Jump to content

Mitt ekonomiska problem


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Okej vill bara skriva av mig allt grubbel jag har inom mig nu.

Nu är det så att jag haft problem med CSN ett bra tag nu, och nu har jag fått ett beslut som inte går att ändra.

I dag ser det ut så att man får rätt till 120 veckor för bidrag på gymnasienivå från CSN. Dina veckor börjar räknas redan när du fyller 20. Så om du fyller 20 för att du gått om gymnasiet eller liknande så börjar dina veckor försvinna. Hade ingen aning om detta, och det är få som vet det.

Hur som helst. Det gymnasiet jag gick slutade jag i efter 3 år och gick ut med ett samlat betygsdokument. Efter några år så sökte jag till en folkhögskola (som jag går på nu) och ansökte även om studiebidrag+lån när jag gick där. Gick fel fritt upp till nu. Har gått där två terminer redan och denna termin har jag bara rätt till bidrag för 5 veckor till, sen är mina 120 veckor nådda.

Sitter här nu och försöka komma på hur fan jag ska få in pengar så jag slipper släppa min lägenhet och kanske sluta det jag påbörjat med studierna. På måndag ska jag ha möte med skolan och vi ska ta kontakt med CSN, arbetsförmedlingen och SOC för att se om vi kan få någon hjälp där ifrån. Så det är bara att hålla tummarna på det.

Att få en sån här smäll i ansiktet efter allt skit som hänt mig och hur jag mått tidigare svider verkligen. Vill inte flytta hem igen heller för jag tror inte det är bra för mig psykiskt. Tror ni soc kan hjälpa?

Sjukt orolig nu och vet inte vad jag ska göra. Ska även börja söka extra jobb nu för att kanske få något på helgerna. Men det är svårt för mig när mitt CV suger så hårt.

Någon som vet något mer jag kan göra? Drar gärna i alla trådar som finns för att klara mig igenom det här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kände en kille som var i en liknande situation. Han började jobba som tidningsbud för att försörja sig.

Deltidsjobb är den enklaste lösningen. Om din cv är knackig tycker jag att du ska försöka ringa eller kontakta företagen direkt istället, så att de får se/höra personen och inte bara läsa ett papper.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kände en kille som var i en liknande situation. Han började jobba som tidningsbud för att försörja sig.

Deltidsjobb är den enklaste lösningen. Om din cv är knackig tycker jag att du ska försöka ringa eller kontakta företagen direkt istället, så att de får se/höra personen och inte bara läsa ett papper.

Det jag planerar att göra nu framöver. Har även två jobb som kanske andra kan fixa åt mig, håller tummarna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även fast dina 120 CSN-veckor för studier på gymnasienivå är slut har du ju också 240 CSN-veckor du kan använda för studier på eftergymnasial nivå. Ett alternativ för dig är ju därför att söka någon kurs (även distanskurs) på högskolan. Jag vet dock inte om det är möjligt att söka och påbörja en kurs mitt under en termin eller om det är sommarkurser eller kurser i höst du tidigast kan börja läsa om du söker nu (det får du kolla med högskolor/universitet).

Även om du inte kan söka till nån kurs nu för att lösa ditt ekonomiska problem kan eftergymnasiala studier (högskola/universitet eller KY-utbildning om du vill läsa något mer praktiskt) på längre sikt vara både en lösning för din ekonomi och göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Angående soc ska du få hjälp därifrån förutsatt att du använt alla dina tillgångar (sparpengar, sålt dyrare ägodelar etc) och sökt alla bidrag du kan få (t.ex. bostadsbidrag). Om soc beviljar dig socialbidrag kommer de dock kräva någon motprestation, att du söker jobb, deltar i praktik eller liknande och det är bara troligt att du får fortsätta studera om studierna kan tänkas ge dig ett jobb inom rimlig tid.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att det finns jobb på nätet också. Design, programmering, artikelskrivning etc. När jag pluggade så arbetade jag som översättare samtidigt. Perfekt extraknäck eftersom jag kunde lägga timmarna när som helst på dygnet så länge jag höll deadline.

Hur fick du tag på dessa jobb? Översättningsjobbet specifikt... ;o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp.

Nu fick man även mail från Mecenat om att mina studie rabbarter kommer försvinna eftersom dom inte fått in uppgifter på att jag ska fortsätta studera. Betala fullpris för SL-kort, gym och bredband är inget som skulle sitta bra just nu....

Du borde kunna få ett intyg från skolan som säger att du är student och använda detta för rabatterna.

Men jag förstår inte riktigt, är grejen att din folkhögskoleutbildning inte är CSN berättigad som eftergymnasiala studier och att du därför har använt upp de sista gymnasie-CSN-poängen?

Har du funderat på att sluta plugga där p.g.a. detta och istället jobba eller plugga på något som ger CSN?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att det finns jobb på nätet också. Design, programmering, artikelskrivning etc. När jag pluggade så arbetade jag som översättare samtidigt. Perfekt extraknäck eftersom jag kunde lägga timmarna när som helst på dygnet så länge jag höll deadline.

Men är det ens lönsamt? Jag menar, det finns ju miljoner indier som gör såna där jobb för struntsummor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det ens lönsamt? Jag menar, det finns ju miljoner indier som gör såna där jobb för struntsummor.

Ja, jo. Det är därför jag började översätta (engelska -> svenska) eftersom arbetsgivarna nästan alltid vill att språket du översätter till ska vara ditt modersmål.

Artikelskrivning på svenska kan ju gå också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde kunna få ett intyg från skolan som säger att du är student och använda detta för rabatterna.

Men jag förstår inte riktigt, är grejen att din folkhögskoleutbildning inte är CSN berättigad som eftergymnasiala studier och att du därför har använt upp de sista gymnasie-CSN-poängen?

Har du funderat på att sluta plugga där p.g.a. detta och istället jobba eller plugga på något som ger CSN?

Ska snacka med min skola så det löser sig nog förhoppningsvis!

Så här är det. Jag har gått två gymnasium i mitt liv. När jag gick min andra gymnasieskola fyllde jag 20 och började få ett nytt bidrag som är dubbla barnbidraget eller vad det nu är. Runt 2000kr ligger det på.

Sen dess har CSN börjar räkna mina veckor inom gymnasienivån. Jag pluggade till målare i mitt sista gymnasium och klarade inte mina målar ämnen så jag gick ut med ett samlat betygsdokument.

Skolan jag går på nu är också på gymnasienivå för att plugga upp mig, lite som komvux men lättare för folk som behöver extra stöd. Det här året har jag inte rätt till CSN längre eftersom jag nått mina 120 veckor. Så det är där problemet ligger.

Nästa steg för mig är universitet/högskola, men för att komma in på något sånt måste jag ha gymnasiepoängen jag saknar. Så det finns inga andra alternativ för mig för att få CSN i dagsläget. Skolan jag går nu går jag fram till sommaren 2015 och då är det tänkt att jag ska plugga vidare efter det.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...