Jump to content

Rensa datorn från virus, spyware etc


Vice.
 Share

Recommended Posts

Tjo!

Har inte haft virusskydd på... ett år kanske.

Brukar formatera datorn emellanåt istället. Men vi skall flytta om 3 veckor och jag känner inte för att göra det innan dess.

Okej, grejen är att datorn är sjuukt slö. Hur rensar man lättast och snabbast bort all skit som (eventuellt) finns på datorn?

Tack på förhand//Vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju dock inte virus så länge man inte tankar hem något som man absolut inte kan lita på.

Bara man surfar får man ju ner en massa tempfiler i cachen och vad är det som säger att dessa inte kan innehålla virus? Vi hade en gammal 333 MHz-dator med 56k-uppkoppling och den dog till slut av sånt.

(Plus att vi randomdeletade saker som vi inte kände igen från processlistan, men den betedde sig ju underligt dessförinnan.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vet det är korkat. men det har funkat som en klocka hittills. Sist jag formaterade var väl i början på sommaren. Tröttnade på virusskydd som hela tiden spärrade filer som man behövde. Men efter flytten skall jag formatera och skaffa ett bra skydd. Skall testa de som ni tipsat om till att börja med. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara man surfar får man ju ner en massa tempfiler i cachen och vad är det som säger att dessa inte kan innehålla virus? Vi hade en gammal 333 MHz-dator med 56k-uppkoppling och den dog till slut av sånt.

(Plus att vi randomdeletade saker som vi inte kände igen från processlistan, men den betedde sig ju underligt dessförinnan.)

Det faktum att det är sidor man kan lita på?

O sen kan vi fortsätta med o säga att man aldrig vet vilka sidor man kan lita på.

O sen säger vi att det kan man visst det om man aldrig fått något därifrån så kommer man inte få det i framtiden heller.

Sen kommer det att jo det kan man visst.

Va inte så rädda för internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bra korkat att varken ha antivirus eller brandvägg eftersom man inte bara förstör den dator man för tillfället använder utan även riskerar andra enheter i nätverket såsom USB-minnen, sekundära datorer, kameror, minneskort, you name it. Bara för att man inte har nåt emot att spola en hårddisk i toaletten en gång i halvåret betyder inte det att det är lämpligt.

Vice., har du till exempel någon digitalkamera vars bilder du lastar över till datorn lite då och då? I så fall kan de ju ryka vilken dag som helst. Och även om du bränner ut dem så finns det gott om malware som kan stanna på skivans filer trots att du trodde de var säkra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det är ju bra korkat att varken ha antivirus eller brandvägg eftersom man inte bara förstör den dator man för tillfället använder utan även riskerar andra enheter i nätverket såsom USB-minnen, sekundära datorer, kameror, minneskort, you name it. Bara för att man inte har nåt emot att spola en hårddisk i toaletten en gång i halvåret betyder inte det att det är lämpligt.

Vice., har du till exempel någon digitalkamera vars bilder du lastar över till datorn lite då och då? I så fall kan de ju ryka vilken dag som helst. Och även om du bränner ut dem så finns det gott om malware som kan stanna på skivans filer trots att du trodde de var säkra.

Jo det har jag.

Skall fixa ett virus skydd snarast

Scanar datorn i detta nu. Hittat 0 hittills

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Spybot: Search and destroy, som är ett skydd mot olämpliga spyware samt malware. Som antivirus kör jag Avast, vilken jag kan rekommendera. AVG är annars bra, men jag har ej använt det personligen. CCleaner är ett bra verktyg för att rensa temporära filer, såsom webbrowserns cache/cookies m.m. Alla dessa är kompatibla och slår ej ut varandra (förutom avast + avg som båda är antivirus) och det är bara antiviruset som körs i realtid, som går att slå av.

God lycka, Vice.!

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...