Jump to content

NAS eller eget?


Jazz
 Share

Recommended Posts

Det är på tiden att jag (och du) skaffar mig (oss) en extern lagringsplats som man kommer åt via internet. Jag har tittat på en del NAS-produkter och överväger att bygga något själv men är osäker på vilket alternativ som är bäst.

Tanken med servern är att den ska lagra data (minst två TB, gärna upp emot fyra), hosta två mindre trafikerade hemsidor samt eventuellt kunna streama media till exempelvis en surfplatta.

Lämpar sig en NAS med tillhörande funktionellt OS bäst eller gör man bäst i att bygga något eget? Vilken typ av hårdvara bör man då införskaffa med tanke på prestandakraven och vilket OS är bäst, Linux eller typ WHS?

Många tack för visat intresse!

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, bygg bara en egen burk med så mycket hårddiskar du vill och släng in FreeNAS.

Du behöver inte direkt en kraftfull maskin för det, så borde inte bli alltför dyrt.

Klarar FreeNAS av att agera webserver också?

Debian Linux och installation utav Samba är det jag skulle göra. (Har dock aldrig gjort det, så kan ej garantera något.) Eller så kör man VMWares virtuella lösningar med två maskiner i en. En del för FreeNAS och en för passande Linux dist.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...