Jump to content

Teleportering - för eller emot?


Patrik
 Share

...  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Antag: det finns en teleportör som kan kopiera positionen på alla atomer i ett objekt,

sedan förstöra objektet, sedan skicka data till en annan maskin som använder denna data för

att återskapa objektet, atom för atom. Antag också att levande organismer som teleporteras

kommer ut levande efter återskapningen.

Skulle ni vara för att resa med en sådan teleport? Enligt min uppfattning skulle det vara som att begå självmord,

vetandes att en exakt kopia kommer återskapas med samma minnen, och fortsätta leva åt dig.

Hade den här diskussionen på ett annat forum, tänkte testa här också och se om det blir något!

Så, vilket alternativ är ni för? Varför, varför inte?

Discuss!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag förstår inte hur man ska rösta. Det enda fysiskt möjliga sättet för teleportering är ju det fösta alternativet eftersom ingenting kan röra sig snabbare än ljuset. Hade man sluppit att förstöra hela sin kropp och genom magi (?) ploppa upp någon annan stans så hade väl alla föredragit det? Annars hade man ju lämnat ett lik av sig själv varje gång man tog en teleport... alternativt en levande kopia och det kan nog vara ganska ofördelaktigt ur många aspekter.

@Sniper: det finns ingen själ... Allt i din kropp är materia OCH laddningar i nervsystem, inte bara atomer alltså.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur man ska rösta. Det enda fysiskt möjliga sättet för teleportering är ju det fösta alternativet eftersom ingenting kan röra sig snabbare än ljuset. Hade man sluppit att förstöra hela sin kropp och genom magi (?) ploppa upp någon annan stans så hade väl alla föredragit det? Annars hade man ju lämnat ett lik av sig själv varje gång man tog en teleport... alternativt en levande kopia och det kan nog vara ganska ofördelaktigt ur många aspekter.

Utgå bara ifrån det som man ska anta, vilket står i första inlägget. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur man ska rösta. Det enda fysiskt möjliga sättet för teleportering är ju det fösta alternativet eftersom ingenting kan röra sig snabbare än ljuset. Hade man sluppit att förstöra hela sin kropp och genom magi (?) ploppa upp någon annan stans så hade väl alla föredragit det? Annars hade man ju lämnat ett lik av sig själv varje gång man tog en teleport... alternativt en levande kopia och det kan nog vara ganska ofördelaktigt ur många aspekter.

@Sniper: det finns ingen själ... Allt i din kropp är materia OCH laddningar i nervsystem, inte bara atomer alltså.

Men vad i kroppen är "jag"? Är det bara någon liten grej som finns i hjärnan som vi inte upptäckt än?

Medvetandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kunnat tänka mig att göra det. Jag kommer ju minnas allt. "rent fysiskt" är det inte jag, men vad spelar det för roll, jag är ju mig själv. Det är bara delarna som blivit utbytta.

Låt oss då vrida på exemplet lite:

Tänk dig att du vill till Miami. Du använder en teleport. Du skannar in all data så att den finns redo att återskapas i en maskin i Miami.

MEN, för att få återskapas, måste du skjuta dig själv i huvudet. Hade du gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att mitt jag är inte bara min kropp utan främst mina minnen och erfarenheter, allt jag vet och allt jag har varit med om. Så därför röstade jag på alternativ två. Att det är en kopia är ovesentligt. Vill rekommendera filmerna Blade Runner och Total Recall som berör ämnet.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss då vrida på exemplet lite:

Tänk dig att du vill till Miami. Du använder en teleport. Du skannar in all data så att den finns redo att återskapas i en maskin i Miami.

MEN, för att få återskapas, måste du skjuta dig själv i huvudet. Hade du gjort det?

Absolut. Allt kommer ju att finnas kvar. Jag kommer att minnas fram tills jag sätter pipan mot huvudet. Sen vaknar jag upp i Miami.

Faktum är att jag hade gjort hundratals självmord. Hoppat från en bro, öppnat dörren i en rymdraket, drunknat, hoppat ner i en köttkvarn.

Har aldrig DU undrat över hur det känns att ta livet av sig, slå ihjäl dig tex?

Dessutom är det en fantastisk affärside: Trött på livet, har din fru lämnat dig, har din hund dött? vill du ta livet av dig men är osäker på hur det känns. köp ett försök här, endast 299,50:- köp 3 självmord, betala för 2! :o

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut. Allt kommer ju att finnas kvar. Jag kommer att minnas fram tills jag sätter pipan mot huvudet. Sen vaknar jag upp i Miami.

Säker på att det är du som vaknar upp och inte en kopia av dig med exakt samma minnen? För övrigt kommer den ju inte minnas pipan, utan bara det som hände innan kopieringen av data.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veterligen sägs det väl ändå att samtliga atomer i kroppen byts ut efter x antal år i alla fall. M a o, jag skulle inte ha några problem med det, utan snarare skulle det kunna vara den bästa uppfinningen någonsin.

Ca 7 år tar det. Du byts sakta ut, atom för atom, och du behåller medvetandet genom att utbytandet sker långsamt. Blir ju inte samma sak när det är en total hundraprocentig ögonblicklig utbytning. Då hänger ju inte medvetandet med, utan ett nytt medvetande skapas, som har samma minnen ect.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...