Jump to content

90- och 00-talets bästa album.


Eudoros
 Share

Recommended Posts

Tjena! Har suttit och klurat själv lite på vilka fem album från 90- respektive 00-talet jag själv tycker var (är) allra bäst. Det jag är nyfiken på är er egen bedömning över vilka album ni gillade/gillar mest, alltså nödvändigtvis inte en top 5-lista saxat från en Best of The 90's-lista.

Jag själv har t.ex. aldrig gillat OK Computer av Radiohead, ett album som frekvent är med i top 5-listor när det gäller nittiotalet. Släng gärna in en kort, personlig motivering med.

Nåväl, har knåpat ihop en lista över de album jag själv kommit fram till att gilla bäst. Har jag glömt något så editerar jag in det senare.

1990-talets FEM bästa album.

5.

Nevermind

1991

Nirvana

nirvana-nevermind-front1-500x500-300x300_1220721_0.jpg

Spaltmeter har skrivits om Nirvanas debutalbum, och nästan uteslutande är det positivt. Nämns ofta som det bästa albumet att komma ut från 90-talet. Jag har själv aldrig sett mig själv som ett direkt Nirvana-fan men uppskattar ändock denna grymt välkomponerade platta. Spår som står ut är Come With Me och Lithium.

4.

Achtung Baby

1991

0073145103472_500X500_1220721_1.jpg

U2

U2 öppnade nittiotalet mycket starkt. Minst sagt. Achtung Baby är ett ständigt kritikerrosat album inspelat i Berlin år 1990 och levererade klasslåtar som One, Even Better Than the Real Thing, (Ultraviolet) Light My Way och anses av många vara ett av U2s bättre verk.

3.

Urban Hymns

1997

The Verve

88a990b809a0c6012dac5110L_1220721_2.jpg

Helt fantastiskt album. Spår som Bitter Sweet Symphony, The Drug's Don't Work, Sonnet, Lucky Man talar nästan för sig själva. Ett välkomponerat och instrumentellt (lyssna: Bitter Sweet Symphony) suveränt album från tiden då Ashcrofts röst satt som allra bäst.

2.

Use Your Illusion 1 and 2

1991

Guns-N-Roses-Use-Your-Illusion-36048_1220721_3.jpg

Guns N' Roses

Egentligen två olika sidor som släpptes samtidigt. Ett väldigt invecklat och lite halvkonstigt album, men topparna (November Rain, Don't Cry, You Could Be Mine) är utan tvekan några av de bästa verk bandet någonsin gjorde. Ett spår som verkligen står ut är November Rain, för mig en av de bättre låtar någonsin. Inte den bästa, men väl med på en top 10.

1.

(What's The Story) Morning Glory?

1995

Oasis

whats_1220721_4.jpg

Bröderna Gallagher kom fram genom ett fantastiskt debutalbum i Definitely Maybe så förhoppningarna var naturligtvis höga inför deras andra album, (What's the story?) Morning Glory. Förväntningar som skulle visa sig inrias. Med råge. Ett fantastiskt album som bland annat genererade superhiten Wonderwall, men hela albumet håller helt enkelt hög klass rakt igenom. Hey Now, Some Might Say och She's Electric är fantastiska spår som hamnat lite i skuggan av supersinglarna.

Bubblare: In The Aeroplane Over The Sea, Definitely Maybe, In Utero.

-----------------------------------------------------------------------------------------

2000-talets FEM bästa album.

5.

Konk

2008

The Kooks

51Wegml-L6L_SS500__1220721_5.jpg

Jag har en känsla av att jag är ganska ensam med att ha Konk på ett top 5-album när det kommer till musik från 00-talet. Men faktum är att detta är ett av de album jag lyssnat på allra mest sedan det kom ut 2008. Always Where I Need To Be, Gap, Love It All och Sway gör detta till ett helt superbt album som passar perfekt att ha i hörlurarna under en springtur eller när man bara går på stan.

4.

Inside In/Inside Out

2006

The Kooks

The_Kooks_Inside_In_Inside_Out_Virgin_1220721_6.jpg

Då jag är ett enormt The Kooks fan känns detta val rätt självklart. Ett fantastiskt album bestående av 14 otroligt brittiska och trallvänliga låtar. Att sätta på denna platta en varm sommarkväll är ren och skär lycka. Spår som står ut är Ooh La, Naive, Matchbox och She Moves In Her Own Way.

3.

Hot Fuss

2004

The Killers

album-hot-fuss.jpg

The Killers levererade med sitt debutalbum Hot Fuss en hel åktur med hits som slår dig rakt i ansiktet så fort du hört dem en gång. Låtar som Mr. Brighside, den ytterst sjungamedvänliga All These Things That I've Done och Somebody Told Me etsar sig fast i hjärnan första gången du hör dem. Ett oerhört bra album och utan tvekan bandets bästa.

2.

Oracular Spectacular

2007

MGMT

220px-Oracular_Spectacular_2008_1220721_8.jpg

Oracular Spectacular slog mig i ansiktet som en jävligt knuten näve. Hade knappt hört talas om MGMT innan jag snurrade igång Oracular Spectacular efter vänners intensiva påtryckningar, och jag blev fast efter att ha hört första spåret. Ett galet jäkla bra album som jag fortfarande inte har tröttnat på. Spår som Kids, Electric Feel, The Handshake är så fantastiska att jag fortfarande njuter varje gång jag drar igång dem. Ett album som ligger på min top 5-lista över bästa album någonsin.

1.

Is This It

2001

The Strokes

tumblr_kv2bevgxpL1qz7o2oo1_r1_500_1220721_9.jpg

New York-bandets första platta. Det är rått, öppet och brutalt underbart. Is This It är för mig kanske ett av de bästa albumen som någonsin gjorts. Julian Casablancas högst egendomliga röst blandar sig ypperligt med Albert Hammond Jr's fantastiska gitarrslingor. Spår som står ut är framförallt Someday, men även Last Nite, Is This It och Hard To Explain.

Bubblare: Discovery (Daft Punk), Glasvegas, First Impressions of Earth.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, det här blir klurigt! Bra med en anledning att skjuta upp pluggandet! :D

90-talets 5 bästa:

5. Primal Scream - Screamadelica, 1991

primal_scream-screamadelica_b_1220743_0.jpg

Movin' on up är en låt alla som spelat San Andreas känner igen, men Screamadelica är ett album med så mycket mer att erbjuda än så. Stilbildande sound, roligt, spännande och rakt på sak. Ett par fillers här och där men överlag ett väldigt stabilt album som Primal Scream tyvärr aldrig kommer lyckas toppa.

Lyssna på: - Movin' On Up, - Come Together, - Loaded, - B-sidan Screamadelica.

4. Elliott Smith - Roman Candle, 1994

41BBH8933EL_SL500_AA300__1220743_1.jpg

Elliott Smiths bortglömda debutalbum är för mig hans bästa. Det låter ungefär som hur det lär kännas att trycka in en kniv i hjärtat på sig själv, lyssna bara på den lågmälda gitarren i titelspåret. Ahrg, helt fantastiskt!

Hela albumet är inspelat i en källare med en 4-track, där alla instrument spelas av Elliott själv. Jag har svårt att se hur det här albumet ens skulle kunnat vara en grupp-prestation, för det låter onekligen personligt.

Lyssna på: - Roman Candle, - No Name 1, - No Name 3.

3. Oasis - Definitely Maybe, 1994

46_1220743_2.jpg

Det bästa som släpptes från storbritannien under hela 90-talet, och det säger inte lite!

Oasis lät faktiskt aldrig bättre än såhär, hur mycket jag än gillar What's the story Morning glory.

Innehåller inte en dålig låt och singlarna sätter sig på hjärnan snabbare än vad jag hinner komma på hur man stavar Definitely.

Lyssna på: - Rock n' Roll Star, - Live Forever, - Supersonic, - Married With Children.

2. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders, 1993

a-tribe-called-quest-midnight-marauders-1.jpg?w=400&h=400

A Tribe Called Quests tredje är i mina öron tidernas bästa hiphopalbum. Perfekta beats, perfekta lyrics, perfekt stämning och motherfuckin' Q-tip!

Riktigt riktigt överdrivet skitbra, funkar i alla lägen och miljöer. Gruppens tidigare album The Low End Theory är nästan lika bra, fast bara nästan. Egentligen är det inte ens nära!

Lyssna på: - Steve Biko (Stir it up), - Award Tour, - Sucka Nigga, - We Can Get Down.

1. The Breeders - Pod, 1990

41CCTVDMVRL_SL500_AA300__1220743_4.jpg

Kim Deal från Pixies startade i slutet av 80-talet ett sidoprojekt med sin tvillingsyster, The Breeders.

"Hmm, som Pixies fast utan Black Francis alltså?"

Ja, det är faktiskt precis vad Pod låter som, och jävlar vad bra det är! Det är inte lika skrikigt som Surfer Rosa men det är inte heller lika poppigt som Doolittle. Det hamnar någonstans mitt emellan med ett underbart sound. Gitarrerna skär genom öronen samtidigt som låtarna fortfarande är catchy nog för att sätta sig på hjärnan direkt. Tyvärr når det aldrig upp till varken Surfer Rosas eller Doolittles nivå, men vad spelar det för roll?! Det här är fortfarande det bästa 90-talet har att erbjuda och lär ha lämnat övriga Pixies-medlemmar ytterst avundsjuka.

Tidernas mest underskattade album är det förmodligen också. :(

Lyssna på: - Fortunately Gone, - Doe, - Iris, - Glorious, - Oh!, - Hellbound, - Metal Man.

Close, but no cigar:

Red Hot Chili Peppers - Californication

Rage Against The Machine - Evil Empire

Radiohead - The Bends

Tori Amos - Little Earthquakes

Eels - Beautiful Freak

Elliott Smith - XO

Elliott Smith - Either or

Throwing Muses – The Real Ramona

DJ Shadow - Entroducing

Beastie Boys - Ill Communication

De La Soul - 3 Feet High And Rising

A Tribe Called Quest - The Low End Theory

Nirvana - In Uthero

osv.

---

Återkommer med 2000-talet senare, den kommer bli jävligt klurig! :crazy:

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med 2000-talet, då jag finner det lättast.

5. Electrelane - Axes

axes_1220757_0.gif

ooooh skönheten, poppen, känslorna, bäst bäst bäst bäst

4. WHY? - Alopecia

alopecia_1220757_1.jpg

åååååh skönheten, poppen/hiphopen, känslorna, bäst bäst bäst bäst bäst

3. Beirut - Gulag Orkestar

wuäääää skönheten, poppen/balkan, känslorna, nyskapande utifrån någonting äldre, bäst bäst bäst bäst bäst bäst

2. Liars - Drum's not Dead

liars-drums-not-dead-900_1220757_3.jpg

wuääääääää alltihop, temat, känslorna, n y s k a p a n d e, fantastiskt fantastisk fantastisk bäst bäst bäst bäst

1. Animal Collective - Sung Tongs

fat9008_1220757_4.jpg

kommentarer är överflödiga

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant:

90-talet

1. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea

2. Oasis - (What's the Story?) Morning Glory

3. Red Hot Chili Peppers - Californication

4. Nirvana - In Utero

5. Rage Against the Machine - The Battle of Los Angeles

00-talet

1. The Strokes - Is This It

2. The White Stripes - Elephant

3. The Libertines - The Libertines

4. The Kooks - Inside In/Inside Out

5. The Wombats - A Guide to Love, Loss and Desperation

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

90s

Californication - RHCP

tumblr_lezytfjo6X1qbe839_1295017583_cover_1220835_0.jpg

Jurassic 5 - Jurassic 5

3425680812_49067ac571_1220835_1.jpg

Rage Against The Machine - RATM

ratm-self-titled-aotd_1220835_2.jpg

Travelling Without Moving - Jamiroquai

album-travelling-without-moving_1220835_3.jpg

Isola - Kent

post_1220835_4.jpg

00s

Human After All - Daft Punk

Daft-Punk-Human-After-All-2005_1220835_5.jpg

Discovery - Daft Punk

Grace/Wasteland - Peter Doherty

peter-doherty-grace-wastelands_1220835_7.jpg

X&Y - Coldplay

coldplay_xy_album_front_1220835_8.gif

Back To Black - Amy Winehouse

amy_winehouse_back_to_black_island_1220835_9.jpg

Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har t.ex. aldrig gillat OK Computer av Radiohead, ett album som frekvent är med i top 5-listor när det gäller nittiotalet.

Även om jag gillar "Paranoid Android" så tycker inte jag heller att OK Computer är en sådär jättejättefantastisk skiva.

____

Jag tar bara med 1990-tal eftersom jag lyssnat på för få hela album från 2000-talet för att kunna göra en utvärdering.

post-343-0-92836500-1317469464.jpg

Oasis - Definitely Maybe Första och andra albumet är väl ungefär lika bra. Och Morning Glory är väl egentligen det album som jag har vaga egna minnen av (främst "Don't Look Back in Anger") Men med låter som "Rock'n'Roll Star, "Up in the Sky", "Supersonic", "Slide Away" så är debuten nog lite vassare ändå.

Pulp - Different Class "Common People", en av 1990-talets stora singlar singel ledde mig in på ett både roligt och dystert album.

Blur - Parklife Ett album som inleds med en av 1990-talets bästa singlar, och sedan innehåller ett spektrum av bra musik.

Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness Gillar kanske egentligen albumets singlar mer än albumet som helhet, men kändes ändå som ett av 90-talets större album, så det får vara med.

Nirvana - In Utero Jag tror faktiskt inte jag har hört Nevermind i sin helhet någon gång (äger inte skivan). Men det känns på något sätt som alla låtar på In Utero kryper mer under skinnet än något jag lyssnat på från Nevermind.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...