Jump to content

Motorcykeltråden


Wu Zi Mu
 Share

  

20 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nu vet jag väl inte hur många här som kör hoj förutom jag och eXotic, men träd fram ni anonyma motorcyklister!

Även ni som funderar på att ta motorcykelkort, behöver ni tips inför proven?

Val av hoj? Tips på kläder eller hjälm?

Nu är ju säsongen helt slut, perfekt tillfälle att fynda nya kläder till nästa säsong.

Jag kör vanligtvis på Lindstrands, bra kvalité och inte allt för dyrt.

Vi kör igång tråden med: Vart leder din drömresa?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Förra torsdan fick jag sålt Kawan, och hämtade då ut min nya hoj :)

Må säga att det kändes underligt att få köpa årets modell som gått 0 mil!

Om en timma har jag 100 mil service :P

Riktigt nice, även fast jag inte föredrar skogsvandrarna direkt. :P

Byter du pipor på den där efter 100-servicen?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Offroad är det som gäller :D

Är galet sugen på att köpa nya pipor (pga den gamla,

), men lite jobbigt att punga ut cirka 6000 spänn för tillfället.

Haha, om man tröttnar så är det ju bara byta däck så har man plötsligt en gathoj, kanske måste justera dämparna lite bara. Samma sak för mig, bara att slänga på endurodäck och justera dämparna så kan man fräsa lite gräs utan problem. :D

Gött ljud i den där! Ja priset är ju saftigt när man ska byta rör. Man kan spara några tusen genom att köpa via ebay, men man måste ju fortfarande mappa eller bestycka förgasare, och har man inga egna instrument så kostar ju det lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Uppmuntra honom inte! Han kommer slå ihjäl sig!!!

Hehe, det var lite av ett insidesskämt. Tror inte att Simpa någonsin kommer åka som de här stollarna:

Förresten, Youtube-kommentarerna levererar ibland: "the reason they dont wear helmets is because they are harder to steal" :whistling:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Hur mycket lade ni på era MC-kort?

Anar jag en framtida MC-vän? :D

Jag lade mellan 12 och 15 tusen har jag för mig. Vill minnas att jag hade en kalkyl uppskissad någonstans, men minns inte var den kan tänkas ligga.

De saker du måste betala är: (Priser tagna från Helens körskola, billigaste körskolan i Norrköping. Det finns en motsvarighet i Linköping, men jag vet inte om de har samma priser.)

Körkortstillstånd - 220:-

Riskettan - 890:-

Risktvåan - 3500:-

Bokning av teoriprov - 325:-

Bokning av uppkörning - 1650:-

Tillverkning av körkort - 150:-

Summa: 6735:-

Sedan beror det lite på hur många lektioner man vill ta, och om man vill hyra motorcykel + ett lätt träningspass innan uppkörning av trafikskolan.

Jag tror att jag tog 5 - 6 körlektioner á 1200 och så hyrde jag MC av skolan 1500. Då bör det ha landat på 14235 - 15435. Vilket låter rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anar jag en framtida MC-vän? :D

Jag lade mellan 12 och 15 tusen har jag för mig. Vill minnas att jag hade en kalkyl uppskissad någonstans, men minns inte var den kan tänkas ligga.

De saker du måste betala är: (Priser tagna från Helens körskola, billigaste körskolan i Norrköping. Det finns en motsvarighet i Linköping, men jag vet inte om de har samma priser.)

Körkortstillstånd - 220:-

Riskettan - 890:-

Risktvåan - 3500:-

Bokning av teoriprov - 325:-

Bokning av uppkörning - 1650:-

Tillverkning av körkort - 150:-

Summa: 6735:-

Sedan beror det lite på hur många lektioner man vill ta, och om man vill hyra motorcykel + ett lätt träningspass innan uppkörning av trafikskolan.

Jag tror att jag tog 5 - 6 körlektioner á 1200 och så hyrde jag MC av skolan 1500. Då bör det ha landat på 14235 - 15435. Vilket låter rimligt.

Oj, jävlar. Visste inte att själva kortet var så mycket dyrare än ett B-körkort. Anledningen till att jag frågar är att jag EGENTLIGEN är sugen på ett kort, även fast jag inte har råd med någon båge på länge. Pappa har två motorcyklar, varav den ena är en avställd pruttbåge, men jag tror den är enkel att lära sig köra på. Tänkte att man borde passa på att övningsköra nu, men om kortet kostar så mycket så kan man lika gärna vänta tills man kan köpa en egen motorcykel. :P Pappa lär ju ha sin egna MC då så det går ju att övningsköra i alla fall.

Edit: Insåg att priserna för ett vanligt körkort lär ha gått upp också. 6700 är kanske inte så mycket.

Tror jag räknade min slutgiltiga kostnad till 14 000 kr.

Galet värda pengar!

Det betvivlar jag inte! Är egentligen lite "rädd" för motorcyklar, för jag vet att jag inte skulle kunna hålla mig från att gasa på lite. Men det verkar så himla fint att cruisa på landsvägar en söndagsförmiddag...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...