Jump to content

Uppgradering av datorn


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

CPU

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz

Wolfdale 45nm Teknologi

RAM

4.0GB Dubbel-Kanal DDR2 @ 400MHz (6-6-6-18)

Moderkort

MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD MS-7514 (CPU 1)

Grafik

BenQ G2200W (1680x1050@60Hz)

VA1912wSERIES (1440x900@60Hz)

ATI Radeon HD 4800 Series (ATI AIB)

Hårddiskar

488GB SAMSUNG SAMSUNG HD502IJ ATA Device (SATA)

Är vad jag har i datorn just nu, nå tips på vad som kan bytas ut mot vad? Just nu har jag lite tajt med cash men när jag väl får pengar så sure!

Men om vi säger såhär, nått inte allt för dyrt men ändå bra?

Tips någon? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CPU

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz

Wolfdale 45nm Teknologi

RAM

4.0GB Dubbel-Kanal DDR2 @ 400MHz (6-6-6-18)

Moderkort

MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD MS-7514 (CPU 1)

Grafik

BenQ G2200W (1680x1050@60Hz)

VA1912wSERIES (1440x900@60Hz)

ATI Radeon HD 4800 Series (ATI AIB)

Hårddiskar

488GB SAMSUNG SAMSUNG HD502IJ ATA Device (SATA)

Är vad jag har i datorn just nu, nå tips på vad som kan bytas ut mot vad? Just nu har jag lite tajt med cash men när jag väl får pengar så sure!

Men om vi säger såhär, nått inte allt för dyrt men ändå bra?

Tips någon? :)

I grafikortsväg kommer du få ca 50% bättre prestanda för 2000 kr. Men din processor kanske kan flaska något. Din rigg borde väl klara sig ganska bra ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I grafikortsväg kommer du få ca 50% bättre prestanda för 2000 kr. Men din processor kanske kan flaska något. Din rigg borde väl klara sig ganska bra ännu?

Grafikkortet har jag jävlats ett bra tag med, så ett nytt grafikkort skulle inte sitta helt fel

Och när det gäller processorn, jag vet inte, men ibland så känns det nästan som att den är lite slö! Har även funderat på att klocka den, hur säkert är det med den jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intel är väl inte allt för dåliga att klocka med, men sedan beror det på vad du sitter på för kylare och nätagg. Men för att vara ärlig tror jag inte att du kommer kunna tjäna SÅ mycket på att klocka.

Mitt råd är att du fortsätter att spara pengar tills du kan köpa i princip en helt ny dator. Du tjänar så mycket mer på att byta både processor och grafikkort, och byter du processor så måste du byta moderkort och du kan lika väl byta RAM på köpet.

Spara ihop cirka 5000 så kan du göra en schysst uppgradering. Det här paketet: http://www.inet.se/artikel/v100004/uppgraderingspaket-intel-core-i5-2500k plus ett GTX560.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grafikkortet har jag jävlats ett bra tag med, så ett nytt grafikkort skulle inte sitta helt fel

Och när det gäller processorn, jag vet inte, men ibland så känns det nästan som att den är lite slö! Har även funderat på att klocka den, hur säkert är det med den jag har?

Man bör kunna klocka upp till 3.6ghz med orginalkylaren vad jag har läst, men det kommer ju väsnas en del. Själv köpte jag en ny kylare och klockade till 4ghz utan problem

http://www.legionhardware.com/articles_pages/intel_core_2_duo_e8400_overclocking_guide,1.html

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Tar upp den här tråden igen för att det börjar nog bli rätt bra dags att uppgradera min dator lite iallafall!

Men nu är frågan här, jag är väldigt osäker på vilket som är bäst när det gäller just gaming egentligen

Ska jag skaffa mig en i5 eller en i7 när det gäller processor, och vilket grafikkort borde jag satsa på i dagens läge?

Och vilket grafikkort borde jag ha?

Om man säger såhär, inget på tok för dyrt, men det ska vara rätt så framtidssäkert ändå!

Eller funkar det där paketet som Siana länkade om och kommer det vara framtidssäkert några år till?

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar upp den här tråden igen för att det börjar nog bli rätt bra dags att uppgradera min dator lite iallafall!

Men nu är frågan här, jag är väldigt osäker på vilket som är bäst när det gäller just gaming egentligen

Ska jag skaffa mig en i5 eller en i7 när det gäller processor, och vilket grafikkort borde jag satsa på i dagens läge?

Och vilket grafikkort borde jag ha?

Om man säger såhär, inget på tok för dyrt, men det ska vara rätt så framtidssäkert ändå!

Eller funkar det där paketet som Siana länkade om och kommer det vara framtidssäkert några år till?

i5 räcker nog gott nog för dig beroende på vad för grafikkort du väljer.

Om du kommer skaffa ett riktigt fett grafikkort så kan det vara värt att höja till i7 också.

Men jag har ägt och använt en i7 ett tag nu, och den har ALDRIG halsat. Imo hade det räckt med i5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

i5 räcker nog gott nog för dig beroende på vad för grafikkort du väljer.

Om du kommer skaffa ett riktigt fett grafikkort så kan det vara värt att höja till i7 också.

Men jag har ägt och använt en i7 ett tag nu, och den har ALDRIG halsat. Imo hade det räckt med i5.

i5 halsar inte ens...Lugnt det bästa köpet i dagsläget.

Gällande grafikkort duger 6870/6950.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar upp den här tråden igen för att det börjar nog bli rätt bra dags att uppgradera min dator lite iallafall!

Men nu är frågan här, jag är väldigt osäker på vilket som är bäst när det gäller just gaming egentligen

Ska jag skaffa mig en i5 eller en i7 när det gäller processor, och vilket grafikkort borde jag satsa på i dagens läge?

Och vilket grafikkort borde jag ha?

Om man säger såhär, inget på tok för dyrt, men det ska vara rätt så framtidssäkert ändå!

Eller funkar det där paketet som Siana länkade om och kommer det vara framtidssäkert några år till?

Skillnaden mellan i5 (2500K) och i7 (2600K) är Hyper-threading, som inte gör någon nytta i spel. Gör däremot nytta i tunga applikationer med bra stöd för flera trådar.

Grafikkort som håller "några år" existerar inte riktigt, det är om man köper något riktigt extremt och är beredd att om ett par år spela på lägre inställningar. :)

Här har du nåt sånt här "standardsystem":

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden mellan i5 (2500K) och i7 (2600K) är Hyper-threading, som inte gör någon nytta i spel. Gör däremot nytta i tunga applikationer med bra stöd för flera trådar.

Grafikkort som håller "några år" existerar inte riktigt, det är om man köper något riktigt extremt och är beredd att om ett par år spela på lägre inställningar. :)

Här har du nåt sånt här "standardsystem": http://www.inet.se/k...9567/2011-11-19

Jodå, om man köper det jävligaste när det är nysläpp. Sitter på mitt 4870x2 som kostade 6000:- 2008. Funkar, om det inte vore för att det nu för ett jävla liv och blir överhettat om man inte manuellt ställer upp fläkten till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, om man köper det jävligaste när det är nysläpp. Sitter på mitt 4870x2 som kostade 6000:- 2008. Funkar, om det inte vore för att det nu för ett jävla liv och blir överhettat om man inte manuellt ställer upp fläkten till 100%.

Det var ju det han skrev i den andra delen av meningen: "det är om man köper något riktigt extremt och är beredd att om ett par år spela på lägre inställningar".

Jag uppgraderade från mitt HD4870X2 för några veckor sedan, fick köra lägsta på SC2, vill inte veta hur tungdrivet BF3 skulle vara...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju det han skrev i den andra delen av meningen: "det är om man köper något riktigt extremt och är beredd att om ett par år spela på lägre inställningar".

Jag uppgraderade från mitt HD4870X2 för några veckor sedan, fick köra lägsta på SC2, vill inte veta hur tungdrivet BF3 skulle vara...

BF3 demot funkade sådär, kan dock bero på att hela min rigg är överhettat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Istället för att skapa massa nya trådar så tar jag återigen och bumpar denna.

Nu är jag helt hundra på att jag vill uppgradera fanskapet då den är ruskigt mongo, kan knappt spela några spel på low längre utan att det hackar.

Användingsområde spel först och främst.

Budget, inte allt för kinkig, men inte för dyrt helst.

So shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...