Jump to content

Problem med internetuppkopplingen


Cyper
 Share

Recommended Posts

Så.. jag har haft problem med nätverket en längre tid. För någon månad sedan började jag att tappa uppkopplingen

titt som tätt. Jag klickade då på Troubleshot problem och nätverket det fixade sig temporärt. Fem minuter senare, en kvart senare - när som helst - så försvan uppkopplingen. Speciellt då jag laddade ner något vilket i princip gjorde att jag var tvungen att vakta min internetuppkoppling om jag laddade ner något större. I veckan började RO ost att lagga sjukt mycket när jag spelade MP. I förrgår tappade jag uppkopplingen helt. Jag kopplade då bort mig från nätverket. Det skulle jag inte ha gjort. Därför att nu är det omöjligt att koppla tillbaka. Jag får bara meddelandet Error connecting to broadband connection. Jag får inte någon kontakt alls med nätverket. När jag kollar inställningarna står det bara

Undentified network.Jag har såklart googlat på problemet. Olika svar. Ett av dem var att byta ut raspppoe.sys vilket jag gjorde. Fungerade inte. Nu idag (ca. kl. 9:55) loggade jag in på datorn. Nätverket fungerade och jag var uppkopplad till Network 2. Jag gick då in på gtasajten och efter 25 sekunder tappade jag uppkopplingen igen. Vid ett annat rum står min farsas dator. Även han tappar uppkopplingen ibland men dock väldigt sällan i jämförelse med hur det var för mig innan. Internet fungerar för övrigt bra. Förut hade jag en router

(som fungerade sjukt dåligt) men just nu har jag en kabel från hans dator til min. Det har aldrig varit några problem förut.

Någon som har något aning alls över vad det möjligtvis kan vara?

EDIT: Tog några screens:

errorzy.png

Uploaded with ImageShack.us

identifying2.png

Uploaded with ImageShack.us

identifying.png

Uploaded with ImageShack.us

itendeyy.png

Uploaded with ImageShack.us

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande problem ett tag. Fast ändå inte.

Samma symptom, fast när jag gjorde diagnosen så hade jag inga störningar i anslutningen till routern. Utan mellan routern och nätet. Hos dig ser det ut som problemet ligger mellan dator och router.

Jag antar att du testat att starta om den? Kollat så alla kablar sitter som de ska? Testat att koppla dig direkt till routern istället för via pappas dator en gång? Testat en annan router?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade exakt samma problem med våran gamla router förut, det var någon sorts D-Link (helvetes maskiner seriöst)

Jag satt och jävlades ett tag med det innan vi bestämde oss för att köpa en ny router helt enkelt!

Får man fråga vad det är för router ni sitter på?

Eh inge fel på D-Link vi har bara kört med D-link vi har inte haft nå problem alls med deras router. Funkar perfekt för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

D-Link är bland de värsta skräp du kan få tag på i Sverige.

Ni har mest troligen haft väldans tur, men kom bara inte och säg att D-Link är bra :P

I dont agree with you. Yes D-link är bra imo har nyss även köpt en D-link DWA-140 inget problem med den heller. Så tja antingen är det ni som har haft otur och vi som har haft tur med alla våra produkter från D-Link.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I dont agree with you. Yes D-link är bra imo har nyss även köpt en D-link DWA-140 inget problem med den heller. Så tja antingen är det ni som har haft otur och vi som har haft tur med alla våra produkter från D-Link.

Eftersom alla i världen utom ni har lite "otur" med D-Link så måste det vara så!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startar om den en gång och har även kollat att alla kablar sitter i som de ska. Vi har förresten en Zyxel router.Det har dock blivit en liten föränding: Internet fungerade prima när jag satt vid min dator i morse. Jag var uppkopplad tillNetwork 2 - I ungefär 5-6 minuter. Sedan blev nätverket Unknown network igen eller Identifying. Exakt samma sak hände igår morse, och igår kväll. Efter fem-sex minuter tappar jag kontakten.

EDIT: Kan tillägga att jag/vi (men framför allt jag) har haft stora problem med uppkopplingen under en längre tid.

Speciellt då jag laddade hem något. Detta resulterade ofta i att nätverket stängdes av men kunde lätt fixas genom att

låta windows diagnosera ochf fixa problemet. För ungefär två veckor sedan stängdes farsans router plötsligt av sig och sedan dess blev problemet med uppkopplingen värre. I samma veva blev ett Red orchestra Ost multiplayer mer eller mindre ospelbart på internet p.g.a sjukt mycket lagg. Vet inte om det har något med detta att göra men det är möjligt.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startar om den en gång och har även kollat att alla kablar sitter i som de ska. Vi har förresten en Zyxel router.Det har dock blivit en liten föränding: Internet fungerade prima när jag satt vid min dator i morse. Jag var uppkopplad tillNetwork 2 - I ungefär 5-6 minuter. Sedan blev nätverket Unknown network igen eller Identifying. Exakt samma sak hände igår morse, och igår kväll. Efter fem-sex minuter tappar jag kontakten.

EDIT: Kan tillägga att jag/vi (men framför allt jag) har haft stora problem med uppkopplingen under en längre tid.

Speciellt då jag laddade hem något. Detta resulterade ofta i att nätverket stängdes av men kunde lätt fixas genom att

låta windows diagnosera ochf fixa problemet. För ungefär två veckor sedan stängdes farsans router plötsligt av sig och sedan dess blev problemet med uppkopplingen värre. I samma veva blev ett Red orchestra Ost multiplayer mer eller mindre ospelbart på internet p.g.a sjukt mycket lagg. Vet inte om det har något med detta att göra men det är möjligt.

Testa att köra utan routern en gång, direkt till modemet så att säga. (Om ni har möjlighet såklart, vet inte hur det fungerar i lägenheter.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att köra utan routern en gång, direkt till modemet så att säga. (Om ni har möjlighet såklart, vet inte hur det fungerar i lägenheter.)

Jag har ingen aning om hur man gör det.. Hur som helst så är internet inte längre helt dött. Det fungerar i regel 7-8 minuter och sedan tappar jag kopplingen. Varje morgon går jag in på internet och det fungerar helt utan problem och jag är uppkopplad till Network 2. Tyvärr tappar jag kontakten med det efter en viss tid och det står Unedentified network, No network access, samtidigt som internet ikonen längst ner i högra hörnet 'laddar' som om den försöker koppla upp sig igen.

EDIT: När jag gjorde the 'Troubleshot' så stod det först att jag skulle kolla så att kabeln satt i, samt att starta om routern och vänta 10 sek. Det fungerar inte. Jag fick sedan meddelandet att local area connection doesn't have a valid ip configuration. ??

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning om hur man gör det.. Hur som helst så är internet inte längre helt dött. Det fungerar i regel 7-8 minuter och sedan tappar jag kopplingen. Varje morgon går jag in på internet och det fungerar helt utan problem och jag är uppkopplad till Network 2. Tyvärr tappar jag kontakten med det efter en viss tid och det står Unedentified network, No network access, samtidigt som internet ikonen längst ner i högra hörnet 'laddar' som om den försöker koppla upp sig igen.

EDIT: När jag gjorde the 'Troubleshot' så stod det först att jag skulle kolla så att kabeln satt i, samt att starta om routern och vänta 10 sek. Det fungerar inte. Jag fick sedan meddelandet att local area connection doesn't have a valid ip configuration. ??

Det här är så svårt för mig, för jag har bara bott i villa hela mitt liv, så jag vet inte alls hur det är när man bor i lägenhet.

Så min fråga är väl allmänt ställd till alla som bor i lägenhet: Man har väl bara en router att koppla in sig på? Man har inte ett varsitt modem inne i lägenheten, utan det sköter fastighetsägaren. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Det här är så svårt för mig, för jag har bara bott i villa hela mitt liv, så jag vet inte alls hur det är när man bor i lägenhet.

Så min fråga är väl allmänt ställd till alla som bor i lägenhet: Man har väl bara en router att koppla in sig på? Man har inte ett varsitt modem inne i lägenheten, utan det sköter fastighetsägaren. Eller?

När det gäller internet för oss var det något som vi skötte själva. I vårt lägenhetskomplex bor många äldre. Många har inte ens en dator.

Hur som helst så fungerar mitt internet in princip nu. Men problem kvarstår: Det är omöjligt att spela onlinespel för mig, förutom mindre spel som ex. Minecraft, eftersom jag i regel tappar uppkoppingen var enda minute, ibland var femte, ibland var tionde. Det varierar hela tiden. Ikväll har jag lirat minecraft i ungefär en minut i taget och sedan tappar jag uppkopplingen, väntar, och sedan får jag tillbaka den efter kanske 15 sekunder. Samma sak händer när jag surfar på internet och en ''Connect'' kommer upp från Internet explorer och när jag klickar på den fixas det. Wtf? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller internet för oss var det något som vi skötte själva. I vårt lägenhetskomplex bor många äldre. Många har inte ens en dator.

Hur som helst så fungerar mitt internet in princip nu. Men problem kvarstår: Det är omöjligt att spela onlinespel för mig, förutom mindre spel som ex. Minecraft, eftersom jag i regel tappar uppkoppingen var enda minute, ibland var femte, ibland var tionde. Det varierar hela tiden. Ikväll har jag lirat minecraft i ungefär en minut i taget och sedan tappar jag uppkopplingen, väntar, och sedan får jag tillbaka den efter kanske 15 sekunder. Samma sak händer när jag surfar på internet och en ''Connect'' kommer upp från Internet explorer och när jag klickar på den fixas det. Wtf? :(

Det är svårt att lyckas bestämma var felet sitter i och med att du inte har gjort några tester. :P

Du sa att du inte visste vad som var router eller modem, eller om ni ens har modemet i lägenheten. Gör så att du skriver vad för apparat din dator är kopplad till. Namn, eventuella modellnummer, så borde det gå att leta upp vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den router som vi har är en Zyxel Prestige 600. Sedan har vi även ett modem ovanför den

(antar jag eftersom man måste koppla routern till modemet för att kunna använda internet

mellan flera datorer?) som jag tyvärr inte vill röra. Det är något fel med det så att om

jag rör det riskerar jag att tappa internetuppkopplingen helt till båda datorerna.

Dock ligger mysteriet med min uppkoppling knappast bakom detta; Den dator jag sitter

vid nu kan ha helt fullgod uppkoppling medan min egen inte fungerar alls. Det är precis

som att det är störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den router som vi har är en Zyxel Prestige 600. Sedan har vi även ett modem ovanför den

(antar jag eftersom man måste koppla routern till modemet för att kunna använda internet

mellan flera datorer?) som jag tyvärr inte vill röra. Det är något fel med det så att om

jag rör det riskerar jag att tappa internetuppkopplingen helt till båda datorerna.

Dock ligger mysteriet med min uppkoppling knappast bakom detta; Den dator jag sitter

vid nu kan ha helt fullgod uppkoppling medan min egen inte fungerar alls. Det är precis

som att det är störningar.

Jaha, så det är bara en/vissa datorer i nätverk som tappar kontakten, medan andra datorer har hur bra kontakt som helst?

Är alla datorer kopplade på samma vis? Trådat/trådlöst?

Om det är på det viset så vet jag inte riktigt vad man kan göra, man kan kanske testa att uppdatera mjukvaran till nätverkskortet, men jag tror inte det lär göra någon skillnad.

Jag gick upp och läste om din första post, där står det att du just nu har din dator kopplad till din pappas. Testa att koppla den direkt till routern en gång och kolla om det är där felet ligger, trots att det fungerat bra tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...