Jump to content

Talkshows!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Alright. En tråd där vi kan diskutera talkshows; ni vet amerikanska tv-program med lama skämt, dåliga sketcher och inövade kändisintervjuer som brukar visas sent på kvällen. Vilka brukar ni kolla på? Vilka är bra? Vilka är mindre bra?

Jag är personligen något av en talkshow-junkie och jag snittar lätt 3 avsnitt per dag. Det är ju inte så att jag sätter mig ner och tittar varje gång men jag brukar ha dem på i bakgrunden när jag sysslar med annat. Ska ge min syn på dem jag ser/sett:

Late Show with David Letterman, CBS:

Letterman kommer alltid vara kungen av talkshows för mig, han har den där speciella karisman, proffsigheten och stilen som gör honom perfekt som programledare. Det är dock rent otroligt hur hans show sjunkit i kvalitet på senare år. Det märks att gamle Dave blivit trött och tappat gnistan, nu kör han mest på inövad rutin vilket är jäkligt tråkigt att se. Majoriteten av hans publik verkar bestå av 40+-människor som skrattar glatt åt hans lama top-10-lists... Till Lettermans (och Lenos försvar) ska man dock komma ihåg att deras shows visas relativt tidigt på kvällen vilket gör att de inte får köra särskilt vågade skämt. Dave gör dock fortfarande hyfsade, om än lätt distanserade, intervjuer och när han har någon intressant gäst på besök brukar jag kolla. Jag skulle inte gå så långt som att kalla The Late Show dålig men den var bättre förr.

Conan, TBS:

Conans nya show påminner en del om hans korta tid som host för Tonight Show, fast lite bättre och roligare. Personligen föredrog jag Late Night men det här funkar. Bra monologer, hyfsade skämt, mindre bra som intervjuare. Skön, ung publik. Älskar att hans sidekick Andy Richter fått en mycket mer framträdande roll här än på Tonight Show - det blir ofta bra när Conan och Andy använder varandra som bollplank.

Tonight Show with Jay Leno, CBS:

Den här snubben har jag aldrig gillat (sorry Arman) och jag kollar ytterst sällan på hans show. Talkshow för idioter - det är Lenos slogan. Extremt tråkiga och hjärndöda skämt, noll självdistans, pinsamma intervjuer. Tror inte "Hakan" kan vara rolig utan ett väl inövat manuskript. Droppen var när han gav över Tonight Show-rodret till Conan, bara för att några månader därefter komma och ta tillbaka allt. Dålig stil!

Late Night with Jimmy Fallon, NBC:

Det här är min favorit för tillfället. Fallon var ganska knagglig i början men nu har han verkligen växt in i rollen som host. Grymt underskattad show. Hans intervjuer är fortfarande lite si och så men skämten, monologerna och framförallt sketcherna där publiken medverkar är verkligen top-notch! Fallon har dessutom bästa studiobandet i form av The Roots!

Late Late Show with Craig Ferguson, CBS:

Ferguson är den bästa naturligt roliga och renodlade komikern i hela late night-svängen och det är synd att han är relativt okänd utanför Nordamerika. Allt känns väldigt avslappnat och improviserat; dvs ganska annorlunda än de andra showerna. Dockorna som ibland figurerar i showen och Fergusons robot-sidekick "Geoff Peterson" är älskvärda. Two thumbs up!

Late Late Show på youtube

Jimmy Kimmel Live!, ABC:

Kan inte säga så mycket om Kimmel eftersom jag så sällan ser hans show- inte för att den är dålig utan för att den är rätt svår att få tag på... Av det lilla jag sett har jag dock fått ett positivt intryck.

The Daily Show with Jon Stewart, Comedy Central:

The Daily Show har ju ett lite annat format än de övriga och programmet handlar nästan uteslutande om (amerikansk) politik och aktualiteter och gästerna är ofta politiker eller kändisar som diskuterar politik. Eftersom amerikansk politik ligger mig varmt och hjärtat är Daily Show ett naturligt val. Stewart och gänget är verkligen mästare på att göra satir och parodi av nyhetsflödet och USA:s politiska (i synnerhet republikanska) etablissemang. Stewart har dessutom en oslagbar "wit"! Av "korrespondenterna" är John Oliver suverän, Samantha Bee är oftast bra medan de övriga är ganska ojämna. Olivia Munn är snygg men är i övrigt riktigt bedrövlig som "komiker". Najs introlåt.

The Colbert Report, Comedy Central:

Daily Show-spinoff. Stephen Colbert spelar en karikatyrversion av sig själv som extremt ultrakonservativ och egocentrisk programledare. The Report är skickligt skriven och Colbert har en otrolig förmåga att informera om riktiga nyhetshändelser samtidigt som allt är en dråplig parodi på samma gång. Personligen orkar jag inte se Colbert allt för ofta, eftersom det lätt kan bli lite för mycket, men i lagom doser är han suverän. Mäktigt intro.

Real Time with Bill Maher, HBO:

Ytterligare en show som handlar om politik och samhällsfrågor, också denna med en liberal prägel. Eftersom Real Time går på HBO betyder det att de kan skämta och säga vad som helst utan att censorn "bleepar" dem vilket är ett stort plus. Programmets kvalitet är extremt beroende av vilka gäster Maher har i sin panel, om det är bra och humoristiska gäster blir det en bra show men om han har tråkiga eller väldigt seriösa människor i panelen blir det ganska trist. Vad Maher själv beträffar har han blivit sämre på senare år - karln är ett stort ego som tror han är världens roligaste människa och det märks inte minst i det att han ständigt skrattar åt sina egna jokes vilket känns lite patetiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min absoluta favorit är The Steve Wilkos Show med före detta vakten ifrån Jerry Springer. Skillnaden mellan Wilkos Show och Jerry är att Wilkos tar inte in white trash-människor som har haft ett sexuellt förhållande med sina föräldrar, utan han tar in bottslingar. Ett exempel är detta klipp som handlar om ett olöst mord på en ung flicka. Man får träffa hennes bror, hennes mor och hennes styvfar (som är den huvudmisstänkta i fallet). Otroligt intressant faktiskt, just det klippet rekommenderas starkt!

Sen kan ni kalla mig för "white trash" om ni vill, men jag gillar faktiskt Jerry Springer också ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har dödstråkigt en morgon innan jag ska till skolan kan det hända att jag kollar på Rachel Ray's talkshow. Hon lagar en massa mat och har sig. Kändisar får hon också dit. Inget märkvärdigt egentligen men lite småtrevligt ibland.

Brukade kolla på Conan O'Brian förut. Dock inte nu, men det är ganska kul.

Det händer att jag kollar på The Colbert Report men eftersom jag inte är insatt i amerikansk politik är det mer slötittande för min del, dock är skämten ofta roliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tonight Show with Jay Leno, CBS:

Detta är den enda jag kollat på mer än fem minuter och jag tycker han är helskön :lol:. Har kollat på honom en 10 gånger eller så, han brukar ha kändiskar som jag känner igen. Harry potter, marshall från How I met... osv. Tycker hans show är riktigt trevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte blivit så mycket talkshow på senare dagar men jag uppskattar det fortfarande! Vanligtvis brukade det bestå av antingen Jimmy Kimmel (som jag f.ö anser ha det skönaste programmet) eller Conan O'Brian.

Kimmel har en humor som passar mig som handen i handsken och det är ytterst sällan jag har varit missnöjd efter ett program. Ett exempel: Briefcase Joe med Eminem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Real Time with Bill Maher - Like!

David Letterman verkar inte ha kvar glöden som en del andra entertainers har - han verkar bara traggla på med det vanliga. Det känns inte alltid som han uppskattar de gäster han har med och verkar vara intresserad utav vad dem säger.

Conan är bara för mycket. Han försöker vara rolig med sina ljud, gester och diverse skumma saker men lyckas inte enligt mig.

Kollar endast på Real Time om det inte är någon speciell gäst i något av dem andra programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jay Leno! Enda jag ser på!

Letterman har jag aldrig tyckt om. Däremot gör han oftast de bästa intervjuerna. Synd att allt annat är så stelt och tråkigt.

Conan har jag heller aldrig gillat, men hans sketcher är de bästa.

Har småtittat på Craig Ferguson lite och det är helt godkänt, men inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...