Jump to content

Extern HDD trillade i backen


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jahapp.

Hade just köpt ny datorväska för min laptop och bara för att den saknade kardborrband eller liknande, smällde min externa HDD i backen.

Kollade genast ifall disken funkade och jodå, det gjorde den. Kunde komma åt båda partitioner, leta runt bland filerna och öppna mina bilder utan problem. Packade ihop rubbet och åkte hem och trodde att det inte var så farligt. Nu upptäcker min PS3 inte disken alls, min stationära upptäcker disken men visar inga hårddiskar i utforskaren och när jag satte in den första gången efter kraschen gavs meddelande om att den hittat en ny enhet och att den nu är klar att användas.

Samma sak gäller laptopen fast den fungerade direkt efter smällen.

Alla googlingar ger priser på 5000+ ungefär, och själva disken kostade 500 spänn nypris.

Fråga: Finns det nåt ställe man kan gå till och reparera/byta disken billigare än en full recovery eller att köpa en ny? En vanlig reparation utan recovery alls känns som om det vore ganska billigt. Öppna upp, byta läsarm eller skivor och packa ihop den igen. Måste jag köpa en ny hårddisk eller finns det enkla sätt att reparera?

Filerna skiter jag i, den är bara till för teveserier och de ligger på min vanliga dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp.

Hade just köpt ny datorväska för min laptop och bara för att den saknade kardborrband eller liknande, smällde min externa HDD i backen.

Kollade genast ifall disken funkade och jodå, det gjorde den. Kunde komma åt båda partitioner, leta runt bland filerna och öppna mina bilder utan problem. Packade ihop rubbet och åkte hem och trodde att det inte var så farligt. Nu upptäcker min PS3 inte disken alls, min stationära upptäcker disken men visar inga hårddiskar i utforskaren och när jag satte in den första gången efter kraschen gavs meddelande om att den hittat en ny enhet och att den nu är klar att användas.

Samma sak gäller laptopen fast den fungerade direkt efter smällen.

Alla googlingar ger priser på 5000+ ungefär, och själva disken kostade 500 spänn nypris.

Fråga: Finns det nåt ställe man kan gå till och reparera/byta disken billigare än en full recovery eller att köpa en ny? En vanlig reparation utan recovery alls känns som om det vore ganska billigt. Öppna upp, byta läsarm eller skivor och packa ihop den igen. Måste jag köpa en ny hårddisk eller finns det enkla sätt att reparera?

Filerna skiter jag i, den är bara till för teveserier och de ligger på min vanliga dator.

Att laga en HDD är inget man gör eftersom det är mycket dyrare än att köpa en ny. Du lagar bara en hdd ifall du verkligen måste komma åt din data du hade på disken och är beredd på att betala någon tusing för innehållet.

Du kan gå två vägar:

1. köp en helt ny extern HDD med kabinett.

2. Köp bara en ny HDD och ersätt den gamla i din externa HDD, det är jätteenkelt och du sparar någon 100 lapp. Observera att ditt kabinett kan vara skadat (vilket i och för sig inte är troligt.)

Så ja, beställ en 2.5" disk och byt ut din gamla. (Du kan ju testa öppna din externa först)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nay, krävs mycket tid och pengar att reparera hårddiskar om möjligheten finns.

Är väl som sagt bäst att hämta en stjärnmejsel skruva upp chassit och byta hårddisken,

imo mycket smidigare än att byta på en dator.

Är väl som sagt också värt att pröva koppla in hårddisken direkt till datorn också,

är inte ovanligt att plan B fungerar bättre än plan A fast dem grundar sig på samma sak,

har för mig hårddisken kan vara lite mer tvingad att starta när den är ikopplad i

datorn än när den styrs genom USB. Kan ha fel dock.

Är förövrigt inte mycket som kan gå sönder i själva enheten om man inte slår med en hammare

eller kastar den i en betongvägg.

aja, lycka till.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...