av att de går sönder snabbt och att ljudet är kefft. Skulle ärligt talat tro att de är marginellt bättre än dina Samsunglurar.

Kikade lite i listan på kul, mycket säljs inte i Sverige, men en bit ned hittade jag dessa vilka verkar ruskigt prisvärda just nu. Enligt recensionen har dessa gott om pluggar, rimlig isolering för priset, är väldigt sköna och har ett ruskigt bra ljud. Sen är kanske 700 kronor saftigt om du har funderat på några för 200 kronor, men generellt brukar ingen musikintresserad ångra en god investering i ett par bra lurar.

Edit: Verkar gå loss för 300 pix på Amazon, men vet inte riktigt hur det är att beställa elektronik därifrån med avseende på frakt, lite tull kan man ju åka på också.

Nej runt 200 är inget krav, det var bara vad just de lurarna som jag fått tips om låg runt. Jag har gått igenom listan i långsamt tempo uppifrån och ned, och de jag varit intresserade av hittills är:

SteelSeries Flux In-Ear

Accessories (3/5)

Build Quality (3.5/5)

Isolation (4/5)

Microphonics (3/5)

Comfort (4.5/5)

Sound (8.2/10)

Value (10/10)

- Säljs i Sverige, kostar runt 400.

HiSoundAudio BA100

Accessories (3.5/5)

Build Quality (3.5/5)

Isolation (4/5)

Microphonics (3.5/5)

Comfort (4.5/5)

Sound (7.9/10)

Value (7.5/10)

- Verkar generellt sett aningen sämre, finns på Ebay från 400.

Etymotic Research HF5

Accessories (4/5)

Build Quality (4/5))

Isolation (4.5/5)

Microphonics (4/5)

Comfort (4/5)

Sound (8.8/10)

Value (9/10)

- Med ACS Tips får man upp både isolering och komfort till 5/5, toppbetyg! Däremot så sjunker totalvärdet till 8/10. Verkar ha någonting med ljuddelen att göra. Bara hörlurarna går på runt 700 från Amazon.

MEElectronics A161P

Accessories (4.5/5)

Build Quality (3.5/5)

Isolation (4/5)

Microphonics (3.5/5)

Comfort (4/5)

Sound (8.7/10)

Value (8.5/10)

- Går på runt 560 från Amazon.

Yamaha EPH-100SL

Accessories (4/5)

Build Quality (4/5)

Isolation (4/5)

Microphonics (4/5)

Comfort (4.5/5)

Sound (8.9/10)

Value (9.5/10)

- Verkar vara riktigt schysta, men frågan är om de passar under hjälmen. Kostar dessutom 995 om jag vill beställa inom Sverige.

Jag kikade även på Etymotic Research MC5 / MC2 / MC3, Rock-It Sounds R-20 och RHA MA-350, men det får bli plan E i sådana fall.

Det som är skumt är att om man bara kollar siffror, vilket man inte ska göra, men om man gör det. Så verkar Steelserieslurarna vara bäst, men det är även de billigaste. Skalar den här hörlurslistan betygen efter priset? Så att ett par lurar från 2000-kronorsklassen med betyg 5/10 kan ändå vara mycket bättre än ett par lurar för 200 kronor med betyg 10/10. Eller hur fungerar det?

Om jag fattat det rätt så verkar alla betyg utom value bara baseras på hur hörlurarna presterar. Value-betyget bedöms sedan mot andra hörlurar i samma prisklass och uppåt.

Logitechlurarna du länkade verkar också vara bra. Det som gjorde att jag missade lurarna är att jag försökte leta efter hölurar med 4 eller uppåt i isolering. Vet inte om 3.5 gör någon speciellt stor skillnad. Så jag ska ta med Logitechlurarna i listan när jag väljer ut ett par sen!

Det enda jag egentligen kan rekommendera i egenskap av inga-hörurar-passar-mina-hörselgångar-killen är ett par formgjutna Bellman & Symfon-öronproppar med tillhörande in-ear-lurar. Magisk passform då du kopplar på hörlurarna på öronpropparna (vilka ju passar dig exakt) och därmed också magiskt ljud som i mina öron låter som om det kommer inifrån huvudet... svårt att förklara. Nackdelen är priset, 2500 för öronpropparna (inklusive filter) och 900 och själva lurarna men... smakar det så kostar det och det är värt att investera i sin hörsel.

Mja, 3400 känns lite väl saftigt i och med slitagerisken när jag är ute och åker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Etymotic Research HF5 - Med ACS Tips får man upp både isolering och komfort till 5/5, toppbetyg! Däremot så sjunker totalvärdet till 8/10. Verkar ha någonting med ljuddelen att göra. Bara hörlurarna går på runt 700 från Amazon.

Value går ned då du måste gjuta ACS-pluggarna vilket avsevärt ökar priset, dessutom måste du gå till en audiolog vilket kostar en extra slant. För övrigt verkar dessa sjukt feta (även utan ACS), men om man kollar på co.uk-sidan så lär det nog snarare gå på en tusenlapp, rätt saftigt.

Det som är skumt är att om man bara kollar siffror, vilket man inte ska göra, men om man gör det. Så verkar Steelserieslurarna vara bäst, men det är även de billigaste. Skalar den här hörlurslistan betygen efter priset? Så att ett par lurar från 2000-kronorsklassen med betyg 5/10 kan ändå vara mycket bättre än ett par lurar för 200 kronor med betyg 10/10. Eller hur fungerar det?

Om jag fattat det rätt så verkar alla betyg utom value bara baseras på hur hörlurarna presterar. Value-betyget bedöms sedan mot andra hörlurar i samma prisklass och uppåt.

Average är alla specs utom value räknat som ett medelvärde, och value är författarens uppfattning av alla specs jämfört med priset. Så value 10/10 kan vara mycket sämre rent prestandamässigt än 5/10 på grund av priset, men, mer värt att köpa.

---

Tror inte du kommer att välja "fel" lurar från dina alternativ, i slutändan handlar det om magkänsla.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag använder ett par Bose MIE2i, och dom älskar jag. Det är definitivt dom bekvämaste snäckorna jag haft, sitter hemskt skönt även om du har dom längre stunder. Men då är dom lite dyra också, runt tusenlappen.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...