Jump to content

Torrent/router-problem


The Dude
 Share

Recommended Posts

Kan någon förklara detta fenomen...

När jag tankar torrents så går hastigheten upp som den ska, sen faller den, sen går den upp, sen faller den, osv, i 30 sekundersintervall. Kan det vara någon lurig routerinställningen eller vad tror ni?

Har Comhems XXL 100-tjänst och det routern/modemet (kombinerat) är en Netgear CG3100.

Skärmdump på grafen:

utorrentprobel_1170608_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det alltså sådär? Annars uppkommer detta fenomen när du tankar en bit av en snabb användare, sedan har du alla hans bitar och du laddar söligt från andra. Han får mer bitar och du tankar alla dom jättesnabbt.

Hur många användare tankar du från?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Öppnat rätt portar?

Ingen brandvägg som stör?

Jag har inte gjort några inställningar i routern men jag antar att rätt portar är öppna eftersom det fungerar halvt? Jag har ingen brandvägg. Kör OS X.

Är det alltså sådär? Annars uppkommer detta fenomen när du tankar en bit av en snabb användare, sedan har du alla hans bitar och du laddar söligt från andra. Han får mer bitar och du tankar alla dom jättesnabbt.

Hur många användare tankar du från?

Nej det kan inte vara bristen på peers. Om man kollar i överföringslistan så ser man vilka man laddar ner i från i vilken hastighet och samma användare går upp och ner i 30-sek-intervall.

Det är svårt att säga om det bara är med torrentöverföring som fenomenet visar sig eller om det är annars också.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort några inställningar i routern men jag antar att rätt portar är öppna eftersom det fungerar halvt? Jag har ingen brandvägg. Kör OS X.

Fungerar gör det även fast porten är stängd. :)

Prova sätta datorn som DMZ och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper så har det inte med portarna att göra iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort några inställningar i routern men jag antar att rätt portar är öppna eftersom det fungerar halvt? Jag har ingen brandvägg. Kör OS X.

Nej det kan inte vara bristen på peers. Om man kollar i överföringslistan så ser man vilka man laddar ner i från i vilken hastighet och samma användare går upp och ner i 30-sek-intervall.

Det är svårt att säga om det bara är med torrentöverföring som fenomenet visar sig eller om det är annars också.

Händer detta med alla användare du alddar ner från eller är det bara 1? Har han hela filen?

Uppstår detta alltid?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar gör det även fast porten är stängd. :P

Prova sätta datorn som DMZ och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper så har det inte med portarna att göra iallafall.

Vad innenär DMZ och hur gör man?

Händer detta med alla användare du alddar ner från eller är det bara 1? Har han hela filen?

Uppstår detta alltid?

Det är hundratals användare och alla segas ner.

Jag tror att det alltid uppstår men de flesta sakerna man laddar ner går så fort att man inte hinner märka det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innenär DMZ och hur gör man?

Demilitarized Zone. Det är en inställning i din router som sätter datorn "utanför" routern, så du behöver inte öppna några portar till den t.ex. Googla för att se hur du gör det lättast med din router.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testa dra ner uppload hastigheten till 75 eller nåt.

Det gjorde ingen skillnad tyvärr.

---

Det där med DMZ, det är som att stänga av "NAT" om jag förstår det rätt. Har läst att det kan bli strul med att få på det igen, att man inte längre kan komma in på routerinställningarna och måste återställa allt. Känns som en för drastisk åtgärd eftersom det är två andra som delar internetet med mig och vill inte riskera att sabba något.

Skulle kunna vara mac-versionen av uTorrent som är boven, men det finns ju ingen annan duglig klient till OSX :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med DMZ, det är som att stänga av "NAT" om jag förstår det rätt. Har läst att det kan bli strul med att få på det igen, att man inte längre kan komma in på routerinställningarna och måste återställa allt. Känns som en för drastisk åtgärd eftersom det är två andra som delar internetet med mig och vill inte riskera att sabba något.

Hmm, njaa. Det enda du gör är att skriva in din IP-adress och väljer att aktivera DMZ. Om det strular så inaktiverar du ju bara igen. ;)

Bifogar en bild från min router.

post-11524-1275178487_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har exakt samma problem, och jag har kommit fram till att det är netgears fel. Jag ringde min ISP och de skyllde direkt på netgearroutern. Det dyker bara upp med torrent (bitcomet) också.

Skapade en tråd om detta för ett tag sen, där har jag postat en liknande kurva. http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=48886

Ett annat problem jag har är att alla nedladdningar stannar på 98.5 procent trots jättemånga seeders.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Jag har exakt samma problem, och jag har kommit fram till att det är netgears fel. Jag ringde min ISP och de skyllde direkt på netgearroutern. Det dyker bara upp med torrent (bitcomet) också.

Skapade en tråd om detta för ett tag sen, där har jag postat en liknande kurva. http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=48886

Ett annat problem jag har är att alla nedladdningar stannar på 98.5 procent trots jättemånga seeders.

Du kom inte fram till en lösning på problemet eller?

Det är faktiskt riktigt kasst eftersom snitthastigheten om man laddar ner en stor fil blir knappt hälften av den potentiella hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...