Jump to content

Okej ett problem till. Numrera ljudfiler!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Sånt här får mig helt kallsvettig. Tror aldrig jag kommer kunna lösa sånt här, men jag brukar ha fel med er hjälp.

Information:

En ljudbok ala´ 22 Cd-skivor

22 Mappar med ca 16 ljudfiler numrerade 1-16

Problem:

Slå ihop alla mappar så att alla ljudfiler hamnar i samma map. I rätt ordning!

Alltså, 1-352

Hur göra?

Många tack på förhand//Vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ni förstår problemet va?

1 Mapp ett finns ljudfilerna.

De har nummer 1-16

I mapp nummer 2 finns Ljudfiler

De har nummer 1-16

Jag kan inte flytta mapp 2´s filer in i mapp 1 eftersom det redan finns 1-16

Jag vill att det blir 1-32 eller spelar i rätt ordning i alla fall. Flyttar jag bara ändå blir det (väl?) 1,1, 2,2, 3,3 osv till 16

Hon här har samma problem men där finns inget svar: =/

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254297

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det allra enklaste du kan göra är att markera alla filer och döpa dem till exempelvis "ljudbok". Windows kommer då döpa alla filerna till Ljudbok (1), Ljudbok (2) osv.

Gör såhär alltså. Döp alla i första mappen till Ljudbok 1. De kommer döpas själva. Sen tar du andra mappen och döper dess filer till Ljudbok 2. Då kan du sen dra in alla Ljudbok 2 till Ljudbok 1-mappen. Och sen markerar du alla igen och döper till vad du vill!

Parenteserna får du tyvärr ta bort manuellt. Men jag är säker på att du klarar det. ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Nej det fakkade sig. helvete oxå.

Det funkade att göra som du sa. Nu ligger dem 1-16,1-16 osv i samma mapp.

Men när man lägger dem i Itunes blir det 111111111222222223333333 osv.

Lyssnar man låter det: "Harry potter cd1, harry potter cd2" osv

Hur får man över det rätt?

Så här blir det!

Problem.jpg

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara 16st per bok. Hur jävla svårt kan det vara att manuellt lägga till en etta framför den första boken i ordningen, en tvåa framför den andra, osv?

1fenixorden1

1fenixorden2

1fenixorden3

<...>

2halvblodsprinsen1

2halvblodsprinsen2

2halvblodsprinsen3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara 16st per bok. Hur jävla svårt kan det vara att manuellt lägga till en etta framför den första boken i ordningen, en tvåa framför den andra, osv?

1fenixorden1

1fenixorden2

1fenixorden3

<...>

2halvblodsprinsen1

2halvblodsprinsen2

2halvblodsprinsen3

Då får jag ju 29 olika ljudböcker! <_<

Det var ju det som var problemet från början. Att varje cdskiva (29 st) låg i var sin mapp

När du har alla i en mapp döper du om dem till samma namn, nu är alla numrerade från 1 till 352. Då kommer de ju i rätt ordning?

Okej, markera alla i min mapp och döp dem till samma namn?

Skall prova tack

Googla upp Foobar annars, det är världsbäst när det gäller sånt här.

Skall ya en titt tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De är ju numrerade 1-16

De numrerna kan man ta bort eller ändra tydligen. Itunes tar alla 1:or och lägger först

Spelar ingen roll om jag byter namn

Gör såhär:

  • Gå in i mapp nr. 1
  • Markera alla filer
  • Döp dessa till 001Harry Pooper
  • Gå till mapp nr. 2
  • Markera alla filer
  • Döp dessa till 002Harry Pooper

etc, etc...

När du döpt alla mappar så klipper du bara ut alla filer och klistrar in dem i samma mapp, när du då sorterar efter namn så kommer alla från mapp 1 ligga högst upp och alla från mapp 2 kommer direkt efter. Alla filer kommer dessutom vara sorterade inom varje mappsiffra, eftersom de blir det när man döper en massa filer till samma namn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Itunes verkar sortera efter spårnummer i filen, inte filens namn.. borde inte det gå att fixa på nått sätt?

Exakt. Det är det jag försöker säga.

Namnet är helt irrelevant. Vet inte vad jag skall googla på så det är svårt att hitta. Sökte på Öndra namn på ljudfiler men då hittade jag bara länken i första posten. Samma problem men inget svar.

Så här ser det ut när alla heter likadant. Noterna siffrorna till höger.

HP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Gör såhär:

  • Gå in i mapp nr. 1
  • Markera alla filer
  • Döp dessa till 001Harry Pooper
  • Gå till mapp nr. 2
  • Markera alla filer
  • Döp dessa till 002Harry Pooper

etc, etc...

När du döpt alla mappar så klipper du bara ut alla filer och klistrar in dem i samma mapp, när du då sorterar efter namn så kommer alla från mapp 1 ligga högst upp och alla från mapp 2 kommer direkt efter. Alla filer kommer dessutom vara sorterade inom varje mappsiffra, eftersom de blir det när man döper en massa filer till samma namn.

Spårnummet ändras inte Exotic. det är det som är problemet. Namnet är ju skitsamma.

Kolla bilden i senaste posten alla heter likadant men är ÄNDÅ numrerade 1-16, 1-16

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spårnummet ändras inte Exotic. det är det som är problemet. Namnet är ju skitsamma.

Kolla bilden i senaste posten alla heter likadant men är ÄNDÅ numrerade 1-16, 1-16

Men om alla ligger i rätt ordning i mappen, går det då inte att infoga filerna i iTunes i samma ordning då?

Jag har ingen aning, bytte ut iTunes efter första kontakten, och det känns som du kanske också borde göra det, spela upp klippen i WMP eller något istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om alla ligger i rätt ordning i mappen, går det då inte att infoga filerna i iTunes i samma ordning då?

Jag har ingen aning, bytte ut iTunes efter första kontakten, och det känns som du kanske också borde göra det, spela upp klippen i WMP eller något istället.

I mappen ligger de i rätt ordning. CD 1! 1-16 CD2! 1-16 osv.

Flyttar jag dem till Itunes blir det Cd 1 spår 1 cd 2 spår 1 cd 3 spår 1 osv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I mappen ligger de i rätt ordning. CD 1! 1-16 CD2! 1-16 osv.

Flyttar jag dem till Itunes blir det Cd 1 spår 1 cd 2 spår 1 cd 3 spår 1 osv

Jo precis, det var därför jag föreslog att du skulle använda ett annat program för att spela upp klippen, WMP finns ju redan på datorn och där hamnar filerna i samma ordning som de ligger i mappen om du importerar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...