Jump to content

Motorcykeltråden


Wu Zi Mu
 Share

  

20 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Oj, jävlar. Visste inte att själva kortet var så mycket dyrare än ett B-körkort. Anledningen till att jag frågar är att jag EGENTLIGEN är sugen på ett kort, även fast jag inte har råd med någon båge på länge. Pappa har två motorcyklar, varav den ena är en avställd pruttbåge, men jag tror den är enkel att lära sig köra på. Tänkte att man borde passa på att övningsköra nu, men om kortet kostar så mycket så kan man lika gärna vänta tills man kan köpa en egen motorcykel. :P Pappa lär ju ha sin egna MC då så det går ju att övningsköra i alla fall.

Du kan ju övningsköra på farsans hoj(ar) och även åka på när du väl fått kortet. Då behöver du bara betala kortet tills vidare och kan sedan avvakta ett eget köp.

Övningskörning kan jag ställa upp och hjälpa till med också om du skulle vilja, jag har ju rätt fräsch koll på vad som gäller vid banorna bland annat. Sedan förstår jag att du hellre ger dig ut och övningskör på landsväg i solnedgången tillsammans med farsgubben. :D

Det är såklart om man vågar ge sig ut till något ställe där man kan öva bana, trots att jag inte får vara din handledare. I lilla Blacka var det ju inga problem att åka en runda med polaren till en tom parkering och öva bankörning, här i Linköping ser man ju Harry innan man ens hunnit ur garaget.

Du hade väl förresten inte tänkt börja övningsköra nu?

Att du inte kan köpa båge på ett tag gör egentligen inte så mycket, det är skönt att bli av med själva körkortstagandet.

Dessutom så behöver inte en motorcykel vara så otroligt dyr. Beroende på vad du kan tänka dig för sort så kan du lätt komma undan med något mellan 17 - 20 tusen som har helt okej skick. Kanske till och med 15 tusen i extrema fall.

Nu borde vara en rätt bra tid att kolla på hoj kan jag tänka mig. Många vill sälja av sin hoj då de funderar på att köpa ny till våren, eller så börjar hösttristessen smyga sig på och man inbillar sig att motorcykel inte är så roligt trots allt, så det blir priskrig på blocket.

Till våren är det garanterat tvärt om, folk ska köpa nya hojar till säsongsstart och vissa blir vårrusiga och funderar på att skaffa hoj att åka på igen till sommaren.

Det betvivlar jag inte! Är egentligen lite "rädd" för motorcyklar, för jag vet att jag inte skulle kunna hålla mig från att gasa på lite. Men det verkar så himla fint att cruisa på landsvägar en söndagsförmiddag...

Redan där bevisar du att du inte kategoriseras som typen som gasar ihjäl sig på en plastraket. Du kommer med stor sannolikhet vara rätt nervös när du sätter dig på en hoj för första gången, nästan lite rädd kanske, eftersom du inte vill sluta som en i statistiken. I takt med att du blir varm i kläderna så lär du också känna motorcykeln och framför allt dig själv. Du kommer känna hur snabbt du kan köra vid olika situationer, och så länge man trevar sig fram sakta men försiktigt så är risken att gasa ihjäl sig liten. Din största fara kommer garanterat vara andra bilar som inte har koll på att du finns på vägen.

Sedan håller jag med Wu Zi, att skaffa hojkort och hoj är utan tvekan det bästa jag gjort i hela mitt liv. Ångrar inte en enda krona jag lagt ut.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Eftersom vintern uteblev i år så blickar vi redan fram emot våren. Jag fick vårfnatt och gjorde klart den sista redigeringen på ett montage som jag gjorde för någon månad sedan.

Här är mitt försök till att få fart på er (WuZi) och få fart på längtan tills vårsäsongen drar igång!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Igår gjordes en mindre gaffelrenovering, och sedan monterades hjulen bort för däckbyte.

YSvmIqjl.jpg

Idag har däcken bytts, ska ned och montera dit dem så snart jag kan. Sedan blir det ut och prova gaffeln.

Kan du köra lika bra på framat som på bakat?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Eftersom vintern uteblev i år så blickar vi redan fram emot våren. Jag fick vårfnatt och gjorde klart den sista redigeringen på ett montage som jag gjorde för någon månad sedan.

Här är mitt försök till att få fart på er (WuZi) och få fart på längtan tills vårsäsongen drar igång!

Man blir lite jelly, ser ut att finnas en hel del goa vägar hos dig...!

Jag hade premiärturen igår btw.

vlcsnap-2014-04-02-18h47m53s2541_1257859_0.png

Köpte nya byxor också, Klim Dakar. Nöjd med köpet de lilla jag hunnit använda de.

vlcsnap-2014-04-03-18h30m01s198_1257859_1.png

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Långåk idag eftersom det var/är MoM i Ingelsta i Norrköping. Rullade ut ur garaget klockan 12 och kom hem klockan nio. Jävlar vad mör jag är om armar, axlar, nacke och händer.

Stort plus däremot att jag gjorde fina framsteg på bakhjulet idag. Både högre, stabilare och mjukare. Snart du Kebab, lägger jag upp en bild där jag bara har en hand på styret när jag åker. :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...