Jump to content

Att fjäska och att lyckas med det


Kebab
 Share

Recommended Posts

Naturligtvis bör de flesta förstå att Umberto ofta överdriver lite (för humorns skull) och ibland må han även vara lite sarkastisk. Däremot är huvudpoängen han har oerhört spot on.

Det handlar inte om något 50-tal, arméskola eller liknande. Jag själv studerade ett år i Estland och jag förstår exakt vad han menar när han pratar om en mer strikt skola som är mer lik den i Finland. Eftersom Finland och Estland är förbannat lika är även skolan väldigt lik. Jag upplevde själv det skolsystemet Umberto pratar om och jag kan verkligen försäkra er om att det inte handlar om tortyr, armé eller något 50-tal. Skillnaderna är naturligtvis enorma, men det är inte för intet Finlands (faktiskt även Estlands) skolsystem uppmärksammats positivt det senaste årtiondet.

Precis som Umberto skriver finns det inget flum i klassrummet. Läraren är en auktoritet som man inte kan säga emot när det kommer till sista ordet. Däremot är det fritt fram att diskutera, fråga och ifrågasätta. Och man har all rätt i hela världen att prata med klasskamrater och vara social under lektion, så länge det inte blir för mycket, för högljutt och för flummigt. Skillnaden jämfört med Sverige är att gränserna här är satta så högt uppe att man i stort sett kan göra vad som helst under en lektion utan att bli tillsagd. Och när man väl blir tillsagd, ja, då kan man göra det igen, ända tills läraren lackar ur fullständigt och försvinner från klassrummet, vilket inte händer så ofta (vilket gör att man i stort sett kan flumma bort nästan varenda lektion man har).

Det handlar inte om en 50-talsskola, utan ett strukturerat skolsystem där eleverna har all rätt att göra det de är där för. När jag studerade i Estland (hade inte någon erfarenhet av studier utomlands innan) förstod jag var gränserna var redan första dagen. Och det var fine, I dealt with it. Det var striktare, men det var även mycket mer lärorikt. Det året i Tallin förändrade hela mitt liv. I högstadiet innan hade jag haft bara G:n samt en 3-4 VG:n. Och det är ingen tvekan om att flummigheten hade en stor del i det hela. Inte ett enda MVG hade jag. Och knappt några VG:n alls. När jag åkte tillbaka till Sverige hade jag i stort sett bara VG:n och MVG:n. Och ändå kunde vi ha hur roligt som helst i skolan, både under lektionerna och rasterna. Att det skulle vara någon slags tortyr eller ett helvete är en ren myt.

Det är även därför jag blir så irriterad på alla som kallar Folkpartiets skolpolitik för gammaldags, 50-talsaktig och arméaktig. Det är sjävlklart att ingen vill ha ett sådant skolsystem tillbaka. Det skolan behöver i Sverige är lite ordning & reda, vilket man når om man gör den lite mer strikt. För vem här tycker inte att det är flummigt som bara den nu?

En annan sak är att standarden, kvalitén och nivån i de finska och estniska skolorna är så mycket högre. Varenda gång jag sagt det till klasskamrater, vänner eller några andra har de bara skrattat. För en baltstat i öst "är ju dåligt, fattigt och saknar kvalité i allt". Innan jag skulle börja studera i Estland var jag bl.a. tvungen att studera matte. Varför? För att det kom fram att det jag studerade i åttan/nian i Sverige hade min klass redan tagit sig igenom i femman/sexan. Och nej, jag varken skojjar eller överdriver när jag skriver det. Jag tog tillbaka flera estniska matteböcker till högstadiet jag gick på i Sverige och mina mattelärare blev rent ut sagt chockade och frågade mig om jag menade allvar. Vissa saker som man studerade i åttan & nian i Estland började man först lära sig i Matte C & D i Sverige. Personligen fick jag till slut VG (nära ett MVG dock) i matematik. När jag sedan skulle läsa Matematik B i tvåan märkte jag att jag i stort sett redan hade lärt mig allting. Ändå fick jag bara G. Lathet? Lite, ja. Men framförallt var allting flummigt som bara den.

Nu låter det som jag avskyr skolan jag utbildats i under 11 år här, men efter den erfarenheten jag fick i Estland kan jag ingenting annat göra än att fördöma det svenska skolsystemet. Det är hemskt som det är nu. Det är även därför jag gillar Björklunds tankar kring skolpolitiken och vad som krävs för att få bort den nuvarande flumskolan. Jag vill inte ha någon armé, något 50-tal eller en skola där elever inte kan vara ungdomar. Jag vill helt enkelt ha en skola som utbildar elever, låter de fortfarande vara ungdomar, låter de fortfarande ha kul och låter de uppnå resultat som de inte skulle uppnå annars. Precis som jag gjorde det där året i nian.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: hur går det för elever som är ofrivilligt stökiga (ADHD, våldsam uppväxt eller motsvarande)? Hur klarar dem sig om skolan ger uppförandebetyg eller på andra, ej pedagogiska utan "fascistiska" sätt sätter stopp för flummet/stöket?

Själv tror att man löser alla problem med svenska skolan genom att locka bättre lärare. Detta görs genom att höja statusen för yrket så att urvalet blir större vid anställningar och dåliga lärare kan petas. Statusen ökar genom att ge lärare högre lön. Boom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tror att man löser alla problem med svenska skolan genom att locka bättre lärare. Detta görs genom att höja statusen för yrket så att urvalet blir större vid anställningar och dåliga lärare kan petas. Statusen ökar genom att ge lärare högre lön. Boom.

Fast, nej. Jag tror att många hade tackat nej till ett jobb som högstadielärare även om lönen låg på 40K i månaden. Med de jäkla snorungarna vi har idag.. Många får nog av det bara av att vara hemma med sin egen skitunge, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast, nej. Jag tror att många hade tackat nej till ett jobb som högstadielärare även om lönen låg på 40K i månaden. Med de jäkla snorungarna vi har idag.. Många får nog av det bara av att vara hemma med sin egen skitunge, liksom.

invalidargument_2_1190693_0.jpg

I mitt resonemang beror respektlösa elever på att lärarna är dåliga. Roten till att lärarna är dåliga är att lönen är för låg - blir lönen högre så blir indirekt elverna mindre stökiga. Då finns det inget som avskräcker folk att söka yrket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt resonemang beror respektlösa elever på att lärarna är dåliga. Roten till att lärarna är dåliga är att lönen är för låg - blir lönen högre så blir indirekt elverna mindre stökiga. Då finns det inget som avskräcker folk att söka yrket.

Pja, kanske. Vad är löneskillnaderna mellan en högstadielärare och en lärare på din skola, tror du? Jag undrar av ren nyfikenhet, eftersom att människor i din ålder som utbildas inte bara uppför sig bättre än en högstadieelev - de verkar också alltid ha bättre lärare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pja, kanske. Vad är löneskillnaderna mellan en högstadielärare och en lärare på din skola, tror du? Jag undrar av ren nyfikenhet, eftersom att människor i din ålder som utbildas inte bara uppför sig bättre än en högstadieelev - de verkar också alltid ha bättre lärare.

24.864 kr vs. 29.410 kr (36.681 kr för lektorer) men det går av flera anledningar inte att jämföra. Lärare på högskolor forskar oftast samtidigt och undervisningen är i många fall en plikt som de måste göra, dessa lärare kan vara riktigt risiga oavsätt lönen. Andra anledningen är att studenter är vuxna människor som inte stökar oavsätt.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Andra anledningen är att studenter är vuxna människor som inte stökar oavsätt.

Så säger du att respekten inför lärare kommer med åldern, eller att den kan komma via bra lärare (som i sin tur kommer genom höjda löner)?

Eller kanske både och? För jag tror på både och. Jag tror att majoriteten av högstadieeleverna fortfarande kommer att vara skitungar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så säger du att respekten inför lärare kommer med åldern, eller att den kan komma via bra lärare (som i sin tur kommer genom höjda löner)?

Eller kanske både och? För jag tror på både och. Jag tror att majoriteten av högstadieeleverna fortfarande kommer att vara skitungar.

Det känns som du försöker virra bort ämnet, högskolelärare har verkligen inget med saken att göra. Men för att svara på frågan så har studenter ingen respekt för dåliga lärare, men vi är mogna nog att inte föra liv i klassrummet ändå. Är läraren dålig skiter man i att gå på föreläsningarna och skriver istället arga mail om att h*n borde bli utbytt.

Jag vet, vilket flera här intygar, att en en riktigt bra lärare under i grundskolan får respekt och lydnad på grund av det. Märkte du aldrig att folk betedde sig olika under olika lektioner i skolan? Var alla konstant skitungar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...