Jump to content

Åtta album som skakade världen


Ma__Cipriani
 Share

Recommended Posts

För oss rock/metalälskare så har P4 skapat en serie på åtta delar som sänds varje söndag klockan 23, där vi varje vecka får höra ett album som klassats som milstolpe i rockhistorien.

Väldigt intressant att lyssna på, kommentarer och varje låt från dessa album av bl.a. Guns n'Roses, AC/DC, Led Zeppelin, Metallica.

Åtta album som skakade världen :P Alla program finns att lyssna på från Machine Head av Deep Purple.

Diskutera gärna vilka album ni tycker förtjänar titeln "Världens bästa album", vilka låtar som är bäst/sämst i respektive album och bara njut :o

Själv känner jag för Master of Puppets eller British Steel!

(Hoppas inte detta redan diskuterats någonstans redan, är väldigt inaktiv här)

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Master of Puppets skulle med på listan var ett absolut krav för att man skulle ta den seriöst, men British Steel? De har gjort mycket bättre plattor än så, även Painkiller borträknat. Sad Wings of Destiny tycker jag definitivt kunde platsa istället för British Steel. Visst, Breaking The Law är en bra hårdrockslåt men både The Ripper, Tyrant och Victim of Changes är väl värda att putta ner de flesta låtarna.

Lyssnar nu på Master-programmet, har iofs bara kommit till Master of Puppets "fix me!!"-solo eftersom låtarna är så monstruöst härligt långa! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Master of Puppets skulle med på listan var ett absolut krav för att man skulle ta den seriöst, men British Steel? De har gjort mycket bättre plattor än så, även Painkiller borträknat. Sad Wings of Destiny tycker jag definitivt kunde platsa istället för British Steel. Visst, Breaking The Law är en bra hårdrockslåt men både The Ripper, Tyrant och Victim of Changes är väl värda att putta ner de flesta låtarna.

Lyssnar nu på Master-programmet, har iofs bara kommit till Master of Puppets "fix me!!"-solo eftersom låtarna är så monstruöst härligt långa! :P

Du har flera poänger, men Rapid Fire som öppningslåt tror jag bidrog otroligt mycket till albumets standard. Breaking the Law är väl ingen superlåt i mina öron men jag skulle tro att den bidrog mest till albumets framgång. Grinder och Steeler är otroliga låtar också.

Haha, jag rös när han presenterade "Orion" och det kommer du med största säkerhet att göra när du hör ordvalet :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att bortse från att både Breaking the Law och Living after Midnight flirtar med mainstreampubliken, men fy fan vilka låtar det är, och vilken skiva! Det är ingen tvekan om att British Steel och Iron Maiden (av bandet med samma namn) skapade den moderna metallen som vi lyssnar på idag. British Steel, Sad Wings Of Destiny och Painkiller är mina favoriter av Priest, och det är svårt att välja vilken som är bäst eftersom jag gillar alla tre så jäkla mycket! Så här skapades metal imo:

Blue Cheer distar sina gitarrer mer än något annat band på 60-talet och skapar ett tungt sound - Black Sabbath använder det tunga sound som Blue Cheer skapat och fyller i med de riff och akordföljder de flesta metalband inspireras av än idag - Judas Priest (med British Steel) och Iron Maiden (med debuten Iron Maiden) skapar det moderna, snabbare soundet som lever vidare än idag.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...