Jump to content

OnLive


Sniper
 Share

Recommended Posts

OnLive

Vad är OnLive?

090313_redeemer_hero_shot1_onwhite_610x471_1147756_0.jpg

games_610x343_1147756_1.png

OnLive_tech_diagram_610x471_1147756_2.jpg

GDC 09: Debut Tech Interview Part 1 HD

GDC 09: Debut Tech Interview Part 2 HD

Steve Perlman -"The Process of Invention: OnLive Video Game Service"

Det har snackats om detta tidigare på forumet, men jag tycker att det förtjänar en egen tråd.

Personligen tror jag att det låter väldigt lovande men jag tror inte att det kommer att slå igenom ordentligt eftersom det skulle innebära stora förluster för de stora företagen bakom dagens spelkonsoler och en hel del andra företag. Jag tror inte heller att det kommer vara många som sammanbetar med OnLive då det antagligen kommer att ses ner på av konsol-företagen.

Sedan finns problemet med lagg och hur deras servrar kan stå emot några hundratusen personer som spelar samtidigt och gör allt de demonstrerar på videon.

Diskussionsmaterial?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man bor i en stad med snabb uppkoppling ska det väl vara möjligt.

Men som sagt ska det spelas spel i bra upplösning osv så krävs det nog en ordentlig uppkoppling.

Det är väl en ganska stor del av befolkningen i storstäderna i Sverige som har tillgång till 100/100 Fiber nu väl? Jag läste något nån gång om att de hade installerat 500mb i Luleå eller någon annanstans i Norrland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl en ganska stor del av befolkningen i storstäderna i Sverige som har tillgång till 100/100 Fiber nu väl? Jag läste något nån gång om att de hade installerat 500mb i Luleå eller någon annanstans i Norrland.

Ja det är det säkert. Men det krävs ju som sagt då att man bor i en storstad, har råd att betala för 100/100 osv.

Det kanske det inte är alla som har?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inom 3-4 år så har ju bla. Telia som mål att de flesta i Sverige ska kunna ha 150Mbits mobilt bredband. Hur nu det kommer gå återstår ju att se men 3G gick ju fortare att få ut än vad som först var tänkt så man kan ju alltid hoppas :).

4G finns tydligen redan idag inom små områden i Stockholm/länet.

@Plasir

Bredbandet i sig är väl inte så dyrt.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4G finns tydligen redan idag inom små områden i Stockholm/länet.

@Plasir

Bredbandet i sig är väl inte så dyrt.

Som student, ensamstående mamma/pappa eller liknande så är väl ändå de extra 100-150:- något man väljer att spara in på så länge inte livet hänger på det?

Fast det är väl bara jag som tänker så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som student, ensamstående mamma/pappa eller liknande så är väl ändå de extra 100-150:- något man väljer att spara in på så länge inte livet hänger på det?

Fast det är väl bara jag som tänker så.

Det är något som är upp till var och en.

Betala 200kr mer varje månad (2400/året) (Sedan tillkommer det en kostnad för att använda OnLive, antagligen inte mer än 300kr/m) och kunna använda en service som gör att du inte behöver spendera 3-4000 på en spelkonsol var tredje/fjärde år och ytterligare 500kr/månad på spel etc. Sedan finns det fler tjänster som blir bättre med snabbare bredband.

Fast, det är upp till var och en. Alla tänker inte som jag gör.

@Henki

0% chans att spela offline. Hela grejen vilar på att man har en säker uppkoppling med servern. Tänk CS eller WoW.

Det kommer hända, absolut. Det är därför de måste tillhandahålla bra connections med servern och annat.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något som är upp till var och en.

Betala 200kr mer varje månad (2400/året) och kunna använda en service som gör att du inte behöver spendera 3-4000 på en spelkonsol var tredje/fjärde år och ytterligare 500kr/månad på spel etc. Sedan finns det fler tjänster som blir bättre med snabbare bredband.

Fast, det är upp till var och en. Alla tänker inte som jag gör.

som sagt. Som student eller något av de andra alternativen kanske du inte ens har de där 200kr att lägga ut på en bättre uppkoppling.

Sen har inte jag någon större info om OnLive men kostar inte spelen något alls? köper man bara själva tjänsten en enda gång och kan därefter spela obegränsat för resten av sitt liv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt. Som student eller något av de andra alternativen kanske du inte ens har de där 200kr att lägga ut på en bättre uppkoppling.

Sen har inte jag någon större info om OnLive men kostar inte spelen något alls? köper man bara själva tjänsten en enda gång och kan därefter spela obegränsat för resten av sitt liv?

Jag lade till en gissning på pris innan du postade ditt inlägg, fast du fick inte med den i quoten.

Hursomhelst, det kan omöjligt kosta mer än att äga och anända en spelkonsol och/eller en speldator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lade till en gissning på pris innan du postade ditt inlägg, fast du fick inte med den i quoten.

Hursomhelst, det kan omöjligt kosta mer än att äga och anända en spelkonsol och/eller en speldator.

Såg den nu. 300kr*12m=3600kr ett PS3(offlinespelande,lagringsutrymme osv)=2840kr

Jag menar inte att bråka. Jag är bara skeptisk till att det här kommer att kunna slå nu direkt. Kanske om en 10-15 år men inte nu på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den nu. 300kr*12m=3600kr ett PS3(offlinespelande,lagringsutrymme osv)=2840kr

Jag menar inte att bråka. Jag är bara skeptisk till att det här kommer att kunna slå nu direkt. Kanske om en 10-15 år men inte nu på ett tag.

Jo, jag håller med dig. Med dagens teknik tror jag det blir lite svårt. Lite bättre uppkopplingar behövs och lite annat i teknikväg. Sedan måste ju spelföretagen gå med på det också, vilket lär blir ganska så svårt då det antagligen är nöjda med dagens konsoler.

--

Onlive

300kr*12m=3600kr

Totalt: 3600kr/år

PS3(offlinespelande,lagringsutrymme osv)

2840kr/3 år = ~80kr/månad

80*12= 960kr

Spel

500*12=6000kr

Totalt: 6960kr/år

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag håller med dig. Med dagens teknik tror jag det blir lite svårt. Lite bättre uppkopplingar behövs och lite annat i teknikväg. Sedan måste ju spelföretagen gå med på det också, vilket lär blir ganska så svårt då det antagligen är nöjda med dagens konsoler.

--

Onlive

300kr*12m=3600kr

Totalt: 3600kr/år

PS3(offlinespelande,lagringsutrymme osv)

2840kr/3 år = ~80kr/månad

80*12= 960kr

Spel

500*12=6000kr

Totalt: 6960kr/år

Måste väl flika in att jag köper ett spel var tredje månad normalt. Nu har jag köpt mig två spel sen jag köpte konsolen bara för att den är ny men normalt sett blir det ett nytt var tredje månad.

Då blir det istället:

500*4=2000

Totalt: 2690kr/år

Så för mig personligen är det billigare med ett PS3..

Jag säger dock (Fan vad jag börjat använda det ordet sen diskussionen om det) inte att det är en dålig idé. Precis som du skriver i början behövs det en hel del förbättringar här och var men annars kan det vara en "cool" grej att äga för vissa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det bekvämt också.

Säg att du vill sitta ute i trädgården med din laptop och lira ett skönt spel med dina polare... då är det skönt att ha OnLive. ...eller att du sitter på flygplatsen och lirar lite Crysis på din Laptop. Eller när du köpte en netbook för 3600kr och vill testa ett nytt spel men inte orkar lägga ut 12k på en ny dator eller 3k på en PS3.

...Du fattar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det bekvämt också.

Säg att du vill sitta ute i trädgården med din laptop och lira ett skönt spel med dina polare... då är det skönt att ha OnLive. ...eller att du sitter på flygplatsen och lirar lite Crysis på din Laptop. Eller när du köpte en netbook för 3600kr och vill testa ett nytt spel men inte orkar lägga ut 12k på en ny dator eller 3k på en PS3.

...Du fattar :)

Jag fattar.. Men usch och fy för spel på laptop!

haha.. som det sagts så många gånger tidigare. Det är en smaksak. Själv spelar jag inte annat än Peggle på min dator så då kan det vara skönt med ett Ps3 för att kunna spela som jag spelar. Och slim är ju inte svår o få med sig :rolleyes:

Men om det kunde komma någon form av spotify-liknande speltjänst så är jag på direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Vill inte bumpa så skriver här istället ;3

Jag testade att signa upp och säga att jag bodde i USA, funkade bra tills programmet var installerat, då klagade den på att jag inte var i rätt land/stat/whatever!.. Trist det, hade varit kul att prova

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade att signa upp och säga att jag bodde i USA, funkade bra tills programmet var installerat, då klagade den på att jag inte var i rätt land/stat/whatever!.. Trist det, hade varit kul att prova

Det är ju för att den känner igen din plats. IP-adressen antar jag att det är.

Jag gissar att det är lite som det är med Amerikanska streaming siter som Hulu; att de inte riktigt har tillstånd att "sända" i resten av världen, men visserligen är det antagligen också på grund av att de vill testa på hemmamarknaden först där det är närmare till servrarna och mindre lagg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...