Jump to content

Domänhandel


Tackleberry
 Share

Recommended Posts

*Rätt forum då det handlar om handel istället för det tekniska?

Att handla med domäner, finns det pengar att tjäna och hur omoraliskt är det? Någon här på forumet som har erfarenheter i ämnet? Vad jag menar med domänhandel är att registrera/köpa/sälja domännamn för att tjäna pengar (visst, det finns andra anledningar med, men att tjäna pengar är väl den vanligaste).

Saken är den att jag har insett att ett domännamn till ett kommande företag, som jag för övrigt tror ganska starkt på, ännu inte är registrerat. Jag har inte hållit på med något liknande förut och anser det inte speciellt värdigt. Att registrera ett domännamn som inte har med något företag att göra, utan enbart för sitt namn och ämne, känns inte lika fel. Finns det stora risker med att försöka "sno" en domän?

Nu kommer jag troligtvis inte ge mig in i något, men det skulle vara intressant med en diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl även en risk att de väljer att förkorta delar av namnet eller lägga till ord osv.

Ta tex LG.

lg.se .com eller annan valfri landskod de anser att de är förknippade med typ kina eller japan

lge.se .com

lg-electronics.se .com

legelectronics.se .com

osv.

Nu vet jag ju självklart att de förmodligen inte är överintresserade av .se, men jag använder det bara som exempel. Företag kan hitta något som passar dem om de vill o sen får vi som konsumenter leta upp den om vi är intresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl även en risk att de väljer att förkorta delar av namnet eller lägga till ord osv.

Ta tex LG.

lg.se .com eller annan valfri landskod de anser att de är förknippade med typ kina eller japan

lge.se .com

lg-electronics.se .com

legelectronics.se .com

osv.

Nu vet jag ju självklart att de förmodligen inte är överintresserade av .se, men jag använder det bara som exempel. Företag kan hitta något som passar dem om de vill o sen får vi som konsumenter leta upp den om vi är intresserade.

Självklart är fallet så. Fast om t.ex. ett företag skulle heta "hejhopp" och tar "hh.com" som adress är det ju ändå stor chans att "hejhopp.com" skulle ge ganska mycket trafik om företaget blev känt.

Att köpa liknande domäner eller felstavningar av namn är också en del av domänhandeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är fallet så. Fast om t.ex. ett företag skulle heta "hejhopp" och tar "hh.com" som adress är det ju ändå stor chans att "hejhopp.com" skulle ge ganska mycket trafik om företaget blev känt.

Att köpa liknande domäner eller felstavningar av namn är också en del av domänhandeln.

Ja självklart är det så. Om man som i mitt exempel trodde sig kunna tjäna en hacka på att enbart köpa lg.se så har man ju varit fel ute.

Jag menar bara på att det kan bli dyrt om man inte tänker igenom alla möjliga alternativ.

har man köpt rätt kan man allt tjäna sig lite pengar :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är fallet så. Fast om t.ex. ett företag skulle heta "hejhopp" och tar "hh.com" som adress är det ju ändå stor chans att "hejhopp.com" skulle ge ganska mycket trafik om företaget blev känt.

Att köpa liknande domäner eller felstavningar av namn är också en del av domänhandeln.

Får du inte företaget intresserat av att köpa din domän kan du säkert tjäna på det ändå. Är det en domän som lär få mycket trafik kan du ju alltid tjäna reklam-pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...