Jump to content

Deckare och Film Noir


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vi har väl alla sett parodier och spin-offs på gamla fyrtiotalsdeckare där huvudpersonen med djup och manlig gentlemannaröst berättar sina inre tankar och monologer för publiken där detektiven ska försöka lösa fallet innan donnan hamnar i rännstenen. Exempel på detta är Sin City, Max Payne-serien och till och med Kalle och Hobbe. Filmen Apocalypse Now går i samma fotspår men satt i Vietnams djungler, fyrtio år senare. (Subtiteln till tråden är filmens öppningsreplik.)

Jag gillar verkligen berättartekniken och skulle vilja se många filmer som dessa, men jag undrar... vilka riktiga film noir-rullar finns det? Det närmaste jag vet att jag kommit är The Third Man, eller Den tredje Mannen som den heter på svenska. Det var en väldigt bra film med många av de inslag jag letar efter, utom just det karaktäristiska inre monolog-berättandet som är så typiskt för genren.

Filmfantaster! Vilka rullar finns det att leta upp? Någon ni själva rekommenderar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Två 1940-talsrullar med Humphrey Bogart som definitivt bör kollas upp av den som är intresserad av film noir är The Maltese Falcon a.k.a. Riddarfalken från Malta (en av de riktiga klassikerna) och The Big Sleep där Bogey har ett underbart samspel med frugan Lauren Bacall. Orginalfilmatiseringen av The Postman Always Rings Twice från 1947 är också att rekommendera även om den inte handlar om någon privatdetektiv.

Sitter även och tänker på en film från eran som jag tyvärr inte minns namnet på. Den handlade om en kringströvande liftande snubbe som körde med just den där djupa manliga berättarrösten som av en ren tillfällighet råkar bli inblandad i två dödsfall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...