Jump to content

Windows XP-installation


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jadå.

Nu kanske ni tror att ni hört det förr, och det har ni väl också. Delvis.

Den gamla IDE-disken och den gamla SATA-disken är mer eller mindre utkastade genom fönstret, och nu kör jag mitt OS från en fullt fungerande IDE-disk. Den är dock för liten och bara tillfällig, för jag har numera en 2 TB hårddisk jag vill använda till allt vad datorer heter.

2 TB-disken är splittad i fyra partitioner, och vad jag vet så tog jag just det alternativ som skulle tillåta booting (vad nu det hette).

Partitionerna, om det spelar roll, är på 1000, 100, 750 och 13 GB.

Problemet jag har är att Windows XP-installern inte ser någon av dessa SATA-diskar utan bara listar mina två partitioner på IDE-disken jag redan har mitt XP på men vill slänga ut från datorn när min installation på 100-disken är klar.

Varför dyker ingen av diskarna upp, och vad gör jag åt det? :( Skivan fungerar, vet jag, för jag har redan installerat XP på min IDE tidigare med just denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det har jag gjort. Diskarna fungerar perfekt i Windows och den (2 TB) dyker upp i BIOS som den ska. Jag har testat att inaktivera den mindre hårddisken för att jag inte vill ha med den i varken boot eller installation, men ändå är det just den som dyker upp vid installationsprogrammets start. Att det finns en 2TB-disk vet bara Windows (när det kör) och BIOS om, men inte Windows-installationsprogrammet.

Nåt är mysko.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att vara det minsta insatt gissar jag på problem med 4KB-alignment. 2TB-diskar använder detta och det går inte ihop med urgamla XP.

http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2085225.html

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2127118

http://www.formortals.com/how-to-create-4kb-aligned-partitions-in-windows-xp-and-linux/

Kanske kan ge något svar.

Edit: Mjeh, läste inte ordentligt. Om det bara är installationsprogrammet som inte vill sig tror jag inte att ovanstående är relevant.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad kan det vara då? Att disken är stor borde egentligen inte spela roll eftersom partitionen bara är på 100 GB. Dessutom dyker ju inte ens 13 GB-partitionen upp så storleken har uppenbarligen ingen betydelse.

Vilka drivrutiner kan tänkas vara intressanta då? Hårddiskarna har inga uppdateringar, står det både på hemsidan och i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad kan det vara då? Att disken är stor borde egentligen inte spela roll eftersom partitionen bara är på 100 GB. Dessutom dyker ju inte ens 13 GB-partitionen upp så storleken har uppenbarligen ingen betydelse.

Vilka drivrutiner kan tänkas vara intressanta då? Hårddiskarna har inga uppdateringar, står det både på hemsidan och i manualen.

Testat att dra ut kablarna till IDE disken och enbart ha 2tbajtaren i?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad kan det vara då? Att disken är stor borde egentligen inte spela roll eftersom partitionen bara är på 100 GB. Dessutom dyker ju inte ens 13 GB-partitionen upp så storleken har uppenbarligen ingen betydelse.

Vilka drivrutiner kan tänkas vara intressanta då? Hårddiskarna har inga uppdateringar, står det både på hemsidan och i manualen.

Det är inte storleken på sådant vis Curly menar, men för att öka storleken i en morden håddisk så använder man en liten annan teknik vilket kanske gör att XP inte känner igen den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ^_^

Vad menar du ska kopplas om, då? :) Jag trodde att M/S inte fanns längre på SATA-diskar utan var en förlegad rutin på IDE-enheter som hårddiskar och CD-läsare.

Att du ska prova att ta bort IDE helt eftersom master/slave där kanske spökar med sata (som inte har master/slave).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Att du ska prova att ta bort IDE helt eftersom master/slave där kanske spökar med sata (som inte har master/slave).

Jag gjorde det men det funkade inte. Då sa den istället att det inte fanns några hårddiskar alls :confused:

EDIT: Den här verkar kunna vara till hjälp.

http://xphelpandsupport.mvps.org/how_do_i_install_windows_xp_on_a.htm

och den här: http://www.techsupportforum.com/forums/f16/solved-windows-xp-cant-find-my-hard-drive-552200.html

Synd bara att Samsung inte har några drivers att ladda ner. Förhoppningsvis finns de på Dell-skivan, om jag kan lista ut vilken drivrutin det är. >_<

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

YES! Ser man på! Det var bara så enkelt som att i BIOS ställa in att "SATA Operation" skulle vara RAID/ATA istället för RAID/AHCI. Sen dök varenda partition upp på båda diskarna :)

Tack för hjälpen iallafall! Installerar ATM och allt ser hittills ut precis som när jag installerade på nuvarande disken :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

YES! Ser man på! Det var bara så enkelt som att i BIOS ställa in att "SATA Operation" skulle vara RAID/ATA istället för RAID/AHCI. Sen dök varenda partition upp på båda diskarna :)

Tack för hjälpen iallafall! Installerar ATM och allt ser hittills ut precis som när jag installerade på nuvarande disken :)

Verkar som att XP inte stödjer AHCI. Hur kom du på det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Verkar som att XP inte stödjer AHCI. Hur kom du på det?

Jag trodde att det var fel på kopplingarna, så där micklade jag en hel del. Inget resultat.

Jag trodde att det var fel på jumprarna, så där micklade jag en hel del. Inget resultat.

Jag trodde att det var fel på boot-ordningen, så där micklade jag en hel del. Inget resultat.

Jag trodde att det var fel på BIOS, så där uppdaterade jag till senaste från DELL. Inget resultat.

Jag trodde att det var fel på drivrutinerna till disken, men Samsung släpper inga sådana. Således, inget resultat.

Jag googlade istället och fick länkarna ovan. Det verkar som att det är ett sjukt vanligt problem som löses antingen genom att byta till RAID/ATA, eller att använda Slipstream (dvs hitta drivrutiner som i mitt fall inte finns, och sedan bränna en skiva av det).

Jag hade turen att få RAID/ATA att fungera. :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...