Jump to content

Några tips på TV till mellandagsrean?


Siana
 Share

Recommended Posts

Tjohej gott folk, såhär i julrean hade jag tänkt införskaffa mig en ny TV! :(

TVn kommer främst användas för PS3 samt att kopplas till datorn för att spela upp film och annat lullull. 1080p-filmer så ofta det går, förstås. Det blir säkert lite TV-tittande också men inte särskilt mycket.

Vad jag har kommit fram till än så länge är:

- 40-42"

- 5000-6000

- FullHD är ett stort plus

- LCD/Plasma kvittar, så länge den fungerar med användandet jag nämnde

Som ni kanske märker är det ingen dunderbudget för en TV med de kraven... Jag känner att om jag lägger mer pengar på TVn så kommer jag få sjuk ångest eftersom jag inte tror att jag kommer använda TVn tillräckligt mycket. Jag sitter fortfarande främst vid datorn. Sedan uppgraderar jag ifrån en 28" tjockTV, så även den sunkigaste TVn kommer att vara en enorm uppgradering, jag är säker att jag blir nöjd.

Här är vad jag har kollat på än så länge. Expert får det gärna vara ifrån, morsan har något häftigt kort för Expert:

Panasonic TX-P42C10Y - 4999:-

LG 42LH2000 - 4999:-

De verkar vara helt okej TV-apparater båda två, speciellt Panasonicen sägs vara prisvärd. Varför slår jag inte till? Jo, upplösningen är helt uppåt väggarna. 1024x768 på Panasonicen och 1366x1024 på LGn. Det hade varit så skönt med en Full-HD TV, speciellt när jag kopplar den till datorn. Upplösningen på datorn är 1920x1200 så jag hade knappt märkt någon skillnad när jag klonar skärmen, och sedan så vill jag som sagt gärna spela lite 1080p-filmer. Hur upplösningen ter sig med PS3 och vanligt TV-tittande vet jag inte.

Ett alternativ i samma prisklass är en LG av nyare modell. Tyvärr är den 37" och jag vill så gärna ha en lite större TV än så. Det är nästan 9% mindre bildyta för samma peng, och med tanke på hur fort min 24" datorskärm gick ifrån "gigantisk" till "standard" fruktar jag samma öde för TVn, speciellt eftersom att den bara står ett par meter ifrån sängen.

Att lägga på 1000 kronor är inte helt otänkbart men måste i så fall motiveras väl. TVn jag har spanat in då är Samsung LE-40B535. En 40" som är full-HD. Den verkar rätt bra, men är den minskade bildytan och högre priset värt det?

Här hittade jag en 42" LG för 5999 också: http://www.dustinhome.se/pd_5010367311.aspx - Dustin har även en hel del 42" plasmor för det priset, men de har också en konstig upplösning. Jag har upptäckt att plasmor har dålig upplösning men LCD har oftast bara 50Hz uppdateringsfrekvens.

Tacksam för svar, så länge ni inte säger till mig att investera i en TV under 37" eller över 6000:- :mf_doof:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm LCD för den pengen först och främst. Det enda råd jag har är att köpa den TV'n som du tycker ser snyggast ut. Bilden kommer du inte se någon skillnad på iaf mellan en plasma mot en annan.

Kom också för guds skull ihåg att just plasma TV kan få inbrända bilder om du har en stillbild på för länge. (eller en HUD eller UI på samma ställe)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom också för guds skull ihåg att just plasma TV kan få inbrända bilder om du har en stillbild på för länge. (eller en HUD eller UI på samma ställe)

Nej, inbränningar hör till historien. Moderna plasmor ghostar endast, vilket åtgärdas med 30 sekunder tv-tittande. Har du haft på en statisk bild i ett dygn eller två är det bara att köra myrornas krig ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle en LCD vara så dålig i den budgeten?

Just nu känns LH3000 som den som passar mig bäst, den släpptes detta året och kostade runt 10k när den var ny så jag förstår inte varför den skulle vara så dålig. Som redan nämnt är upplösningen på alla plasmor så konstig.

Nåja, jag ska åka in och ta mig en titt i butikerna på måndag, man kan väga av och an över internet men i slutändan är det enda raka att faktiskt se TVn. Jag har även börjat överväga 37" igen eftersom att mitt rum ändå är såpass litet så att en 42" kanske bara skulle bli dålig. Om man köper en 37" för 6000 lär man få hyfsade grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl så att om TVn inte har en inbyggd TV-mottagare använder man väl helt enkelt en digitalbox som man pluggar in i TVn?

Precis rätt. Min TV har en TV-mottagare inbyggd, så jag behöver bara stoppa in antennsladden för att få alla gratiskanaler. Sedan om jag vill börja köpa paket och grejer så behöver jag inte en box, utan man köper ett kort och en liten dosa som man stoppar in där bak.

Har man ingen TV-mottagare så är det som du säger, att man använder en digitalbox.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar gå helt annat håll på mellandagsrean. Jag prutar ner de fina tvapparaterna till ett okej pris istället.

Funkar skitbra med stressade säljare, de har ändå marginal på de finare apparaterna.

det blev en Samsung UE46B7070 för 14800kr. den har Internet@TV så man kan kolla vädret,youtube och grejer sen inbyggt mediacenter. har hittils varit sjukt nöjd med allt lull lull. så den kan rekommenderas, hoppas det kommer blev program till den.

Är jag ensam med min teknik :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har då aldrig prövat att pruta i elektronikaffärer i Sverige i alla fall. :)

Trodde jag tills jag helt omedvetet prutade idag! Skulle köpa en router då vår gamla klappat ihop, när försäljaren sa att den kostade 599 så frågade jag om det inte fanns några billigare. Nej, sa han, men föreslog att sälja den för 499 istället. :)

I alla fall, jag var ute och tittade på TV-apparaterna, och LH3000 ser helt okej ut. Så det blir förmodligen denna. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Pruta är bäst. Som sagt, äre kampanjvaror är det jättesvårt. Men vill de visa en annan modell så betyder det att det är marginal på den och prutmån.

Jag är jävligt nöjd med mitt köp iallafall. Speciellt internetfunktionerna då jag inte har någon dator eller tv kopplad.

Fler som testat det eller. Vet inte om det finns på alla samsung-modeller. Jag blev såld på den punkten iallafall.

Så om fler peppar finns det förklaring på ledtv.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har LG 37LH3000 sen en tid tillbaka, och jag är mycket nöjd med köpet! Den passar mina behov perfekt. Eftersom det var internet så gick det ju aldrig riktigt att pruta, men det behövdes ju heller inte. Komplett blåser inte sina kunder på samma sätt som t e x Siba gjorde (de höjde priserna i början av december för att sedan sänka dem igen under mellandagsrean - ibland var de t o m dyrare än före december). Det känns förbannat trevligt att surfa in och se att TVn man köpte för 4990 nu kostar 5990. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...