Jump to content

Playback


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Hur gör Britney Spears, Christina Aguilera, diverse pojkband (om de fortfarande existerar) och hur gjorde Michael Jackson på konserter? Alla har ju headsetmikrofoner eftersom de dansar vansinnigt mycket, men man kan inte dansa i två timmar och sjunga bra på samma gång. Är det playback alltihopa eller är delar/hela konserten live?

http://www.youtube.com/watch?v=bEDoDmxCZTk

I slutet är det uppenbara mikrofonproblem för sista frasen, och under tiden låten går verkar rubbet vara playback. Är det det, och i så fall, är det alltid så?

Tycker att det här är värt en alldeles egen liten tråd.

Det finns ju så mycket mer att diskutera kring playback.

Är det rätt?

Vad finns det för anledningar?

Och så vidare.

Michael Jackson vet jag inte om han kör playback men det jag sett i klippform från This is it är att han verkligen sjunger likadant live som på skiva så chansen är väldigt stor att han faktiskt klarar av det där.

HUR MAN ORKAR?

Motion i massor. Artister är riktigt vältränade och har en riktigt bra kondition som är i höjd med sportstjärnor.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Groovy!

Brittan har jag för mig har fått klagomål, bland annat från Australien, att hon alltid (?) kör playback och att hon hädanefter måste uppträda helt live för att få spela där. Eller, åtminstone ska publiken få veta när de köper biljetterna att det kommer vara playback och inte live.

Ja jag hörde det på radion härom dagen. Men jag är inte så förvånad när det gäller henne. Känns lite som att hon numer bara kör för att få pengar. Bantar för att få en sexigare kropp så att män ska titta på henne (frågan är ju om det får män o köpa skivor. Men några 10-tal per 10000 ger ju ändå en hel del om man slår ut det på hela världsbefolkningen)

Mer förvånande är ju när artister blir TVINGADE att köra playback. Det verkar ju helkonstigt.

(angående det där om konditionen. Jag är inte 100 men jag kom bara att tänka på någon slags reality show där dom tog fram ett rockband som gick på trean. Där fick dom ju löpa bredvid nån i en bil för att få upp konditionen ordentligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Groovy!

Brittan har jag för mig har fått klagomål, bland annat från Australien, att hon alltid (?) kör playback och att hon hädanefter måste uppträda helt live för att få spela där. Eller, åtminstone ska publiken få veta när de köper biljetterna att det kommer vara playback och inte live.

Haha! Våran manager berättade det igår. Rätt lustigt.

Jag tycker att playback är så jääkla uselt. Kan man inte sjunga sin låt live så ska man inte spela live, så enkelt är det. Jag skiter fullständigt om deras producenter och vad det nu är kan få sången att låta bra; när det kommer till kritan ska du fasen kunna göra någonting med den utan program som fixar rösten åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Våran manager berättade det igår. Rätt lustigt.

Jag tycker att playback är så jääkla uselt. Kan man inte sjunga sin låt live så ska man inte spela live, så enkelt är det. Jag skiter fullständigt om deras producenter och vad det nu är kan få sången att låta bra; när det kommer till kritan ska du fasen kunna göra någonting med den utan program som fixar rösten åt dig.

Men i slutändan går man väl inte på en Britney-konsert för att höra en bra sångprestation, utan snarare för att uppleva en maffig, stor show?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Groovy!

Brittan har jag för mig har fått klagomål, bland annat från Australien, att hon alltid (?) kör playback och att hon hädanefter måste uppträda helt live för att få spela där. Eller, åtminstone ska publiken få veta när de köper biljetterna att det kommer vara playback och inte live.

Jag hittade någon teori om att hennes röst har blivit väldig dålig och inte alls låter som när hon var 18 och därför kör playback. Det är också därför hon sjunger så skumt på sina senaste låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men i slutändan går man väl inte på en Britney-konsert för att höra en bra sångprestation, utan snarare för att uppleva en maffig, stor show?

Både och! Klart jag vill se något spektakulärt, men det känns ju så jäkla fake alltihop. Hon är en omusikalisk musiker - hur bra klingar det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okejdå, men se ändå lite vart jag vill komma.

Whoa, jag menade aldrig att låta dryg, ursäkta om det tolkades så. Och jag förstår var du vill komma, du gillar verkligen inte när artister/musiker kör playback. Jag försökte bara nyansera debatten lite med att hävda att det fortfarande kan vara en bra show där tusentals personer får valuta för sina pengar, trots att artistens stämband inte rör sig under låtarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Whoa, jag menade aldrig att låta dryg, ursäkta om det tolkades så. Och jag förstår var du vill komma, du gillar verkligen inte när artister/musiker kör playback. Jag försökte bara nyansera debatten lite med att hävda att det fortfarande kan vara en bra show där tusentals personer får valuta för sina pengar, trots att artistens stämband inte rör sig under låtarna.

Klart de kan bjuda på en show. Jag avskyr dock hela konceptet och om det ska vara en show kan hon lika gärna skita i mikrofonen; den behöver hon knappast

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi är inne och snuddar på ämnet... Jag skulle bli besviken om någon jag lyssnat på lät såhär mycket sämre annorlunda "live".

------>

Nu är väl hans skara fans inte den som märker skillnad...

Edit: Annorlunda*, det överstrukna är en annan fråga...

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...