Jump to content

Sigma Matematik


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Sigma Matematik v0.5.2 alpha

Under det senaste läsåret har jag och sju klasskamrater utvecklat ett matematikspel till Android-telefoner. Nu har vi äntligen fått ut det på Android-market i en alpha-testversion och behöver förslag och inspiration till nya funktioner i appen!

Applikationen heter Sigma Matematik och ska komma att innehålla övningar och sammanfattningar av alla matematikkurser som man läser på gymnasiet. För att göra applikationen mer underhållande har vi lagt in ett poängsystem med highscore, achievements ("medaljer") osv. och för lite extra funktionalitet har vi lagt in diverse verktyg som t.ex. en enhetskonverterare. Vi har släppt applikationen gratis för att nå ut till så många som möjligt, och vi hoppas att den kan vara både underhållande och utbildande. För bilder och ytterligare information kan ni kolla in länkarna nedan, eller helt enkelt ladda ned appen och testa!

Själv står jag bl.a. för all grafik (utom typsnittet som är open source, men som jag dock redigerat och bl.a. lagt in en cowboyhatt i ( :P )) och ett par övningar (Multiplikation, Komplexa tal och Potenser) om någon undrar.

Länkar:

Android Market

Följ utvecklingen på SweDroid

Äldre tråd på SweDroid

Grupp på Facebook

Gruppens gemensamma mailadress:

fluffysteel@gmail.com

Sigma Matematik är som sagt gratis, och vi behöver som sagt tips och förslag på kommande innehåll. Rapportera även om ni hittar några fel! Applikationen är i grunden ganska färdig men måste fyllas med innehåll. Vissa grundläggande funktioner kan komma att ändras om vi och användarna tycker att det är värt det. Tack på förhand. :)

Redigerad av _ThuuG
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Jag inser att intresset på GTASajten antagligen är ganska svalt då inte så jättemånga lär ha Android-telefoner. Någon kanske har dem dock, och har lust att testa lite. Och även om ni inte kan köra appen kan ni alltid tipsa om vad ni skulle vilja se i en liknande applikation om ni kunde använda den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är tyvärr detsamma som förra gången, det är inte troligt att just vi utvecklar den till iPhone. Som jag förstått det är programmeringsspsspråket ganska annorlunda osv. Däremot kan det hända att vi överlåter till någon annan att göra den till iPhone. Kanske kan tipsa de blivande 3orna att göra det som projektarbete. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är tyvärr detsamma som förra gången, det är inte troligt att just vi utvecklar den till iPhone. Som jag förstått det är programmeringsspsspråket ganska annorlunda osv. Däremot kan det hända att vi överlåter till någon annan att göra den till iPhone. Kanske kan tipsa de blivande 3orna att göra det som projektarbete. ;)

Jag skulle älska dig, kyssa dina fötter och svabba ditt golv om du hittade någon som kunde konvertera till iPhone! Spred den över Facebook, vet ju flera vänner som har Android :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag får en Blade hem i brevlådan snart. Därför bumpar jag den här tråden, om jag inte bumpade den så skulle jag inte komma ihåg att ladda ner appen. :>

Bara bra för mig. :) Vi behöver folk som testar på lite olika skärmar. Jag vet inte vad Blade har för upplösning, men de flesta i vår klass och vi som utvecklar har Desire, Galaxy S och Optimus 2X, som alla har samma upplösning (WVGA). Vi har endast testat lite på Wildfire och Hero med lägre upplösning, men det ska fungera rätt bra. I vissa programdelar har vi gjort separata layouter för större och mindre skärmar.

Patch släpps i veckan btw. Kommer att innehålla kanske 3-4 övningar och någon buggfix i andra övningar. Nu kommer även dialogrutor att visas då man ska rensa användardata eller highscores så att man inte av misstag råkar ta bort det man låst upp. Vissa medaljer kommer även ha fixats till lite grann.

Edit: Såg nu att Blade också har WVGA.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hmm. Vi har diskuterat det i gruppen tidigare och kommit fram till att vi bara ska tillåta att man kan välja typsnitt i sammanfattningarna. Jag ska dock ta upp det igen och så får vi se vad som händer. Det största problemet är att textstorleken är olika för typsnitten, men det går nog att lösa även om det kan bli rätt drygt.

Sen edit:

Ny patch är släppt! Den innehåller fyra eller fem nya övningar. De flesta fungerar bra eller okej men en nödpatch kommer att släppas under morgondagen för att åtgärda en och annan krasch som kan uppkomma.

Imorgon ska vi även experimentera med att räkna tiden i hundradels eller tusendels sekunder för att få större variation i highscore. Vi ska även titta på Facebook-integrering (att kunna ladda upp en poäng på Facebook t.ex.) vilket verkar vara sjukt simpelt. Detta kommer kanske imorgon, men det är möjligt att vi väntar med att släppa det till dess att appen är i beta. Vissa mer fundamentala ändringar kan komma att göras innan dess, så det känns som en bra idé att kanske vänta lite. Men det kommer hur som helst inom en ganska nära framtid.

Vi kommer även givetvis att fixa fler medaljer, och Obsessive Compulsive Disorder kommer att bli upplåsbar. Detta kommer antagligen att ske mycket snart.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Stor/viktig ny patch är ute nu.

v0.5.7 alfa

Patchnotes:

★ Ny funktion! Få din övning rättad och se vilka frågor du hade fel på.

★ Ny övning för kurs 1 med prioriteringsregler!

★ Nytt kapitel i sammanfattning för kurs 2 om olikheter och kvadreringsreglerna!

★ Fler Medaljer att låsa upp!

★ Ny inställning för att hålla skärmen igång under en övning!

★ Förbättrad tidräkning i övningar - nu med millisekunder!

★ Combopoäng för att få många rätt på rad

Man kan nu se vilka frågor man hade fel på och vilket det rätta svaret var. En ny knapp har tillkommit i scorescreen. Trycker man på den får man upp en spinner där alla frågor visas. De som man svarat rätt på visas i blå text, och de som man svarat fel på visas i röd text. Man får information om vilken fråga det var i ordningen, vad man svarade och vad rätt svar var. Övningen med prioriteringsregler ligger i kurs 1 och innehåller ett antal olika räknesätt, om ni tycker att något saknas i den så säg gärna till så fixar vi det förmodligen till nästa patch.

Vissa ändringar i sammanfattningarna har gjorts där texten tidigare varit lite otydlig. Ett par stycken saknas där tabeller eller liknande ska läggas in.

Jag rekommenderar starkt att ni rensar användardata i inställningarna om ni patchar över en äldre version av appen. De nya medaljerna visas inte förrän man gjort det, och andra fel kan uppkomma då den kanske vill ladda värden som inte finns osv.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...