Jump to content

Teleportering - för eller emot?


Patrik
 Share

...  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

GiZmo: när det blir lagg blir det uppenbart att det inte handlar om samma medvetande, precis vad du också kom fram till - men min fråga är varför det skulle bli samma medvetande om det inte är något lagg? Det är ju precis samma process.

Arvid: Thumbs up

Siana: Precis, kopian skulle inte ha några problem med det hela, han skulle tro att han var den som gick in i teleporten. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 43
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Alternativ 1 är det enda alternativ som enligt mig skulle fungera att förklara. Om jag skulle teleportera mig från plats A till B, och om jag förstörs i och med processen att jag återskapas i plats B, kommer jag som valde att teleportera mig att förstöras som antagandet förklarar. Personen som skapats skulle däremot 'vakna' med precis samma egenskaper och minne precis innan teleporteringen. Just jag skulle ju dö i processen, men samtidigt som jag kopierats kan man inte säga att jag försvunnit, då en exakt kopia av mig skapats, som då troligtvis skulle utbrista "Jag dog inte alls!", trots att jag faktiskt förintades.

Så där kommer väl den etiska frågan in, om det vore mord eller inte, och om det är oetisk med en sådan sorts transportering. Om någon teleporterades skulle jag tycka att den exakta kopian ändå inte är samma person, just för att personen som valde att teleportera sig faktiskt varit barn, vuxit upp och så vidare, medans kopian bara skapats med alla egenskaper.

Om 2 skulle vara sant, skulle det innebära att ens medvetande från plats A färdades i och med teleporteringen till B, något som ännu mer omöjligt än själva teleporteringen i sig. I så fall skulle en teleportering som den som porträtteras i tecknade filmer passa bättre, där man färdas genom färgglada spiraler för att sedan landa på rumpan på platsen man var ämnad att komma till, utan att någonting förstörs i processen. :rolleyes:

Jag skulle aldrig välja en teleportering som antagandet beskriver. Det vore helt enkelt att ta ifrån mig, person A mitt medventandet och mitt liv.

Det jag tycker!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GiZmo: när det blir lagg blir det uppenbart att det inte handlar om samma medvetande, precis vad du också kom fram till - men min fråga är varför det skulle bli samma medvetande om det inte är något lagg? Det är ju precis samma process.

Nej det är olika medvetanden, när personen stigern in i teleportern så tänker han "Nu dör denna kroppen och det är helt ok". Dör kroppen i ögonblicket teleporteringen sker, nemas problemas, för den kroppens medvetande hinner inte ändra på sig. Dröjjer det nån sekund så kanske den inser "Oh nej, jag vill inte dö!"

edit: "jag ångrar mig jag vill inte dö :rolleyes::( :(" händer bara ifall orginalet inte dör

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...