Jump to content

Glasögon, linser och diverse ögonfel


kobbe
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jag har gått igenom ett par ögonoperationer och ett antal laserbehandlingar på grund av en näthinneavlossning. Orkar inte skriva allt just, passande nog så måste jag duscha och slänga mig i bilen mot Umeå för en återkoll på sjukhuset för just det här, men jag kan skriva lite mer utförligt senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag skulle behöva glasögon men eftersom jag inte har råd atm så får en undersökning vänta ;>

Det var gratis när jag gjorde min undersökning, tror såna erbjudanden är rätt vanliga! Kostnaden på själva glasögonen är dock hutlösa. Haha, minns att jag var rätt sur över att pröjsa 4000 kronor för att sen få veta att jag ska något slags specialglas som dom måste beställa in på ett extra omständigt vis. Tog över 2 månader innan jag fick dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glasögon-lurendrejeri 101.

1. Gör en ögonkontroll (mellan 250kr till 399kr.)

2. Kolla på lite glasögon i affären, och säg sedan att du vill enbart ha receptet.

3. Gå in på http://www.favoptic.com/

4. Beställ provbågar.

5. Pröva.

6. Skicka tillbaka.

7. Beställ glasögon för en tredjedel av vad affärer ska ha för glasögon.

8. ????

9. PROFIT!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan se 0,2 på höger och 1,0 på vänster, och tack vare mitt vänsteröga så slipper jag glasögon. Jag har en del skador på höger näthinna sen den lossnade så även med glas som gör att jag ser skarpt så förvrängs bilden så även med glas kan jag bara se 0,5.

Det började 2006 har jag för mig. Började märka en skugga på höger synfält, men jag har alltid varit duktig med att ignorera saker för att i slutändan bli tvingad till att fixa det. Efter ett sjukhusbesök i Övik så fick jag åka till Umeå på en gång för att akutopereras fem på morgonen dagen efter för att min näthinna hade lossnat på höger, samt börjat lossna på vänster. (det var mitt i sommarn och jag fick knappt göra något alls efter operationen)

Helt sjukt hur dom kan laga sånt där ändå, dom svetsade fast min vänstra näthinna med laser och petade höger näthinna på plats medan jag var nedsövd. Fick ett silikonband runt höger öga som pressade ihop det (det blev ovalt och därav min närsynthet) och höll näthinnan på plats, samt så fick jag gas i ögat så jag fick titta neråt i två veckor för att gasen skulle pressa uppåt och hålla fast näthinnan på det sättet också! En massa droppar, lite laserbehandlingar och en massa sjukhusbesök senare så läkte dom fast dom där dom skulle sitta igen!

Sommaren efter så började silikonbandet lossna lite, och det blev infekterat. Jag fick åka in och operera bort det vilket gjorde en massa återbesök eftersom att det fanns risk att näthinnan skulle lossna igen. Efter det så klarade jag mig bra, till det här året.

Förra december så åkte jag till sjukhuset i Övik för att kolla hur det var med körkortstillstånd för mig, med tanke på mina kassa ögon. Då ville dom kolla in i ögat medan jag ändå var där och då hittade dom en blåsa på vänster näthinna. Tydligen så fanns den där sen tidigare, men dom trodde att den hade växt, så jag skulle få en kallelse till Umeå på nån vecka sen skulle jag få åka dit och operera. Kallelsen kom efter sex månader (fråga mig inte hur struliga dom är på Öviks sjukhus...) och då åkte jag dit i början på Juni.

Dom i Umeå trodde inte att det var någon fara, men för att vara säker så fotade dom min näthinna (ganska coolt att se sin näthinna på foto!) och ville jämföra nästa gång jag skulle på en återkoll. I tisdags åkte jag dit för återbesöket och till att börja med fick jag fylla igen ett hål på höger näthinna med laser, sen visade det sig att blåsan faktiskt har växt lite under det här halvåret. Men tack vare att det är mitt bästa öga så vill dom inte riskera att operera sålänge dom inte måste, så nu är det tillbaka till ett besök varannan månad och eftersom att blåsan faktiskt växer så kommer jag ju att behöva ta bort den förr eller senare. (om blåsan når mitten av näthinnan så släpper näthinnan kan jag ju också tillägga)

Jag tar hellre bort skiten nu och gör klart det här, men det vill ju inte dom.. Så nu måste jag gå runt i oro över om jag ser något konstigt i vänster synfält eller inte! Sålänge jag kan rätta till eventuella syndefekter med glas efter operationen och att det inte blir som det är på höger öga där det inte kan bli bättre än 0,5 så är jag nöjd!

Och det är rätt galet att efter allt det här så är jag fortfarande glasögonlös! Tummen upp till modern vård!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska till optikern idag. Jag skaffade glasögon augusti 2008 och linser januari 2009.

Augusti '08 hade jag -1.25 och idag har jag -2.25. Skulle nog inte klara mig utan linser dock!

Har du någon koll på skillnaderna mellan optikers mått och sjukhusets mått för att kartlägga hur bra syn man har?

På sjukhuset så har jag förstått det som att 1.0 är normalt, sen är neråt bara sämre, så den fetaste raden på tavlan är 0,1.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon koll på skillnaderna mellan optikers mått och sjukhusets mått för att kartlägga hur bra syn man har?

På sjukhuset så har jag förstått det som att 1.0 är normalt, sen är neråt bara sämre, så den fetaste raden på tavlan är 0,1.

Nej, det har jag inte. Aldrig gjort ett syntest på ett sjukhus. :)

EDIT: Stavfel.

Redigerad av Flaskan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...