Jump to content

Aktier, fonder & obligationer


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

32 minuter sedan, Siana skrev:

Komiskt, jag trodde Hillary skulle vinna och brydde mig inte om att röra mina investeringar i USA. Den generella uppfattningen var att om Trump vann skulle marknaden gå ner p g a all osäkerhet det innebar, så de som trodde på en Trump-vinst körde på blankning. Tji fick de, trots att de gissade rätt presidentvinnare så tog marknaden bara en liten dipp innan den återhämtade sig och lite till. Min USA-fond är uppe mer än 10% på bara ett par månader.


 

Folk är rent av utvecklingsstörda. Trump svärs inte in som president för ens 20 januari. Hur skulle någonting alls ändras bara för att han vann valet? Det var fan det enda alla "ekonomer" snackade om innan valet och som du själv säger, så sjönk det ju precis när börsen öppnade, när ingenting egentligen hade hänt eller kommer hända på två månader.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-11-11 at 13:57, StellHell skrev:

Folk är rent av utvecklingsstörda. Trump svärs inte in som president för ens 20 januari. Hur skulle någonting alls ändras bara för att han vann valet? Det var fan det enda alla "ekonomer" snackade om innan valet och som du själv säger, så sjönk det ju precis när börsen öppnade, när ingenting egentligen hade hänt eller kommer hända på två månader.

Praktexempel på hur marknaden förändras väldigt mycket bara genom känslor och spekulering och inte egentlig fakta. De flesta ville ha sina pengar i tillgångar som guld eller sittandes i Schweiz när Trump väl blir president och vill vara först med att flytta över pengarna så de får bäst pris.

----

Själv sitter jag väl mest och funderar på vad mitt drag blir för 2017. Det är inte helt omöjligt att Trump ger den amerikanska marknaden ett uppsving genom lägre företagsskatter. Svårt att säga hur framgångsrikt det blir för honom att generera pengar från reserverna av fossila bränslen... Men det finns mycket pengar att tjäna om man skiter i miljön.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Går rätt bra nu,

Access USA: +18,6%

Exportfond: +11,6%
Ny Teknik: +9,5%

Realinvest: -0,63%
Catella Nordic: +18,09%

Tyvärr sitter majoriteten av mina pengar i Ny Teknik och Realinvest :doh:

Skjöt in mer pengar till Investeringssparkontot, dubblade nästan vad jag hade inne redan. Ändrade mig så fort jag hade gjort det, jag borde flyttat pengar till Avanza istället... Så jävla litet utbud på Swedbank. Jag vet inte var jag riktigt vill skjuta pengar till nu när allt är på rätt ordentligt uppsving heller.

Mitt lilla tips till forumet: AMDs nya ZEN-processor ser lovande ut och visas in action idag: http://www.amd.com/en-us/press-releases/Pages/amd-to-showcase-2016nov30.aspx försäljning börjar i vår. AMDs aktie har redan varit på ett rejält uppsving senaste veckorna och det kan komma att fortsätta. Jag hade nog skjutit in lite pengar inför våren själv om jag lätt kunde.

Jag satte 200tkr på AMD (med hävstång) ett par veckor sedan på ett demokonto (testade lite daytrading-appar) och "tjänade" 45k på några dagar. Det var också då jag insåg att demokonton suger. Antingen förlorar du pengar och blir besviken, eller så går du plus och blir besviken för det inte är riktiga pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Många dagar är man glad att man satsar på teknik-/utvecklingsföretag. Vissa dagar vill man bara stänga ner webbläsaren och inte öppna den igen på några månader. Ingen annan dag har mina värdepapper varit så svaga på börsen som idag. :mellow:  Ligger fortfarande totalt cirka 35 % plus på det stora hela tack vare mitt låga GAV i Starbreeze. Dem säljer jag inte i första taget.

Fingerprint ägde jag tidigare (även då den låg på ATH) men sålde i somras. Köpte tillbaka en mindre position nyligen för att jag kände att jag ville hänga med på vad som händer framöver. Well, det som hände idag var att en styrelseledamot och den gamle VD:n blev anhållna misstänkta för grovt marknadsmissbruk...

SaltX är mitt senaste tillskott och det bolaget tror jag kan vara jättespännande det närmsta året. Kortfattat så har de en teknik för att lagra energi i salt(!) för att samla upp exempelvis spillvärme från en varmvattenberedare och sedan kunna använda den utan någon energiförlust på vägen. Jag vet inte hur väl det kommer fungera i praktiken, men det ska testas/bevisas under året som kommer och ifall resultaten är goda så kan den aktien gå hur långt som helst. Annars faller den rakt i marken.

Anoto pratar vi inte om. Köpte den på ATH p.g.a. hype trots att jag aldrig har trott på deras produkt. Har bestämt att jag hellre tar med den i graven än säljer med 80 % förlust.

fuckallt.png

OBS: Jag är fullt medveten om hur dumdristigt det är att ha en så icke-diversifierad portfölj. Jag vet också att det är dumt att jag inte har hämtat hem någon vinst i exempelvis Starbreeze där jag har över 100 % i tillväxt. Pengarna jag har satsat är jag "redo" att förlora, även om det givetvis skulle svida något otroligt. När jag har ett riktigt jobb ska jag aktiespara månatligen enligt strategier med mindre risk.

 

Edit: WTF, SaltX stängde på 6 % upp... Det är som sagt var ganska spännande att äga bolag som dessa.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kebab skrev:

Många dagar är man glad att man satsar på teknik-/utvecklingsföretag. Vissa dagar vill man bara stänga ner webbläsaren och inte öppna den igen på några månader. Ingen annan dag har mina värdepapper varit så svaga på börsen som idag. :mellow:  Ligger fortfarande totalt cirka 35 % plus på det stora hela tack vare mitt låga GAV i Starbreeze. Dem säljer jag inte i första taget.

Fingerprint ägde jag tidigare (även då den låg på ATH) men sålde i somras. Köpte tillbaka en mindre position nyligen för att jag kände att jag ville hänga med på vad som händer framöver. Well, det som hände idag var att en styrelseledamot och den gamle VD:n blev anhållna misstänkta för grovt marknadsmissbruk...

SaltX är mitt senaste tillskott och det bolaget tror jag kan vara jättespännande det närmsta året. Kortfattat så har de en teknik för att lagra energi i salt(!) för att samla upp exempelvis spillvärme från en varmvattenberedare och sedan kunna använda den utan någon energiförlust på vägen. Jag vet inte hur väl det kommer fungera i praktiken, men det ska testas/bevisas under året som kommer och ifall resultaten är goda så kan den aktien gå hur långt som helst. Annars faller den rakt i marken.

Anoto pratar vi inte om. Köpte den på ATH p.g.a. hype trots att jag aldrig har trott på deras produkt. Har bestämt att jag hellre tar med den i graven än säljer med 80 % förlust.

fuckallt.png

OBS: Jag är fullt medveten om hur dumdristigt det är att ha en så icke-diversifierad portfölj. Jag vet också att det är dumt att jag inte har hämtat hem någon vinst i exempelvis Starbreeze där jag har över 100 % i tillväxt. Pengarna jag har satsat är jag "redo" att förlora, även om det givetvis skulle svida något otroligt. När jag har ett riktigt jobb ska jag aktiespara månatligen enligt strategier med mindre risk.

 

Edit: WTF, SaltX stängde på 6 % upp... Det är som sagt var ganska spännande att äga bolag som dessa.

Det är svårt, aktier. Jag har länge varit sugen på att köpa lite aktier men jag har hela tiden känt att jag inte riktigt har tid att göra genomtänkta beslut och inte bara gå på känsla. Lekte runt lite med demopengar och vann stort på AMD så det var väl synd att jag inte tog steget, men för tillfället håller jag mig till att låta andra göra investeringar åt mig. :P Sen när jag får lite tid över ska jag nog börja sätta lite i aktier, mest för skojs skull. 

Kan dela med mig av min portfölj också, 100% fonder än så länge. Många av dessa fonder har jag procentuellt gått bra mycket mer uppåt på beroende på hur man ser på det - Ny teknik var över 20% upp men sedan dubblade jag andelarna och således halverades procenten. 

Känns jävligt riskfyllt med USA men jag kör på tills vidare. Tappade mycket idag.

Catella Nordic och PriorNilsson Idea är mina garderingar mot den just nu osäkra marknaden. De är hedgefonder som kan gå plus även när resten av marknaden går ner tack vare korta positioner. Idag gick i princip allt ner men PriorNilsson Idea, som jag nyligen skaffade, har tidigare legat runt +-0% men gick idag upp.

pSfYrMY.png

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
2017-01-23 at 17:12, Kebab skrev:

Många dagar är man glad att man satsar på teknik-/utvecklingsföretag. Vissa dagar vill man bara stänga ner webbläsaren och inte öppna den igen på några månader. Ingen annan dag har mina värdepapper varit så svaga på börsen som idag. :mellow:  Ligger fortfarande totalt cirka 35 % plus på det stora hela tack vare mitt låga GAV i Starbreeze. Dem säljer jag inte i första taget.

Fingerprint ägde jag tidigare (även då den låg på ATH) men sålde i somras. Köpte tillbaka en mindre position nyligen för att jag kände att jag ville hänga med på vad som händer framöver. Well, det som hände idag var att en styrelseledamot och den gamle VD:n blev anhållna misstänkta för grovt marknadsmissbruk...

SaltX är mitt senaste tillskott och det bolaget tror jag kan vara jättespännande det närmsta året. Kortfattat så har de en teknik för att lagra energi i salt(!) för att samla upp exempelvis spillvärme från en varmvattenberedare och sedan kunna använda den utan någon energiförlust på vägen. Jag vet inte hur väl det kommer fungera i praktiken, men det ska testas/bevisas under året som kommer och ifall resultaten är goda så kan den aktien gå hur långt som helst. Annars faller den rakt i marken.

Anoto pratar vi inte om. Köpte den på ATH p.g.a. hype trots att jag aldrig har trott på deras produkt. Har bestämt att jag hellre tar med den i graven än säljer med 80 % förlust.

fuckallt.png

 

Update. Fyfan, Anoto och Fingerprint vill jag inte prata om. :(

Starbreeze står och trampar kring 15 kronor men jag står fast vid att jag inte säljer av dem i första taget. 

 

SaltX däremot! Jädrar vad de har dragit! Tyvärr vågade jag inte ta risken att ha kvar en så volatil aktie när jag inte har någon inkomst under sommaren, så jag sålde dem med någon tusenlapp i vinst på 23,30. Idag ligger aktien kring 40 kr. :cry: Men men, så är det. Jag behöll de 50 aktier som jag köpt för 11,20 kr i nyemission och dessa har nu alltså ca. 250 % tillväxt. :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Kebab skrev:

Update. Fyfan, Anoto och Fingerprint vill jag inte prata om. :(

Starbreeze står och trampar kring 15 kronor men jag står fast vid att jag inte säljer av dem i första taget. 

 

SaltX däremot! Jädrar vad de har dragit! Tyvärr vågade jag inte ta risken att ha kvar en så volatil aktie när jag inte har någon inkomst under sommaren, så jag sålde dem med någon tusenlapp i vinst på 23,30. Idag ligger aktien kring 40 kr. :cry: Men men, så är det. Jag behöll de 50 aktier som jag köpt för 11,20 kr i nyemission och dessa har nu alltså ca. 250 % tillväxt. :lol: 

Jag köpte en drös med SaltX när den låg runt 16 efter att ha snubblat över idén på flashback. Idag funderar jag på vilken färg jag ska ha på min lambo!B)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, eXotic skrev:

Jag köpte en drös med SaltX när den låg runt 16 efter att ha snubblat över idén på flashback. Idag funderar jag på vilken färg jag ska ha på min lambo!B)

Tror SaltX kan gå hur långt som helst. Men jag misstänker (hoppas?) att det kommer någon superdipp under hösten så att jag kan köpa in mig igen. :ph34r: 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Kebab skrev:

Tror SaltX kan gå hur långt som helst. Men jag misstänker (hoppas?) att det kommer någon superdipp under hösten så att jag kan köpa in mig igen. :ph34r: 

Ja verkligen, det är ett superintressant koncept!

Jag tror däremot precis som du att det inte kommer stiga allt för långt och länge. Så jag håller noga utkik efter en större dipp så jag är med på att sälja av strax innan eller i början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2017-07-15 at 15:16, eXotic skrev:

Ja verkligen, det är ett superintressant koncept!

Jag tror däremot precis som du att det inte kommer stiga allt för långt och länge. Så jag håller noga utkik efter en större dipp så jag är med på att sälja av strax innan eller i början.

Fy fan, kolla idag då. ATH igen. Vad händerrrrrrr :o 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...

Har stooor beslutsångest inför Tesla.

Jag tror att företaget kommer mångdubbla sitt värde på lång sikt eftersom det leds av världens främsta innovatör inom världens största framtidsbransch (fossilfri energi och transport), men risken är att det går mot 0 är också påtaglig. Så stor potential men också så skört. Typ scenariot Elon Musk bränner ut sig och avgår, ett par autopilot-dödsfall samma vecka och pooofff, inget mer Tesla.

Min portfölj är redan för odiversifierad mot USA och tech så jag borde inte satsa mer där. Men kommer det en dipp till närmsta veckan slår jag till, frågan är hur mycket...

Nån mer som har tankar och råd kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...