Jump to content

Formatera datorn från win.


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej. Måste formatera min dator. Vid start står det att man skall klicka F11 för art formatera. Problemet är att min dator har mer virus än ett polskt luder.

Så utan att överdriva kan jag säga att det tar 40 minuter+ att starta den. Jag kan alltså inte komma till F11 menyn.

Kan man börja formateringen från Windows?

Har vista

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Måste formatera min dator. Vid start står det att man skall klicka F11 för art formatera. Problemet är att min dator har mer virus än ett polskt luder.

Så utan att överdriva kan jag säga att det tar 40 minuter+ att starta den. Jag kan alltså inte komma till F11 menyn.

Kan man börja formateringen från Windows?

Har vista

OS-skiva utav ditt val matar du in i läsaren.

Om inte denna skiva startar upp automatiskt sedan måste du gå in i BIOS och ändra boot ordning. Olika för olika tillverkare vilken knapp man ska trycka på, men F11 har antagligen något med det att göra. Väl inne i BIOS ser du till att lägga din DVD-läsare före allt annat.

Har Windows börjat starta är du för sen och får starta om. BIOS är systemet som ser till att starta och rapportera eventuella fel om hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte in i bios. Det tar för lång tid. Startade om datorn en stund innan jag postade det här, och den har fortfarande inte riktigt laddat klart skrivbordet. Kan inte röra muspekaren. Om ca 20 minuter kommer jag kanske kunna flytta den lite i taget.

Förstår du problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni förstår inte. den laggar som fan. Så när texten att trycka f11 väl syns är det för sent. Allt kommer senare. Datorn har fortfarande inte laddat klar Windows. Och nu är det snart en timme sedan jag postade första posten.

Och jag kan inte ich sitta och trycka på F11 i 20-30 minuter.

Allt går sjuuuuuuuukt sakta. Just nu syns skrivbordet men kan inte flytta muspekaren och så har det varit i snart en timme

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Lyckades formatera den. Men den är lika seg. Tar alltså absurt lång tid att starta och det går inte att använda muspekaren. När man väl är inne i Windows kan man röra musen 2 cm sen måste man vänta 10-15 min sen kan man röra den ytterligare en bit osv.

Eftersom datorn nu är formaterad måste det vara ett fysiskt fel va? Vad kan det tänkas vara?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades formatera den. Men den är lika seg. Tar alltså absurt lång tid att starta och det går inte att använda muspekaren. När man väl är inne i Windows kan man röra musen 2 cm sen måste man vänta 10-15 min sen kan man röra den ytterligare en bit osv.

Eftersom datorn nu är formaterad måste det vara ett fysiskt fel va? Vad kan det tänkas vara?

När man har formaterat måste man installera om alla drivrutiner, utan drivrutiner fungerar datorn också dåligt. Så testa att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man har formaterat måste man installera om alla drivrutiner, utan drivrutiner fungerar datorn också dåligt. Så testa att göra det.

Men jag kan inte röra muspekaren knappt. Måste vara nått annat fel. Valde fabriksåterställning och andra gånger har det funkat. Men den är asgammal och fläkten helt igentäppt av dam mm så den måste båg ändå bytas

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad en fabriksåterställning gör, men det låter definitivt inte som en formatering. Låter mer som att den tar bort allting som inte fanns installerat på datorn när du köpte den.

Jag rekommenderar att du tar och gör om det, men formaterar på riktigt den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag kan inte röra muspekaren knappt. Måste vara nått annat fel. Valde fabriksåterställning och andra gånger har det funkat. Men den är asgammal och fläkten helt igentäppt av dam mm så den måste båg ändå bytas

Då är väl datorn överhettad helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice

Stoppa in random OS skiva XP/Win7 går att få tag i alla möjliga sätt vänta tills du ser "Press any key to boot from CD"

Eller så kör du din återställningskiva igen välj inte fabriksåterställning kör en helt ren installation.

Stäng av datorn koppla ut allt öppna data chassit skaffa tryckluft på burk kostar ca 25-45kr på teknik magasinet vad jag vet. Eller ta fram dammsugaren om du har nån borste till den montera dammsug försiktigt blandfläktarna håll gärna två fingrar på fläkten medan du dammsuger.

Annars finns det risk om den snurrar så kan den förse med elektricitet vilket kan skada hela datorn. Har själv dammsugit datorn över hundra gånger från allt dam o har alltid sett till så inte fläktarna rör sig.

Om du vill vara på säkra sidan skaffa tryck luft på burk o blås rent skiten så ska det funka. Det du sa att den var full av damm som siana sa så är din dator överhettad vilket kommer snart leda till att din dator har brunnit upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag kan inte röra muspekaren knappt. Måste vara nått annat fel. Valde fabriksåterställning och andra gånger har det funkat. Men den är asgammal och fläkten helt igentäppt av dam mm så den måste båg ändå bytas

Varför en fabriksåterställning? Vill du ha alla reklamprogram som man får med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför en fabriksåterställning? Vill du ha alla reklamprogram som man får med?

Nej, men det fanns bara det allternativet.

Hur som helst, följde gofs tips och tejpade knappen.

Efter återställningen var den fortfarande lite seg, emn efter ett tag flöt det på och nu funkar den. Knack knack...

Tror att problemet var som du sa, överhettning, fläkten var 100% igentäppt. Sprayade med tryckluft.

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...