Jump to content

Tråden om mysiga höstkvällar och vackra vintermorgnar


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Den här hösten har varit ovanligt kall och grå, så jag tänkte att vi kunde skriva om saker som är mysigt med vinterhalvåret för att få bort längtan efter sommar.

En grej som jag tänker på är när man kommer in från snöyran och klampar av sig snön i farstun och hör att det knastrar i kakelugnen och känner lukten av kaffe, det är mysigt. Eller när man går hem från en kompis en stjärnklar natt och det är helt knäpptyst pga all snö, man hör bara ljudet av snön som knakar under fötterna. Det är också mysigt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man går upp klockan åtta och det är mörkt ute, för att spendera de få timmarna det är ljust i ett klassrum, och åka hem när det är mörkt. Inget solljus, ingen värme, och alla är bleka.

Att stå och frysa något så otroligt i busskuren och få reda på att bussen är försenad för att den har voltat i Brunnsparken tack vare alla blöta löv som ligger på marken, och regnet som så fint lägger sig över landet i nio månader.

mm. Höst :D! Fem månader kvar. Bara fem månader kvar..

Edit: Förlåt.. Jag är bara en av dem som verkligen inte kan få ut någonting positivt med vinterhalvåret öht.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hösten är förjävla mysig så länge den är torr. Hade en uppgift i veckan då vi gick runt i några timmar efter middagen och tog ut koordinater på olika ställen. Det gjorde min vecka kan jag säga, allting var helt rätt! Månen var framme, det var varken för varmt eller för kallt att ha på sig (tunn) M90-jacka och tröja och det var tyst och mysigt.

I Linköping anordnas sedan fem år tillbaka något som heter "Novemberljus" och som är en slags slinga runt om stadskärnan där man går och myser. Det är verkligen sjukt mysigt.

http://www.linkoping.se/sv/Kultur-fritid/K...us/Bilder/2008/

Bilderna ger verkligen inte någon rättvis uppfattning av själva upplevelsen. Det måste upplevas på plats. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper inte det här med vinterhalvårsdepressioner - det är på vintern och framförallt hösten jag lever.

Återkommer när jag har nåt specifikt :)

:D

**

Well, det finns inget finare under vintern än att komma gåendes en vinterkväll när snön faller ner väldigt sakta. Brukar ofta framkalla rysningar inom mig. Verkligen fint!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har nämnt hur mysigt det är att ta en vecka i en stuga i fjällen med familj/nära o kära/whatev? :)

Det är ju grymt mysigt att (om det inte snöar och blåser för jävligt) Sitta o drick chokladmjölk på fjället eller när man kommer tillbaka till stugan på kvällen och det är mys. :)

Förresten är ju julen underbar, älskar julen. :P Nyårsafton är inte så pjåkigt heller :P

Jak er vinteherw-djür. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har nämnt hur mysigt det är att ta en vecka i en stuga i fjällen med familj/nära o kära/whatev? :mellow:

Det är ju grymt mysigt att (om det inte snöar och blåser för jävligt) Sitta o drick chokladmjölk på fjället eller när man kommer tillbaka till stugan på kvällen och det är mys. :wub:

Förresten är ju julen underbar, älskar julen. :wub: Nyårsafton är inte så pjåkigt heller ^_^

Jak er vinteherw-djür. :mf_doof:

Jo, jag har bokat en stuga i Idre en vecka. Vi är fem kompisar som ska upp, det kommer bli jätteskoj. Ganska najs stuga också, med bastu och den ligger vid liftarna. Visserligen kommer nog bli mer sprit än varmchoklad, men choklad är ju också ett måste såklart :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller när man går hem från en kompis en stjärnklar natt och det är helt knäpptyst pga all snö, man hör bara ljudet av snön som knakar under fötterna. Det är också mysigt. :mf_doof:

Underbar tråd, L_Voll. :mellow:

Jag älskar hösten och vintern. Att sena vinterkvällar, när det är helt vitt ute och snön fortfarande sakta faller ner, låna pappas kängor (converse är inte så varmt under vinterpromenader), ta på sig vinterjackan, halsduk, handskar och mössa, ta med mp3n och gå ut och gå är bland det bästa som finns. Eller att dra till Spelefanten, en sporthall i Kalmar som alltid är öppen, spela fotboll, basta efteråt och sen åka hem och dricka varm choklad. Plus att det är mycket kul hemmafester på vinterhalvåret.

Haha, och allt det datorrelaterade: att ha uppesittarkväll sista november med massa kompisar, då man tidigare på kvällen varit och köpt årets första julmust tillsammans, och vänta på julradios premiär vid tolvslaget. Att sätta oioioi.se som startsida, byta till julavatar, byta till julskrivbordsbakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...