Jump to content

Använda POP/IMAP på Android


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tja. Jag har testat gmail-widgeten på Android och jag tror jag har god koll på hur man använder synk för olika etiketter etc. Problemet är att jag inte använder telefonens gmail-konto till nån mail alls (än), utan har ett Gmail-konto med universitetets domän som kontonamn. När jag försöker lägga till nytt epostkonto i både appen och widgeten står det att användarnamn och lösenord inte stämmer överens. Jag har försökt följa instruktionerna från Gmails supportsida för både POP och IMAP men jag kommer aldrig längre än lösenordskollen, som inte stämmer överens.

Nån som har bra koll på det här området? Jag skulle alltså vilja ha en widget över en specifik mailetikett från ett specifikt konto, som inte är telefonens gmailkonto. Att epostklienten har ett annat domännamn än @gmail.com ska inte spela roll, men jag kan tänka mig att det gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja. Jag har testat gmail-widgeten på Android och jag tror jag har god koll på hur man använder synk för olika etiketter etc. Problemet är att jag inte använder telefonens gmail-konto till nån mail alls (än), utan har ett Gmail-konto med universitetets domän som kontonamn. När jag försöker lägga till nytt epostkonto i både appen och widgeten står det att användarnamn och lösenord inte stämmer överens. Jag har försökt följa instruktionerna från Gmails supportsida för både POP och IMAP men jag kommer aldrig längre än lösenordskollen, som inte stämmer överens.

Nån som har bra koll på det här området? Jag skulle alltså vilja ha en widget över en specifik mailetikett från ett specifikt konto, som inte är telefonens gmailkonto. Att epostklienten har ett annat domännamn än @gmail.com ska inte spela roll, men jag kan tänka mig att det gör det.

Jag lyckades heller aldrig få LiU-mailen att funka i Gmail-appen så jag gjorde en fuling och lät alla skolmail vidarebefordras till min vanliga Gmail... :P Säg gärna till ifall du hittar en lösning på problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gmail med eget domännamn = Google Apps och det är nog det du hittar mest svar på ifall du skulle googla.

Hittade den här guiden om det skulle hjälpa.

http://www.londatiga.net/general/how-to-setup-google-apps-email-client-on-android/

och här är Googles egna sida, specifikt för Apps.

https://support.google.com/a/users/bin/answer.py?hl=en&answer=1738362

Konstigt att de skulle göra det jobbigt på Android. På iOS är det snorenkelt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, jag hittade problemet. Det lösenord som begärdes var inte till min epost, utan mitt IMAP-lösenord som man ställde in nån helt annanstans (Kebab: Studentportalen!).

"Google Apps" finns inte att hitta varken på Play eller på telefonen, men det finns både Gmail-klient och epostklient. Tyvärr funkar det lite smådåligt med båda två. Antingen måste jag ha inkorgen istf specifika etiketter (med epostklienten), eller så kan jag inte göra särskilt snygga inställningar med gmail-klienten. Av nån anledning vill gmail-widgeten inte ändras i fältstorlek, textstorlek, antal mail eller nånting alls, faktiskt. Det ser ut såhär vad jag än försöker med.

post-4777-0-08121000-1351626871.png

Det får väl duga, men jag hoppas på en uppdatering nån gång. Kanske blir det bättre med den JellyBean-uppdatering som sägs komma till Galaxy S2 i november.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...