Jump to content

Varumärket ATI dör i höst


SilentViper
 Share

Recommended Posts

För snart fyra år sedan köpte processortillverkaren AMD upp grafikkortsmeckaren ATi men då fanns det inga (officiella) planer på att skrota varumärket som prytt omtyckta pixelskyfflare sedan Rage-serien släpptes 1996. Under hösten kommer det dock att begravas i samband med att deras nya kombinerade GPU- och CPU-linje Fusion lanseras.

Någon ironiskt kan tyckas då denna hårdvarulösning presenterades just när uppköpet blev klart. Vill du dra igång en hetsig diskussion om vilka kiselplattor som är bäst får du alltså rätta ditt ordval till "Nvidia äger, AMD suger" eller vice versa.

The Register rapporterar

Bra eller dåligt? Tycker synd att ATi dör nu till hösten har kört med Nvidia kort förut sen bytte jag över till ATI för att testa och jag gillar deras grafik kort har aldrig haft nå problem med deras kort. Med tanke nu att ATi försvinner kommer dem fortsätta tillverka drivrutiner till deras grafik kort? Och blir det AMD som kommer ta över deras varu märke och fortsätta skapa grafik kort eller kommer man nu hedan efter få köpa Nvidia kort?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra eller dåligt? Tycker synd att ATi dör nu till hösten har kört med Nvidia kort förut sen bytte jag över till ATI för att testa och jag gillar deras grafik kort har aldrig haft nå problem med deras kort. Med tanke nu att ATi försvinner kommer dem fortsätta tillverka drivrutiner till deras grafik kort? Och blir det AMD som kommer ta över deras varu märke och fortsätta skapa grafik kort eller kommer man nu hedan efter få köpa Nvidia kort?

Som redan sagt, AMD äger redan ATi. Ingenting kommer att förändras mer än att grafikkorten inte längre heter ATi utan istället AMD.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

helenlovejoy_t6301_1180977_0.jpg

Eh.. ja.

Jag har verkligen noll känslor kring detta skrotande, men jag vet inte om det är taktiskt rätt av AMD då de (varumärket dvs.) oftast ses som budgetalternativet. Å andra sidan så har Nvidia lyckats bra med att marknadsföra sig själva som störst, bäst och vackrast så det spelar i slutändan förmodligen ingen större roll när nyheten dött ut. Fast liiite tragiskt är det ju att döda gamla hederliga ATI, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...