Jump to content

Isreal attackerar Ship to Gaza


P-C
 Share

Recommended Posts

Konvojen Ship to Gaza, som är en internationell konvoj som skulle frakta förnödenheter från europa till Gaza blev inatt attackerat av israelisk militär på internationellt vatten. De använde tårgas, skarp ammunition och flashbangs. Uppgifter säger att 19 är dödade och cirka 60 skadats, varav en svensk.

Att attackera en fredlig konvoj på internationellt vatten är ett brott mot folkrätten och räknas som krigsbrott. Vad tror ni kommer hända? Vad blir följderna?

Färsk film från båtarna, det blir på engelska lite längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt. Dessvärre var ju några mycket snabba med att attackera soldaterna, vilket kanske inte var så lämpligt.

Men det kommer ju knappast vara till Israels fördel. Rätt skrattretande att de spelar offret i det hela.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, även om det är fel att borda skeppet så kan man väll säga att de bör skylla sig själva att soldaterna öppnade eld då de började attackera soldaterna?

uh, meningen låter flum men orkar inte skriva om :/

Det var ju soldaterna som attackerade båten och inte vice versa. Det är klart som fan de blir förbannade och försöker avvärja dem. Israelerna mördade fan 19 personer, hur kan du försvara det...?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju soldaterna som attackerade båten och inte vice versa. Det är klart som fan de blir förbannade och försöker avvärja dem. Israelerna mördade fan 19 personer, hur kan du försvara det...?

Jag tycker inte Israel hade rätt att borda skeppen, men att ge sig på beväpnade soldater på det sättet är nog aldrig smart. Tänk in dig i situationen; du firas ned på ett skepp, blir attackerad och försvarar dig, kaos och förvirring uppstår vilket slutar med att soldaterna ser hot överallt. En kedjereaktion helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Aktivisterna gick ju till attack först när de bordade och det var EFTER att militären hade öppnat eld. Titta på videon jag postade. De säger klart och tydligt att de sköt skarpt och använde tårgas innan de bordade. Klart som fan att de försvarar sig när det kommer kommandosoldater från helikoptrarna.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte Israel hade rätt att borda skeppen, men att ge sig på beväpnade soldater på det sättet är nog aldrig smart. Tänk in dig i situationen; du firas ned på ett skepp, blir attackerad och försvarar dig, kaos och förvirring uppstår vilket slutar med att soldaterna ser hot överallt. En kedjereaktion helt enkelt.
De drabbades säkert av panik vilket är helt förståeligt vid synen av soldater beväpnade med skarpladdade vapen som firas ner på skeppet. Jag säger inte att de handlade rätt men jag skulle nog reagera på samma sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju soldaterna som attackerade båten och inte vice versa. Det är klart som fan de blir förbannade och försöker avvärja dem. Israelerna mördade fan 19 personer, hur kan du försvara det...?

Är inte direkt insatt i detta, var mest en kommentar på videon dibel postade.

Helt klart fel att soldaterna attackerade/bordade båten, men vem var den första som skadade någon annan? Agerade soldaterna i självförsvar? (Kanske inte ska räknas eftersom de bordade skeppet vilket inte är rätt att göra, men iaf.)

Försvarar inte det Israelerna gör, men jag ser inte personerna som blev skjutna som oskyldiga civilister som blev skjutna helt oprovocerat heller

(Bara för just den videon, jag har ingen aning vad som hände innan den, eller efter. Blev de civila skjutna i icke-självförsvar, ja lyssna inte på de jag sa då)

Såg nu det PC skrev, så skit i det jag skrivit, försvarar inte israel på nått sätt

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivisterna gick ju till attack först när de bordade och det var EFTER att militären hade öppnat eld. Titta på videon jag postade. De säger klart och tydligt att de sköt skarpt och använde tårgas innan de bordade. Klart som fan att de försvarar sig när det kommer kommandosoldater från helikoptrarna.

Enligt mina källor använde man bara icke-dödande vapen innan man bordade, men du verkar ha rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde nyss på nyheterna att de aktivister som skickades iväg till Israeliskt fängelse kommer ha två valalternativ, antingen bli deporterade eller ställas inför rätta. Det sjuka är att de kommer bli åtalade för att illegalt tagit sig in i Israel. Förstår inte vad de är för fel på dem... De var på internationellt vatten och greps, hur kan de då åtalas för att illegalt tagit sig in i landet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde nyss på nyheterna att de aktivister som skickades iväg till Israeliskt fängelse kommer ha två valalternativ, antingen bli deporterade eller ställas inför rätta. Det sjuka är att de kommer bli åtalade för att illegalt tagit sig in i Israel. Förstår inte vad de är för fel på dem... De var på internationellt vatten och greps, hur kan de då åtalas för att illegalt tagit sig in i landet?

Ska man skratta eller gråta? Detta är ju bara för tragiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har följt detta under dagen, försökt tillskansa mig information från så många nyhetskällor jag kunnat. BBC, DN, SvD, Haaretz, Jerusalem post, Ynet, Al Jazeera, med mera. Och jag är fortfarande inte helt säker på vad som hände. Jag tycker dock det är fel att kalla aktionen för enbart en fredsaktion. Ja, av de sjuhundra aktivister som var ombord båtarna var många där för att de genuint ville hjälpa palestinierna med förnödenheter. Men likväl ser jag det inte alls som otroligt att många ombord var turkiska islamister, vars mål var att ytterligare demonisera Israel (jag säger inte att Israel inte till viss del förtjänar det - gång på gång utför de folkrättsbrott som dessa med övervåld). Och de lyckades, big time.

Ska man läsa en artikel om detta rekommenderar jag denna från engelska Al Jazeera, den är en av de mer nyanserade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att Israel upprätthåller blockaden av ett land styrt av en terrorstämplad organisation.

Jag måste, efter att ha funderat noga om denna händelse, dra tillbaka mina ställningstaganden tills det finns information som inte är partisk. Jag kan återkomma när det skett en utredning av händelsen.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att Israel upprätthåller blockaden av ett land styrt av en terrorstämplad organisation.

Shit, du är ju så höger att det börjar bli läskigt. Jag hinner inte gå in på det, men blockaden är av ondo för det palestinska folket. Sedan Israel totalt sönderknullade Gaza under kriget vintern 2008 - dödade hundratals oskyldiga, raserade skolor, byggnader, hem - har man inte kunnat få in byggmaterial för att kunna bygga upp infrastrukturen sedan dess. Det är den värsta formen av kollektiv bestraffning som finns, och ett rent förtryck mot de 1,4 miljoner av det palestinska folket som bor i Gaza. Och detta stödjer du utan något darr på rösten? Skärp dig, skaffa dig en verklighetsuppfattning. Eller åtminstone lite empati.

Jag håller med om att Hamas inte är något mindre än ignoranta, intoleranta, grovt islamistiska arslen. Men tror du stödet för dem kommer minska bland det palestinska folket om Israel gång på gång förtrycker dem som de gör, och Hamas är de enda som faktiskt gör något emot Israel när det internationella samfundet, hela världen, står och bara ser på? Man kommer med hot om möjliga sanktioner som aldrig inträffar, krav på förklaringar och utredningar, men inget händer.

Artikel från Amnesty

Gaza's real humanitarian crisis - Al Jazeera

SvD - Israels blockadpolitik har nått världs ände

"...construction materials [are prohibited altogether], though Israel has relaxed this prohibition slightly over the last few weeks. The United Nations refugee agency has resorted to constructing houses out of mud because other building material are unavailable.

And those products allowed to enter Gaza are permitted only in modest quantities. In January 2007, Gaza received more than 10,000 truckloads of goods each month; by January 2009, that number was down to roughly 3,000.

"The situation is deteriorating due to the closure - there are restrictions of movement, restrictions of food - it causes problems in areas of health, water, [and] sanitation," Cecilia Goin, a spokeswoman for the ICRC, said on Monday.

"The ICRC is especially concerned about the health situation of the people."

Fuel, too, is heavily restricted, with many Gaza residents facing hours of power cuts each day. The blackouts force many families and businesses to buy generators, and their widespread use has serious consequences: An Oxfam report released in March concluded that 15 Gazans have died from "generator-related accidents" since January.

All of this creates a scenario in which, according to Amnesty International's latest annual report, Gaza's 1.5 million inhabitants are "cut off... from the rest of the world."

Amnesty concluded that four out of five Gazans - 80 per cent of the population -depend on external aid to survive."

edit: lite bilder från gårdagens demonstration

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, du är ju så höger att det börjar bli läskigt. Jag hinner inte gå in på det, men blockaden är av ondo för det palestinska folket. Sedan Israel totalt sönderknullade Gaza under kriget vintern 2008 - dödade hundratals oskyldiga, raserade skolor, byggnader, hem - har man inte kunnat få in byggmaterial för att kunna bygga upp infrastrukturen sedan dess. Det är den värsta formen av kollektiv bestraffning som finns, och ett rent förtryck mot de 1,4 miljoner av det palestinska folket som bor i Gaza. Och detta stödjer du utan något darr på rösten? Skärp dig, skaffa dig en verklighetsuppfattning. Eller åtminstone lite empati.

Jag håller med om att Hamas inte är något mindre än ignoranta, intoleranta, grovt islamistiska arslen. Men tror du stödet för dem kommer minska bland det palestinska folket om Israel gång på gång förtrycker dem som de gör, och Hamas är de enda som faktiskt gör något emot Israel när det internationella samfundet, hela världen, står och bara ser på? Man kommer med hot om möjliga sanktioner som aldrig inträffar, krav på förklaringar och utredningar, men inget händer.

SvD - Israels blockadpolitik har nått världs ände

... Det är lätt att känna sympati för de gazabor som bara vill leva i fred men som inte får vara i fred. Men Israel har också rätt att existera – och det är en rätt som Hamas i Gaza och andra islamistiska extremister förnekar landet. Det finns en befogad rädsla för att fri passage inte bara skulle leda till import av civila produkter utan också vapen (eller materiel med dubbel användning). Exemplet Libanon visar dessutom att israeliska eftergifter uppfattas som svaghet och att det leder till att Israel försvagas. Hizbollah är militärt starkare än någonsin...

...Aktivisterna beskriver blockaden som hermetisk medan Israel i verkligheten släpper fram livsmedel och andra förnödenheter från bland annat FN utan vilka enklaven inte skulle klar sig...

Israel gör det som krävs för att bekämpa en terrororganisation. Om något borde göras är det inte att skapa en Anti-Israel demonstration på plattan utan snarare en hyllningsdemonstration för Israel.

Det är starkt att Israel står upp mot terrororganisationen som inte erkänner landets, och dess judiska befolknings, rätt att existera. Visst att civilbefolkningen får lida, men det finns inte riktigt någonting man kan göra åt saken utan att även hjälpa terroristerna.

Förslaget att öppna gränserna om terrororganisationen erkänner, och friger, en israelisk kidnappad person kommer inte leda till något gott.

Läste i något inlägg högre upp att soldaterna blivit attackerade med knivar och yxor när de bordade skeppen. Det ökar bara mitt stöd för Israel i detta. Om en (fredlig, i.e. Israel) styrka beväpnad till tänderna bordar ett fredligt skepp, inte fan försöker man döda styrkan. Man måste veta när man ska lägga ner vapnen och ge upp.

Jag måste, efter att ha funderat noga om denna händelse, dra tillbaka mina ställningstaganden tills det finns information som inte är partisk. Jag kan återkomma när det skett en utredning av händelsen.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Israel gör det som krävs för att bekämpa en terrororganisation. Om något borde göras är det inte att skapa en Anti-Israel demonstration på plattan utan snarare en hyllningsdemonstration för Israel.

Det är starkt att Israel står upp mot terrororganisationen som inte erkänner landets, och dess judiska befolknings, rätt att existera. Visst att civilbefolkningen får lida, men det finns inte riktigt någonting man kan göra åt saken utan att även hjälpa terroristerna.

Förslaget att öppna gränserna om terrororganisationen erkänner, och friger, en israelisk kidnappad person kommer inte leda till något gott.

Läste i något inlägg högre upp att soldaterna blivit attackerade med knivar och yxor när de bordade skeppen. Det ökar bara mitt stöd för Israel i detta. Om en (fredlig, i.e. Israel) styrka beväpnad till tänderna bordar ett fredligt skepp, inte fan försöker man döda styrkan. Man måste veta när man ska lägga ner vapnen och ge upp.

Hur hjärntvättad är du egentligen?

Hur fredligt är det att använda tårgas och skarp ammunition på ett fartyg med hissad vit flagga på internationellt vatten? Tänk dig själv i deras situation. Det fanns kvinnor, barn och gamla på båtarna. Klart som fan man försvarar sig när de bordar med automatvapen. De enda källor på att det fanns vapen ombord kommer från Israel själva och de har inte direkt ett track record av att vara sanningsenliga ("Ship to Gaza har kopplingar till Al Qaida").

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...