Jump to content

Spelskärm


GiZmo
 Share

Recommended Posts

Haii :3

Någon kunnig på skärmar här på forumet? Ute efter en ny ~24" spelskärm (dvs, 120hz då jag lirar en del FPS)

Funderar på att köpa BenQ XL2410T men finns det bättre alternativ så plx säg till! Kollat runt och läst överallt men är ändå osäker på om det ska blir den eller ej. Vill inte spendera mer än 3,500.

Största nackdelen med den skärmen verkar vara backlight bleeding, men jämför med den skärmen jag har nu så verkar det inte vara ett så stort problem.

Plx halp :3

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haii :3

Någon kunnig på skärmar här på forumet? Ute efter en ny ~24" spelskärm (dvs, 120hz då jag lirar en del FPS)

Funderar på att köpa BenQ XL2410T men finns det bättre alternativ så plx säg till! Kollat runt och läst överallt men är ändå osäker på om det ska blir den eller ej. Vill inte spendera mer än 3,500.

Största nackdelen med den skärmen verkar vara backlight bleeding, men jämför med den skärmen jag har nu så verkar det inte vara ett så stort problem.

Plx halp :3

Jag har BenQs LEDskärm i 24", jag tycker att den är jättebra, och antar att BenQ håller bra standard på alla sina monitorer.

Vet inte hur många hz den här skärmen har, vet heller inte om jag skulle uppleva/se någon skillnad. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 500 kr + TN-panel... eeeewww. :ermm: Men vill man ha 120Hz ja, då får man stå ut med TN än så länge. Skulle personligen inte spendera en krona på en skärm med TN-panel efter att ha haft IPS i fyra-fem år.

Njea, IPS är underbart (funderade på en sån först) men efter att ha läst runt så verkar alla överens om att IPS är "onödigt" om man mestadels ska ha den till spel. 120hz däremot rekommenderar de flesta :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njea, IPS är underbart (funderade på en sån först) men efter att ha läst runt så verkar alla överens om att IPS är "onödigt" om man mestadels ska ha den till spel. 120hz däremot rekommenderar de flesta :unsure:

Tror faktiskt inte det är värt att köra 120 Hz, det är ju mest för 3D och inte för spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar man FPS ska man lira på en hög fps. Runt 100fps är bra, så då får man köra på en skärm med minst 100hz. :)

Den eviga diskussionen om FPS och skärmfrekvens kan pågå hur länge som helst. Är man inte 1337-elite som ska ha 10 i ping så behöver man inte 120 Hz.

Frågan är alltså om det är värt ca 1500 kronor extra...

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt inte det är värt att köra 120 Hz, det är ju mest för 3D och inte för spel.

Jag har inte testat nån 120hz skärm själv, men vad jag har läst så är 120hz mycket bra för 2D också, då allt blir jämnare. Bättre flyt liksom, känns skönare :P

Edit:

LG W2363D kanske är ett bättre val, tusenlapp billigare dock mindre funktioner.. hm hm o.o

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte testat nån 120hz skärm själv, men vad jag har läst så är 120hz mycket bra för 2D också, då allt blir jämnare. Bättre flyt liksom, känns skönare :P

Det blir bättre flyt ibland annat 1.6. Skärmen laggar (eftersläpningar) inte lika mycket när man gör häftiga svängningar. Jag har jämfört. Men...enligt polaren som köpt skärmen så är inte förbättringen värd 3500.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir bättre flyt ibland annat 1.6. Skärmen laggar (eftersläpningar) inte lika mycket när man gör häftiga svängningar. Jag har jämfört. Men...enligt polaren som köpt skärmen så är inte förbättringen värd 3500.

Mjo, 3500 svider en hel del. Skärmen jag nämde ovanför (LG W2363D) kostar istället 2490. Inte mycket skillnad i priset mellan den och en normal bra skärm så då är frågan om förbättringen är värd ~500kr vilket känns mycket bättre :3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, 3500 svider en hel del. Skärmen jag nämde ovanför (LG W2363D) kostar istället 2490. Inte mycket skillnad i priset mellan den och en normal bra skärm så då är frågan om förbättringen är värd ~500kr vilket känns mycket bättre :3

Den kanske är allmänt dåligare än vanliga skärmar då den är billig för sin klass...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, 3500 svider en hel del. Skärmen jag nämde ovanför (LG W2363D) kostar istället 2490. Inte mycket skillnad i priset mellan den och en normal bra skärm så då är frågan om förbättringen är värd ~500kr vilket känns mycket bättre :3

Jag skulle nog säga att förbättringen är värd 500 kronor! I alla fall om den är likvärdig med BenQ XL2410T.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog säga att förbättringen är värd 500 kronor! I alla fall om den är likvärdig med BenQ XL2410T.

Nice! Det är att svårt val, LG'n verkar vara nästan lika bra som BenQ'n det är mest funktionerna som skiljer

Båda skärmarna har en Overdrive funktion som ökar skärpan på bilden. Detta funkar bra för vissa, andra skär det i ögonen på. På LG skärmen är det konstant på medans man kan stänga av det på BenQ'n... Skulle ju vara riktigt trist om man inte tåler det

På BenQ skärmen kan man ställa in olika aspect-ratios vilket är bra om man ska lira äldre spel som inte stödjer widescreen/höga upplösningar. Har också picture-in-picture vilket verkar intressant. LG'n har inget av detta..

Beslutsångest :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på bänken, det skulle jag gjort.

Sugen på det! o.o

En annan grej jag tänker på är hur de två företagen hanterar döda pixlar.. LG säger 0-4pixlar medans BenQ använder en gammal standard som tillåter många fler.

Fast är det döda pixlar så kan man använda sig av distansköplagen och häva köpet om man är försiktig vid uppackande/användning.. hm hm..

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sugen på det! o.o

En annan grej jag tänker på är hur de två företagen hanterar döda pixlar.. LG säger 0-4pixlar medans BenQ använder en gammal standard som tillåter många fler.

Fast är det döda pixlar så kan man använda sig av distansköplagen och häva köpet om man är försiktig vid uppackande/användning.. hm hm..

BenQ har väl en av de bättre pixelgarantierna vad jag hört?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BenQ har väl en av de bättre pixelgarantierna vad jag hört?

Googlat runt och det finns många olika svar på vad de har för garanti, BenQ har detta att säga om garantin på deras site: http://benq.se/support/library.cfm?alid=380&ac=1

Om jag tänker rätt så har skärmen mer än 2 miljon pixlar på grund av upplösningen, så då gäller 4/10 pixlar istället för 2/5 som står i tabellen.. 4 heldöda pixlar eller 10 "halvdöda" över hela skärmen låter förjävligt :S

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...