Jump to content

Köpa bärbar dator från HP för under 6500


Arman
 Share

Recommended Posts

Funderar på att köpa en ny bärbar dator från HP. Ska använda den för att bl a se på HD-video genom YouTube eller film, använda Photoshop samt SketchUp.

Har redan hittat ett par intressanta produkter från diverse sidor. Däremot skulle jag gärna vilja veta i förväg om HP överhuvudtaget gör bra bärbara datorer. Anledningen till att jag nu siktar på en HP är för att:

  • deras datorer anser vara de mest populära (?)
  • min andra dator, en Fujitsu-Siemens Amilo LA1703, blir jättevarm och grafikkortet suger rejält. Trots detta har jag inga större problem med den och orsaken till detta är nog min kunskap och insikt i att hantera en dator. Jag får aldrig några virus/spyware/programkonflikter och den går lika fort som den gör nyformaterad.
  • designen.

Hoppas att någon har några förslag om vad man ska tänka på när man köper en bärbar dator från HP.

Här är i alla fall de produkterna jag nämnde:

- http://www.dustinhome.se/pd_5010586616.aspx

- http://www.dustinhome.se/pd_5010586618.aspx

Bortse från butiken. Är bara intresserad av priset och modellen. Butik hittar jag utan problem själv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för trippelpost. :( Internet segade.

Nja, det är snarare forumet som segar. Oftast så postas inlägget/tråden trots att sidan bara står och laddar. Nästa gång den står och laddar, öppna en ny flik och se om tråden/inlägget har postats, om så är fallet kan du stänga ner den andra fliken. happy_1182248_0.gif

Jag är inte så insatt när det gäller laptops, så jag ska inte säga för mycket. Alla har sina favoritmärken, handlar främst om personlig preferens tror jag.

Av de två du länkat råder det ingen större skillnad förutom att det är Intel vs AMD och det är mer grafikminne på den ena. Av dem hade jag förmodligen valt den med intel (G6-1017), men det handlar också mest om personlig preferens. Ofta tycker emellertid jag att AMDs prylar brukar bli lite varmare än Intels, vilket kan spela stor roll när det är laptops det handlar om.

Det här var nog ett ganska intetsägande inlägg, men lycka till med köpet. :)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips, du kan köpa direkt från HP vilket gör att du slipper mellanhänder som tar extra betalt.

Nu är jag inte så haj på din budgetnivå, då jag oftast jobbar med Elitebook 8440, 8440p, 2530 osv.

Riktigt sjysta datorer, men tyvärr dyra.

Så jag hade väl inte allt för mycket att tillföra... förutom att svara på om de är bra datorer i övrigt.

Ja, de modellerna jag jobbar med dagligen är riktigt bra datorer.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, blivit lite av mitt specialområde på senare dagar!

Det första du ska tänka på är att köpa en Asus, Anledningen. HP är nämligen sämst av alla märken men har en ganska stor andel av marknaden på grund av massiva reklamkampanjer. Det finns vissa serier som är av hög kvalité men generellt är alla HP av dålig kvalité till ett högt pris.

Ett märke som är lite attraktivt är Acer på grund av de låga priserna, på en dator som kostar 6000 hos andra märken (HP och asus) kostar det hos Acer ca 5500. Märk väl att acer har ungefär samma kvalité som HP.

Att kolla HD-video på youtube klarar en dator för 3000 kronor, inget du behöver ens tänka på. Du kommer alltså inte spela över huvud taget på den datorn? Såg att du komenterade att ditt gamla grafikkort sög, men vad spelar det för roll om du inte ska använda datorn till någon som använder grafikkortet. (Har väldigt dålig koll på hur mycket 3D modellerande kräver av datorn)

Hur varm en dator blir är nästan omöjligt att veta, det enda jag kan säga är att ju nyare komponenter (som är bättre) desto svalare är datorn eftersom den inte behöver jobba lika hårt.

Presis som siana säger är Intel bättre men de är dyrare.

Slutkläm: HP är typ det sämsta märket man kan köpa.

Blev lite mycket info i detta inlägget och jag gör ett nytt senare där jag kan rekommendera några modeller till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, blivit lite av mitt specialområde på senare dagar!

Det första du ska tänka på är att köpa en Asus, Anledningen. HP är nämligen sämst av alla märken men har en ganska stor andel av marknaden på grund av massiva reklamkampanjer. Det finns vissa serier som är av hög kvalité men generellt är alla HP av dålig kvalité till ett högt pris.

Ett märke som är lite attraktivt är Acer på grund av de låga priserna, på en dator som kostar 6000 hos andra märken (HP och asus) kostar det hos Acer ca 5500. Märk väl att acer har ungefär samma kvalité som HP.

Att kolla HD-video på youtube klarar en dator för 3000 kronor, inget du behöver ens tänka på. Du kommer alltså inte spela över huvud taget på den datorn? Såg att du komenterade att ditt gamla grafikkort sög, men vad spelar det för roll om du inte ska använda datorn till någon som använder grafikkortet. (Har väldigt dålig koll på hur mycket 3D modellerande kräver av datorn)

Hur varm en dator blir är nästan omöjligt att veta, det enda jag kan säga är att ju nyare komponenter (som är bättre) desto svalare är datorn eftersom den inte behöver jobba lika hårt.

Presis som siana säger är Intel bättre men de är dyrare.

Slutkläm: HP är typ det sämsta märket man kan köpa.

Blev lite mycket info i detta inlägget och jag gör ett nytt senare där jag kan rekommendera några modeller till dig.

Jo, jag gjorde lite research och de flesta säger att HP inte är värt att köpa. ASUS däremot är det många som rekommenderar.

Själv hittade jag en ASUS på Komplett som, jag tror, verkade hyffsat bra. Enda nackdelen är nog AMD-processorn. Vad tycker ni...?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639026

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag gjorde lite research och de flesta säger att HP inte är värt att köpa. ASUS däremot är det många som rekommenderar.

Själv hittade jag en ASUS på Komplett som, jag tror, verkade hyffsat bra. Enda nackdelen är nog AMD-processorn. Vad tycker ni...?

http://www.komplett....aspx?sku=639026

Det var en väldigt prisvärd dator du har hittat, den verkar vara lanserad ganska nyligen och när jag jämförde den med andra Asus-laptops i samma prisklass slog den alla. Vet inte om du märkte att processorn dessutom är fyrkärnig (fast det ger inte något vidare övertag eftersom att klockfrekvensen istället är lägre).

Hittade emellertid en utmanare:

http://www.prisjakt....kt.php?e=872895

Här är den du länkade som jämförelse:

http://www.prisjakt....kt.php?e=921111

Det är alltså en GeForce/Intel vs en AMD/AMD.

Använde notebookcheck.net och kollade lite..

Minnesmässigt vinner AMD-datorn, men man ska inte hänga upp sig för mycket på RAM. Det är enkelt att uppgradera och 4GB brukar dessutom vara tillräckligt.

Processormässigt är det svårt att avgöra eftersom det är en lite snabbare dubbelkärnig mot en lite segare fyrkärnig. I genomsnitt ser det ut som att Intel-processorn får bättre resultat men i slutändan beror det ju förstås på vad man ska använda datorn till - i ditt fall skulle jag hur som helst rekommendera en snabbare dubbelkärnig, tror du får mer användning för det. Jag tar hellre två snabba hästar än fyra långsamma, mina går ju fortfarande i mål först så att säga.

Grafikkortsmässigt kunde jag inte få en klar bild över hur det låg till eftersom att AMD-kortet var lanserat såpass nyligen att de inte hade benchmarkat det än. GeForce-kortet var emellertid lanserat bara två veckor tidigare så det är inte på något vis utdaterat heller. Det var benchmarkat och hade väldigt bra siffror (jämfört med siffror jag fick upp från grafikkort från några andra utdaterade Asus-laptops i prisklassen).

Bör väl även tilläggas att det är 140GB mer utrymme på AMD-laptopen.

---

Summan av kardemumman hade jag i alla fall valt GeForce/Intel-laptopen d v s http://www.komplett....aspx?sku=629050 - det faktum att Komplett säljer den på rea (ord pris 6295) för samma pris som den du länkade bör också ge en indikation på att den är mest prisvärd.

Hoppas det hjälpte, lycka till!

Edit:

Runner-up: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634138#extra

Billigare (och på rea), större skärm men sämre prestanda.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ens föreslå en dator med 8 GB minne är inte värt, dessa tas det överpris på eftersom 8 GB är "superhäftigt" och är skitbra. I verkligheten använder man inte ens 3 GB.

Fusion är en budgetserie vilket betyder att den kommer att prestera dåligt, trots 4 kärnor.

@Siana: Att blanda in hästar var inte det smartaste, det finns inga likheter. (Bättre att jämföra det med stafett) Det är nämligen total prestanda som räknas och 4 kärnor som är hälften så bra styck som en tvåkärnig ger samma prestanda. (Vi kan bortse från det faktum att det alltid är bättre med färre kärnor eftersom alla program inte klarar flera kärnor)

Hojj, det jobbigaste i teknikvärlden är när folk sprider okunskap, det sprids så lätt vidare...

Ger min seal of approval till "ASUS X53SV 15.6" HD". Slå till direkt, du kommer absolut inte hitta något bättre!!! Jag köpte min bärbara med samma specs för ca 8 000 kronor för snart ett år sedan. Helt klart prisvärd.

DU kommer kunna spela det du vill spela, inga problem. Grafikkortet är riktigt kraftfullt. Processorn är också bra, räcker till så det blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ens föreslå en dator med 8 GB minne är inte värt, dessa tas det överpris på eftersom 8 GB är "superhäftigt" och är skitbra. I verkligheten använder man inte ens 3 GB.

Fusion är en budgetserie vilket betyder att den kommer att prestera dåligt, trots 4 kärnor.

@Siana: Att blanda in hästar var inte det smartaste, det finns inga likheter. (Bättre att jämföra det med stafett) Det är nämligen total prestanda som räknas och 4 kärnor som är hälften så bra styck som en tvåkärnig ger samma prestanda. (Vi kan bortse från det faktum att det alltid är bättre med färre kärnor eftersom alla program inte klarar flera kärnor)

Hojj, det jobbigaste i teknikvärlden är när folk sprider okunskap, det sprids så lätt vidare...

Sprider okunskap? Kanske ska du läsa min post ordentligare först istället?

För det första, vem har föreslagit en dator med 8GB minne? Det var Arman själv som länkade den. Jag skrev ju själv "men man ska inte hänga upp sig för mycket på RAM. Det är enkelt att uppgradera och 4GB brukar dessutom vara tillräckligt.".

Det finns visst likheter, förvisso kanske man borde se det som så att hästarna drar en tung vagn och de långsamma hästarna är starkare så därför rör de sig med samma hastighet ändå. Men huvudargumentet är just att program fungerar olika och många gånger föredrar man två snabba framför fyra långsamma kärnor. Skillnaden är marginell i t e x Super Pi men snackar vi enkärnsrendering mm presterar självklart individuella snabba kärnor bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite snabbt för en fråga. Vill köpa en bärbar snart som jag ska ha till surf och kanske lite spel som t.ex Left 4 dead 2. Hur mycket behöver jag lägga ut för en sån dator på ett ungefär. alltså inga jätte krävande spel. L4d2 är typ det enda jag vill ha den till i stort sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite snabbt för en fråga. Vill köpa en bärbar snart som jag ska ha till surf och kanske lite spel som t.ex Left 4 dead 2. Hur mycket behöver jag lägga ut för en sån dator på ett ungefär. alltså inga jätte krävande spel. L4d2 är typ det enda jag vill ha den till i stort sätt.

Typ samma, du kommer inte få något bättre för 5 500 kronor och jag tror det är en tidsfråga innan den kostar 6 300 igen.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629050#extra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...