Jump to content

Festivaler 2010


Tweak
 Share

Recommended Posts

Festivalsommaren 2009 hinner knappt avslutas innan det drar igång igen - Peace&Love, Siesta! och Emmaboda har haft bandsläpp. Nu börjar peppen, längtan och biljettbokandet. Vilka band vill du se? Vart är du sugen på att åka? Vilka stora artister ska turnera och vad kommer de svenska festivalerna slåss om?

Själv har jag redan bokat biljett till Emmaboda för jag vet att det alltid är sjukt bra där. I övrigt beror det jäkligt mycket på artisterna men jag är sugen på Roskilde, Arvika och Way Out West. Gäller bara att få ihop det med jobbtider och sådär, lär få välja två av de sistnämnda, och förmodligen går Arvika bort eftersom juli är hektiskaste jobbmånaden och den ligger mitt i.

Fy fan, har suttit och läst igenom hela Festivaler '09-tråden nu. Så jävla sugen. :mf_doof:

Emmaboda:

Detektivbyrån

MRTN Sthlm Beat

Siesta!:

The Bear Quartet

[ingenting]

Mattias Alkberg + Nerverna

Invasionen

Name the Pet

Christian Dinamarca

Familjen

Andreas Tilliander

Sophie Rimheden

KNDVGN

Abednego Stands Tall

Peace and Love:

The Ark

Sick of it All [uS]

Markus Krunegård

Hardcore Superstar

Brother Ali [uS]

Amanda Jenssen

Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern

Roffe Wikström

Glesbygd´n

The Accidents

Skumdum

Fibes, Oh Fibes

Taylor Mali [uS]

Name the Pet

Avatar

Thee Suspenders

NOFX [uS]

Kim Wilde [uK]

[ingenting]

Ale Möller Band

Kultiration

Robert Belfour [uS]

Brothers of End

Dan Berglund

Astral Doors

Tribulation

Sweden Rock:

Rick Springfield (AUS/US)

D-A-D (DK)

Sabaton (S)

Anvil (Can)

Bachman and Turner (CAN)

Unisonic (D)

Bigelf (US)

Jorn (N)

Saga (CAN)

Mother's Finest (US)

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 439
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Åh, jag har bara suttit och väntat på att du skulle starta årets festivaltråd (jag vet att jag kunde ha gjort det själv men jag skulle aldrig orka hålla lika mycket koll och uppdatera lika mycket som tweaken). Jag är sjukt sugen på P&L i år igen men alla mina pengar kommer gå till studentresan så isf ska jag försöka vara funktionär någon dag och förhoppningsvis få biljetten betald. Vi får se hur det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, jag har bara suttit och väntat på att du skulle starta årets festivaltråd (jag vet att jag kunde ha gjort det själv men jag skulle aldrig orka hålla lika mycket koll och uppdatera lika mycket som tweaken). Jag är sjukt sugen på P&L i år igen men alla mina pengar kommer gå till studentresan så isf ska jag försöka vara funktionär någon dag och förhoppningsvis få biljetten betald. Vi får se hur det löser sig.

Ska bli väldigt intressant att se vad P&L hittar på i år, huruvida att höja biljettpriset och lägga sig på samma datum som Roskilde blir en lyckträff eller början på en nedåtgående trend. Lutar fan åt det förstnämnda, känns som att de vet vad de gör. Andra "nyheter" för i år är ju att Arvika bytt datum till tredje helgen i juli - 15-17 - och därför inte kommer samarbeta med Roskilde längre (antar jag, vore ju konstigt annars). Antingen inleder väl P&L och Roskilde ett samarbete eller blir de konkurrenter då P&L ju faktiskt utmanar Roskilde lite i år, särskilt när de sålde 40 000 biljetter förra året.

Ska också bli kul att se vad Hultsfred hittar på, tror de är sugna på att ha Hultsfredfestival onsdag till fredag och Sonisphere på lördagen, vilket vore ett ultimat upplägg. Och så kommer ju Way Out West boka bäst av alla, som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kollar utomlands har Rock Am Ring bokat Rammstein, vilka jag antar att Arvika, Hultsfred, Sweden Rock och Metaltown kommer slåss om. Blir nog Metaltown där, har för mig att Live Nation arrangerar deras Sverigespelningar i februari. Muse kommer nog många vilja ha också, Hultsfred har väl fördel då AEG Live i samarbete med Rockparty arrangerade deras spelning nu i helgen.

Och så har Glastonbury haft biljettsläpp för ett tag sen. Sålde 140 000 biljetter på några timmar. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! Har längtat efter den här.

Och så har Glastonbury haft biljettsläpp för ett tag sen. Sålde 140 000 biljetter på några timmar. :mf_doof:

Det låter oroväckande! Jag och en polare från Göteborg planerar att dra dit om Muse headlinar.

Metaltown känns inte lika lockande i år. Både In Flames och Slipknot har redan headlinat och jag vet inga andra metalband, förutom Tool, som känns lika intressanta.

Way Out West får gärna boka Sigur Rós och Fleet Foxes igen. Missade dem 2008 eftersom jag inte hade upptäckt dem än. Illa. Skulle man kunna hoppas på att de bokar Mew tro?

Blink 182 sägs ju göra en europaturné 2010. Drömmer om en festivalspelning i Sverige (en ensamstående spelning känns nämligen långt borta...). Drömmer gör jag också om Radiohead. Det var dock längesen de spelade i Sverige sist, vad jag vet.

The Mars Volta och God Is an Astronaut hade varit kul att se. Vet dock inte hur stor chansen är att de kommer till Sverige. Sonic Youth hade jag inte klagat över att få se igen heller.

Många förhoppningar! :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! Har längtat efter den här.

Det låter oroväckande! Jag och en polare från Göteborg planerar att dra dit om Muse headlinar.

Metaltown känns inte lika lockande i år. Både In Flames och Slipknot har redan headlinat och jag vet inga andra metalband, förutom Tool, som känns lika intressanta.

Way Out West får gärna boka Sigur Rós och Fleet Foxes igen. Missade dem 2008 eftersom jag inte hade upptäckt dem än. Illa. Skulle man kunna hoppas på att de bokar Mew tro?

Blink 182 sägs ju göra en europaturné 2010. Drömmer om en festivalspelning i Sverige (en ensamstående spelning känns nämligen långt borta...). Drömmer gör jag också om Radiohead. Det var dock längesen de spelade i Sverige sist, vad jag vet.

The Mars Volta och God Is an Astronaut hade varit kul att se. Vet dock inte hur stor chansen är att de kommer till Sverige. Sonic Youth hade jag inte klagat över att få se igen heller.

Många förhoppningar! :mellow:

Ang. Glastonbury så tror jag det är i princip slutsålt, men deras biljettförsäljning är lite konstig med för-registrering, delbetalning osv. Vill ni åka dit bör ni i alla fall direkt kolla upp hur hela grejen går till - jag misstänker att alla biljetter är slutsålda just nu men att biljetter kommer bli tillgängliga i januari/februari när hela summan för biljetten ska betalas och folk inte gör så. Och frågan är ifall ni kan vänta och se vilka som headlinar, biljetterna tar ju slut betydligt tidigare än artisterna släpps (även om så inte var fallet 2008), och eftersom biljetterna är personliga finns det ingen andrahandsmarknad. Så kolla upp det, för vore ju asgrymt om ni kom iväg! :mf_doof:

Blink 182 tror jag absolut kommer komma, det har ju sagts att de ska göra Europa sommaren 2010. The Mars Volta var ju är både i somras och nu i höst, tror inte det är så troligt. Samma sak med Sonic Youth.

Kul med massa bandönskningar alltså. Jag vet fan knappt någonting jag är jättesugen på just nu. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Glastonbury så tror jag det är i princip slutsålt, men deras biljettförsäljning är lite konstig med för-registrering, delbetalning osv. Vill ni åka dit bör ni i alla fall direkt kolla upp hur hela grejen går till - jag misstänker att alla biljetter är slutsålda just nu men att biljetter kommer bli tillgängliga i januari/februari när hela summan för biljetten ska betalas och folk inte gör så. Och frågan är ifall ni kan vänta och se vilka som headlinar, biljetterna tar ju slut betydligt tidigare än artisterna släpps (även om så inte var fallet 2008), och eftersom biljetterna är personliga finns det ingen andrahandsmarknad. Så kolla upp det, för vore ju asgrymt om ni kom iväg! :mf_doof:

Ja, vi får hålla koll på det. Nackdelen är ju att man måste ha råd också... och med en studentresa i början av juni känns det inte så lätt, tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oooh, jag satt här om dagen och tänkte på samma sak. P&L blir det utan tvekan ännu en gång och dessutom är jag rätt säker på att jag ska göra slag i saken och besöka PIP trots allt, trots att de knappast kommer mäkta med storband. Om Arvikafestivalen ser till att boka band i min smak blir det nog Arvika istället för PIP. Men ja, mycket beror på hur det ekonomiska ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom Stockholmsfestivalerna Where The Action Is och Popaganda så vet jag inte vilka festivaler jag ska besöka nästa år, beror helt på band och tid men Rock am Ring ligger faktiskt i planerna.

Men annars känns som att dom flesta Svenska festivaler är på stadig uppgång.

Muse, Daft Punk, Rammstein, Red Hot Chili Peppers, Them Crooked Vultures, Blink 182, The Dead Weather, Kent, Pearl Jam (som nu har börjat spela på festivaler igen), Korn, The Hives.

Detta är några av dom band jag tror (och hoppas på några) kan tänka sig bli en headliner på någon festival nästa år, Kent lär väl spela på varje men får ändå ses som en headliner.

Både Peace and Love och Arvika får svårt att toppa årets line-up, dom klarar det säkert men det ska bli skoj att se vad dom kommer boka. Hultsfred är tillbaks till ruta ett, vad dom ska göra vet jag inte, lär väl bli en tvådagarsfestival med något mindre akter.

Stockholmsfestivalerna har jag stora förväntningar på, WTAI har ju som mål att bli en av Nordens största festivaler inom några år, men då krävs en starkare uppsättning nästa år, alla förutsättningar finns, bokningsbolaget och framför allt området, om det ligger på rätt datum kan ju dock diskuteras.

Popaganda lär väl växa ännu mer nästa år, undrar hur länge dom kan hålla ner biljettpriserna bara, och räcker området till? det stod dessutom i tidningen att söderborna inte var speciellt nöjda över festivalen.

Det ska bli skoj att följa bandsläppen, och jag tror att nästa festivalsommar lär bli lika bra som den som var i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom Stockholmsfestivalerna Where The Action Is och Popaganda så vet jag inte vilka festivaler jag ska besöka nästa år, beror helt på band och tid men Rock am Ring ligger faktiskt i planerna.

Men annars känns som att dom flesta Svenska festivaler är på stadig uppgång.

Muse, Daft Punk, Rammstein, Red Hot Chili Peppers, Them Crooked Vultures, Blink 182, The Dead Weather, Kent, Pearl Jam (som nu har börjat spela på festivaler igen), Korn, The Hives.

Detta är några av dom band jag tror (och hoppas på några) kan tänka sig bli en headliner på någon festival nästa år, Kent lär väl spela på varje men får ändå ses som en headliner.

Både Peace and Love och Arvika får svårt att toppa årets line-up, dom klarar det säkert men det ska bli skoj att se vad dom kommer boka. Hultsfred är tillbaks till ruta ett, vad dom ska göra vet jag inte, lär väl bli en tvådagarsfestival med något mindre akter.

Stockholmsfestivalerna har jag stora förväntningar på, WTAI har ju som mål att bli en av Nordens största festivaler inom några år, men då krävs en starkare uppsättning nästa år, alla förutsättningar finns, bokningsbolaget och framför allt området, om det ligger på rätt datum kan ju dock diskuteras.

Popaganda lär väl växa ännu mer nästa år, undrar hur länge dom kan hålla ner biljettpriserna bara, och räcker området till? det stod dessutom i tidningen att söderborna inte var speciellt nöjda över festivalen.

Det ska bli skoj att följa bandsläppen, och jag tror att nästa festivalsommar lär bli lika bra som den som var i år.

Hinner Red Hot Chili Peppers släppa nytt innan festivalsommaren drar igång? Känns verkligen stadsfestival över dem, även om Hultsfred var väldigt sugna 2007 (när Rockparty själva utvärderat vad som gick fel 2007 ångrar de att de inte körde hårdare på RHCP och My Chemical Romance). Förresten, skulle Them Crooked Vultures verkligen headlina?

Verkar gå bra för Emmaboda:

Vi har nu fått ytterligare några artister klara, och det ser fantastiskt fint ut fast dyrt. Slutpriset på biljetterna kommer i år att bli 895:- lite beroende på vilka artister vi kommer att få det kan ev. bli mer . Första artistsläppet blir antagligen i december. Just nu finns det ynka 50 biljetter kvar för 545 passa på och köp dom för billigare än så blir det aldrig.

Är väl kul att de bokar stora artister (ska bli kul att se vad det rör sig om) men förhoppningsvis växer inte charmen bort. Jag vill inte ha svindyra biljetter och en jäkla massa besökare, då hade jag åkt någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen på Blink 182. Visst lyssnar man inte så mycket på deras musik längre, men man måste ta chansen när de återförenats. De är ju trots allt ett av mina favoritband genom tiderna. Sedan så skulle det vara roligt att se The Hives som jag tyvärr fortf. inte sett. Hoppas även på Metric som står långt upp på min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Daft Punk

Alltså.. Vad jag har läst så jobbar de delvis på nytt material, musik till filmen TR4N och har sagt att de ska på världsturné 2010/2011.

Det känns som att Daft Punk kanske hoppar att spela på några festivaler i sommar?

Jag har övertygad mina vänner att vi ska någonstans i sommar. Beroende på band osv. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hinner Red Hot Chili Peppers släppa nytt innan festivalsommaren drar igång? Känns verkligen stadsfestival över dem, även om Hultsfred var väldigt sugna 2007 (när Rockparty själva utvärderat vad som gick fel 2007 ångrar de att de inte körde hårdare på RHCP och My Chemical Romance). Förresten, skulle Them Crooked Vultures verkligen headlina?

Enligt Flea så ska dom försöka hinna med ett par spelningar i sommar både i USA och Europa, om det inte blir några stora förseningar med plattan som fortfarande inte fått något datum eller månad, men troligtvis släpps den efter sommaren.

Men Sverige har alltid varit ett land dom kommit till och testat dom nya låtarna i, hoppas på samma sak nu, men jag tror också att det blir en stadsfestival om dom kommer till en Svensk festival.

Them Crooked Vultures tror jag skulle headlina om dom kom, mest pga medlemmarna i bandet.

Alltså.. Vad jag har läst så jobbar de delvis på nytt material, musik till filmen TR4N och har sagt att de ska på världsturné 2010/2011.

Det känns som att Daft Punk kanske hoppar att spela på några festivaler i sommar?

Jag har övertygad mina vänner att vi ska någonstans i sommar. Beroende på band osv. :o

Jag har också hört att dom jobbar på nytt och ska ut på turnè, jag vet ju dock inte när plattan kommer, men det bästa sättet att promota en ny skiva borde ju vara genom att spela på festivaler i sommar. Jag vet att dom står högt upp på Arvikas önskelista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...