Jump to content

Rymden!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Rymden är ett tema som fascinerar mig väldigt mycket.

Tyvärr an jag inte så jätte mycket om det, men försöker lära mig. =)

Om jag har förstått det rätt så växer rymden hela tiden. Det får mig att fundera på vad som finns "bakom" rymden, eller vid slutet om ni hellre vill kalla det, det.

Det finns någon teori som jag har hört som säger att rymdens expansion beror på big bang och att rymden kommer att krympa igen. Den kommer att krympa ihop totalt och orsaka en ny big bang. Funderingar kring detta? Nån som över huvud taget känner till teorin och som kan ge mig lite mer info om detta.

Vi gör topic-ämnet ännu bredare och slänger in frågan om utomjordiskt liv med. Vad tror ni om det? Helt övertygad om att det finns liv på andra planeter.

Tycker det är ganska naivt att tro att vi är de ända bland alla dessa miljarders planeter som finns där ute. Matematisk så måste det vara en omöjlighet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Ang. liv på andra planeter

Nu känner jag väl visserligen också att det bör finns intelligent liv (vilket du förmodligen syftade på?) på andra planeter, men att chansen skulle vara så stor som alla säger känner jag är lite bullshit. Visst, det finns äckligt många galaxer, med oräkneligt många solsystem, men med tanke på hur många planeter vi har upptäckt (295) och som än inte har något tydligt bevis på liv så känns det tvivelaktigt. Jag vet inte, jag har aldrig haft någon lektion om rymden. Jag har bara mina egna teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Ang. liv på andra planeter

Nu känner jag väl visserligen också att det bör finns intelligent liv (vilket du förmodligen syftade på?) på andra planeter, men att chansen skulle vara så stor som alla säger känner jag är lite bullshit. Visst, det finns äckligt många galaxer, med oräkneligt många solsystem, men med tanke på hur många planeter vi har upptäckt (295) och som än inte har något tydligt bevis på liv så känns det tvivelaktigt. Jag vet inte, jag har aldrig haft någon lektion om rymden. Jag har bara mina egna teorier.

Om de säger att rymden är oändligt stor, betyder inte det att chanserna för att liv ska finnas någon annanstans än på jorden oändligt stor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om de säger att rymden är oändligt stor, betyder inte det att chanserna för att liv ska finnas någon annanstans än på jorden oändligt stor?

Det finns dock ett begränsat antal galaxer, iallafall innanför den intressanta delen av rymden där ljuset faktiskt haft tid att nå oss.

Om antalet galaxer är obegränsat så skulle det även betyda att det finns ett oändligt antal exakta kopior av oss där ute, intressant men osannolikt. :P

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

This.

Universum är ändligt.

Rättar mig själv lite.

Universum är oändligt samtidigt som det är ändligt. Det är ändligt utan ände om man kan uttrycka det så. Universum är existensen och eftersom inget existerar utanför existensen så har det inget slut.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se dessa: http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Skulle nog tippa på att det finns högre dimensioner med parallella universum m.m.

Att vårat universum med expanderande materia är allt som finns verkar lite för simpelt,

speciellt med tanke på kvantmekanikens mysterium där partiklar kan vara på två ställen samtidigt,

bete sig som vågor när man inte observerar osv...

Strängteorin kan nog vara början på någonting. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men universum är inte oändligt stort, inte vårat universum i vilket fall. Det är vad jag snappat upp.

Inte vårt universum? Finns det flera?

Universum är oändligt samtidigt som det är ändligt. Det är ändligt utan ände om man kan uttrycka det så. Universum är existensen och eftersom inget existerar utanför existensen så har det inget slut.

Kan du förklarar lite... enklare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

This.

Universum är ändligt.

Inte helt sant. Det är oändligt och ändligt samtidigt. Det expanderar hela tiden och det som är på andra sidan ändligheten är ingenting så därför kan man fortfarande säga att det är oändligt. Hua, jag borde formulera om, men..

Edit: jahopp, du hade redan fixat själv..

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade förvånat mig iaf, ganska osannolikt att utomjordingar skulle se ut som människor.

Jag tror tvärtom. Om vi hittar en planet med liknande klimat som Jorden, så borde väl dom formas ungefär som vi gjorde för att anpassas för det då också? Fast nu tänker jag ju på planeter lik vår, finns ju många planeter som är olika också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror tvärtom. Om vi hittar en planet med liknande klimat som Jorden, så borde väl dom formas ungefär som vi gjorde för att anpassas för det då också? Fast nu tänker jag ju på planeter lik vår, finns ju många planeter som är olika också.

Men det är inte säkert. Vi uppstod pga en mutation. Det hade lika gärna kunnat vara en annan djurart som utvecklades.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...