Jump to content

Dator-köp


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej. Min dator suger kamelpung och jag måste ha en ny. Fick erbjudande av en arbetskamrat som köpte en i november från ett datorcafe/spelhall som lades ner.

Datorn har 2 GB RAM-minne och 2.51 GHz processor.

Hon vill ha 3 tusen för den.

Är det bra pris, vad skall jag mer kolla upp. Inget förutom dator ingår. Tack på förhand//vice

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Min dator suger kamelpung och jag måste ha en ny. Fick erbjudande av en arbetskamrat som köpte en i november från ett datorcafe/spelhall som lades ner.

Datorn har 2 GB RAM-minne och 2.51 GHz processor.

Hon vill ha 3 tusen för den.

Är det bra pris, vad skall jag mer kolla upp. Inget förutom dator ingår. Tack på förhand//vice

Eeeeöööhhh... du bör ju ta reda på all hårdvara som finns i datorn innan du kan avgöra om priset är bra eller inte men redan nu kan ju till och med jag se att det verkar vara ett dåligt köp, speciellt om processorn bara har en kärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej vilken hårdvara ska jag kolla? Vad ska jag fråga efter?

Grafikkort NVIDIA GeForce 9600 GT och hårddisken är på 232 GB.

ALLT, du vill veta allting om datorn!

Billig bärbar, 15" för typ 4000 är väl inte så tokigt?

Datorn är ca 4-5 år gammal och 3000 är absolut inget jag skulle kräva. Mer passande är 2000 kronor.

(Tror processorn har 2 kärnor)

Vad har du i din dator nu?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ALLT, du vill veta allting om datorn!

Billig bärbar, 15" för typ 4000 är väl inte så tokigt?

Datorn är ca 4-5 år gammal och 3000 är absolut inget jag skulle kräva. Mer passande är 2000 kronor.

Min dator är minst 6 år gamal och är skitdålig. Menar du att den jag funderar på är 4-5 år gammal? Är den värd 2000 då?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Men Ah tänkte inte lägga så mycket. Spelar på ps3:an och på datorn surfar jag bara laddar ner film och tittar på naturfilmer...

Men i och med att jag fick erbjudande om en bättre dator till ett ganska ok pris lät det bra.

Men är det verkligen inte värt två tusen så väntar jag hellre och köper en dyrare när jag har råd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen roll hur gammal den är (dvs. inköpsdatum). Ta istället reda på vilken socket/vilket chipset det är, även processormodellen och minnestypen.

Exempel:

Socket: Intel socket 775 eller 1156. AMD socket AM2+ eller AM3

Chipset: Intel P35, P45, G43, P55. AMD 760G, 880G, 870.

Processormodell: Intel Pentium E5200, Intel Core i3 5xx. AMD Athlon II 245, AMD Phenom II 560.

Minnestyp: DDR2 667MHz, DDR3 1333MHz.

Jag tror du bara gör dig själv en otjänst om du köper en kass dator om du kan spara till något bättre. 2GB RAM (minne) är inte tillräckligt, min dator äter nästan det i idle. Är processorn däremot duglig är det bara att slänga in lite mer minne, men jag betvivlar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är vara 11 månader gammal säger hon. Hur mycket är ett rimligt pris för den tror ni?

Vi vet ännu inte komponenterna..., vill helst veta CPU eftersom det är den som du är intresserad av..

Delarna som är i är ungefär 4-5 år...

Är alltid svårt med begagnat men du kan köpa en bärbar som är hälften så bra för 3000, dvs en helt komplett dator som är NY.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, hon svarade så här: AMD Athlon( tm ) 64 X2

Dual Core Processor

4800+

Säger mig inget, vad betyder det?

Så, vad är ett rimligt pris att erbjuda?

Edit: Och hon gissar att det är DD2 men måste ha nått program för att kolla

Edit2: eller så finns detta alternativ kanske kvar?

http://www.gtasajten.com/komponentpaket-50284/page__pid__1222478

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, vad är ett rimligt pris att erbjuda?

För 3000 får man en ny, komplett, och bättre dator i dagsläget. Om du kan komma undan småkostnader som DVD-brännare, chassi, och förslagsvis parera hårddiskkrisen i Thailand blir det ännu billigare än så.

Sen brukar man väl räkna 70% av nypris, samt "kollegapris" då förstås. Ingen bra deal med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...